نشست هم اندیشی اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت برگزار شد نشست هم اندیشی اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت برگزار شد نشست هم اندیشی اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نشست هم اندیشی اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت برگزار شد نشست هم اندیشی اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت برگزار شد نشست هم اندیشی اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت برگزار شد نشست هم اندیشی اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت برگزار شد نشست هم اندیشی اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت برگزار شد

نشست هم اندیشی اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت برگزار شد

نشست هم اندیشی اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با حضور اندیشمندان و علمای شیعه و اهل سنت در لانه جاسوسی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، نشست هم اندیشی اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت روز سه شنبه ۱۹اسفند ماه  به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با حضور اندیشمندان و علمای شیعه و اهل سنت در لانه جاسوسی آمریکا برگزار شد.


در آغاز این نشست "محسن مسچی"، معاون امور ایران، فرهنگی و اجتماعی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی این نشست را برگرفته از رهنمودهای مقام معظم رهبری برای تحقق وحدت در جهان اسلام دانست و با بیان اینکه ماموریت اتحادیه ها و تشکل های تقریب نهاد جهانی است، ادامه داد: هدف از تاسیس اتحادیه ها استفاده از ظرفیتهای نخبگانی لایه های مختلف اجتماعی است.


دکتر مسچی سوابق و عمده فعالیت‌های اتحادیه‌ها را برگزاری چندین اجلاس اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت، برگزاری نشست‌های تخصصی مرتبط با ماموریت اتحادیه‌ها در کنفرانس بین المللی وحدت، برگزاری چندین اجلاس عمومی سادات اهل تسنن و تشیع، شناسایی شخصیت های نخبه و حقیقی و حقوقی برای برگزاری مجامع عمومی اتحادیه‌ها و  همکاری و مشارکت اتحادیه ها با تشکل های مردم نهاد تقریبی در برگزاری اجلاس های مرتبط با ماموریت اتحادیه ها نام برد.


در اولین پنل این نشست که با موضوع پرهیز از تفرقه و تعرض در جهان اسلام برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین "سید رضا تقوی"، رییس اتحادیه جهانی تقریب نهاد فعالان سیاسی به سخنرانی پرداخت.


وی رکن اساسی حرکت در مجمع جهانی تقریب را وحدت عنوان کرد و ادامه داد: این نشست بر اساس رهنمود های مقام معظم رهبری و بر پایه وحدت شکل گرفت که  هدفش پرهیز از جنگ، ترور، تکفیر، مشاجره و دعوت به وحدت و برادری است.


"حسین نیکنام" دبیرکل بنیاد بین المللی پزشکان مسلمان  در ادامه با تاکید بر این مطلب که  "وحدت" باید  یکی از رویکردهای جهان اسلام باشد، گفت:  اسلام یک چهارم دنیا را فرا گرفته و هر روز در حال گسترش است چون، یکی از تعالیم اصلی قرآن حفظ اتحاد و انسجام ملی است.


وی افزود: در قرآن کریم آیات برادری  و اخوت فراوانی وجود دارد، و یکی از ویژگی های اخوت، دوری از تفرقه است که در ارتباط فرد با دیگران جای تفرقه وجود ندارد.


"لاله افتخاری" دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان، نیز در ادامه نقش دیگر زن را در مکتب وحی دانست و گفت:  گفتمان تقریبی باید از طریق گفتمان بین خانواده آغاز شود. بنابراین زنان تقریبی می‌توانند همسر تقریبی و به دنبال آن جامعه تقریبی را به وجود آورند.


وی با تاکید بر این که  نگاه به بانوان یک نگاه جنسیتی است، بیان کرد: به همین علت ما از تمامی اتحادیه ها برای رفع بعضی از مشکلات موجود، طلب کمک میکنیم تا بتوانیم به بررسی مشکلات پرداخته و پاسخگوی آنان باشیم.


"سید محمد حسینی"  رئیس جدید دانشگاه مذاهب اسلامی نیز محور وحدت در جهان اسلام  را پیامبر گرامی اسلام دانست و گفت: اگر تمامی مسلمانان اعم از شیعه و سنی به سخنان و رهنود های پیامبر اسلام گوش داده و اجرا میکردند، شاهد جنگ و خونریزی برادران مسلمان خود در گوشه و کنار جهان نبودیم.


وی با تاکید بر این مطلب که اگر تعالیم پیامبر اسلام را سر لوحه کار خود قرار میدادیم، آسیبی به جهان اسلام وارد نمیشد، خاطر نشان کرد: اولین گام  و مهمترین هدف ما باید پایان دادن به جنگ، ظلم و ستم‌ در جهان باشد. گام بعدی پرهیز از ترور و عدم تکفیر کردن مسلمان است.


تقویت اخوت و تعمیم آن، بهره‌گیری از تعالیم قرآنی، تقویت احساس مسئولیت،توجه به ظرفیت ها، برنامه ریزی جهت پرهیز از تفرقه، تدوین نظام مسایل زنان، توجه به رهنمود های مقام معظم رهبری، روشنگری و بصیرت افزایی و بانک اطلاعاتی اتحادیه ها از نکات مورد بحث در این نشست بود.




نظرات کاربران