تقویم قرآنی ۱۴۰۰ رونمایی شد تقویم قرآنی ۱۴۰۰ رونمایی شد تقویم قرآنی ۱۴۰۰ رونمایی شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تقویم قرآنی ۱۴۰۰ رونمایی شد تقویم قرآنی ۱۴۰۰ رونمایی شد تقویم قرآنی ۱۴۰۰ رونمایی شد تقویم قرآنی ۱۴۰۰ رونمایی شد تقویم قرآنی ۱۴۰۰ رونمایی شد

تقویم قرآنی ۱۴۰۰ رونمایی شد

احمد مسجدجامعی در مراسم رونمایی تقویم قرآنی ۱۴۰۰ گفت: تصمیم بر این شد این اثر به گونه‌ای چاپ شود تا بسیاری از مردم جامعه از آن بهره‌مند شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج؛ تقویم قرآنی ۱۴۰۰ همزمان با مبعث پیامبر اکرم(ص)، با حضور احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، استاد عطارچیان، خوشنویس و کاتب قرآن، حسن بیادی، عبدالحسین مختاباد، سهیل محمودی، نیکنام حسین‌پور و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر روز پنج شنبه 21 اسفند ماه در گالری سلمی برگزار شد.


مسجدجامعی در این مراسم به نوروزنامه‌های کهن اشاره کرد و گفت: نوروزنامه‌هایی از دوره صفویه به جای مانده است و با وجود اینکه تغییراتی داشته بر یک نکته تأکید دارند که در فرهنگ ملی ما نیز جاافتاده و آن نخستین غدیری است که در سال دهم هجری رسول خدا(ص)، امیرالمومنین(ع) را به ولایت منصوب کردند. این روز با ۲۹ اسفند آن سال همزمان بوده است و همین امر باعث پیوند غدیر به نوروز شد که در اشعاری مانند «نوروز از آن شد پر شعف، هم صاحب عزّ و شرف/ کان روز سالار نجف آمد به تخت سروری» نیز وجود دارد و یا در ترانه‌های محلی نیز می‌توان آن را یافت.


وی ادامه داد: در سنت نوروز آیین هفت سلام وجود داشته که مربوط به دوره صفویه است و در کتاب «شرح زندگانی من» نوشته عبدالله مستوفی نیز آمده است که اثر معتبری است. این هفت‌سین در دوره‌های مختلف وجود داشته و مستوفی به عنوان سنت آن را در کتاب خود بیان کرده است. این هفت‌سین قرآنی را با زعفران می‌نوشتند و سپس با گلاب و آب نیسان می‌شستند و با عسل یا سه شیره خرما، توت و انگور مخلوط می‌کردند و سال که تحویل می‌شدند آن را به عنوان شربت مورد استفاده قرار می‌دادند.


مسجدجامعی در ادامه به روایت‌های دیگری از نوروز و پیوند آن با آیین‌های ملی اشاره کرد و افزود: تقویم قرآن که سابقه آن به ۳۰ سال قبل بازمی‌گردد، مربوط به سالی است که ماه مبارک رمضان با نوروز همزمان شده بود و تلاقی ماه رمضان و نوروز منشأ شکل‌گیری این تقویم قرآنی بود و ما تصمیم گرفتیم ذوق و سلیقه هنری را در این اثر به کار ببریم. برخی از این کار‌ها نیز موزه‌ای بود، از این رو ابتدا به صورت موزه‌ای منتشر شد


وی تصریح کرد: در ادامه تصمیم بر این شد این اثر به گونه‌ای چاپ شود تا بسیاری از مردم جامعه از آن بهره‌مند شوند. به نظر می‌رسد این بهترین روش برای انتقال معنویت در جامعه است و در نگاه زیبایی‌شناسانه آن نیز اثرگذار است و به ماندگاری آثار هنری هم کمک خواهد کرد.



مسجدجامعی در ادامه گفت: این تقویم قرآنی را یک بار به آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی تقدیم کردیم و آنچنان مهربانانه با آن برخورد کرد که بر مجموعه ما تأثیر بسیاری گذاشت. همچنین این تقویم را به بسیاری از اهالی فرهنگ تقدیم کردیم که برخی عنوان می‌کردند بخش هنری آن را جدا و قاب کرده و هدیه می‌دادند.


وی یادآور شد: این تقویم قرآنی را اکنون گالری سلمی بدون دخالت نهاد‌ها و سازمان‌های اجرایی و دولتی چاپ کرده است و تقریباً می‌توان گفت؛ هیچ هنرمند بزرگی از معاصران نیست که اثری از او در این تقویم قرآنی نباشد. 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران