به مناسبت عید مبعث؛

برگزاری نشست علماء مذاهب اسلامی در پاکستان به مناسبت عید مبعث؛

برگزاری نشست علماء مذاهب اسلامی در پاکستان به مناسبت عید مبعث؛

برگزاری نشست علماء مذاهب اسلامی در پاکستان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
به مناسبت عید مبعث؛

برگزاری نشست علماء مذاهب اسلامی در پاکستان به مناسبت عید مبعث؛

برگزاری نشست علماء مذاهب اسلامی در پاکستان به مناسبت عید مبعث؛

برگزاری نشست علماء مذاهب اسلامی در پاکستان به مناسبت عید مبعث؛

برگزاری نشست علماء مذاهب اسلامی در پاکستان به مناسبت عید مبعث؛

برگزاری نشست علماء مذاهب اسلامی در پاکستان
به مناسبت عید مبعث؛

برگزاری نشست علماء مذاهب اسلامی در پاکستان

جمعی از علما و شخصیت‌های مذهبی پاکستان در نشستی در اسلام آباد بر نقش محوری پیامبر اعظم (ص) و آموزه‌های آن حضرت در ایجاد و تقویت اتحاد امت اسلامی پرداخته و اعلام کردند: حضرت محمد (ص) خاتم النبیین و منادی بزرگ صلح و عدالت در جهان بشریت می باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گردهمایی وحدت‌آفرین به مناسبت مبعث پیامبر اعظم(ص) با حضور وزیر امور مذهبی پاکستان، سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این کشور، رهبران ارشد مذهبی و علمای وابسته به فرق مذاهب اسلامی به اهتمام سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ‌ایران در اسلام‌آباد برگزارشد.


در "نشست تقریبی علماء مذاهب اسلامی"  که "پیر نورالحق قادری" وزیر امور مذهبی پاکستان به عنوان میهمان ویژه حضورداشت، سخنرانان بعثت را عامل وحدت جهان اسلام، تجلی ارزش‌های دینی و فرصتی برای مقابله مشترک با پدیده تفرقه‌گرایی عنوان کردند.


سایر علماء و اندیشمندان فرق مختلف اسلامی پاکستان از جمله "سید محمد صفدر گیلانی" دبیرکل حزب جمعیت علمای پاکستان، "علامه حیدر علوی" روحانی برجسته اهل سنت، علامه "سید ساجد نقوی" رهبر شیعیان و رئیس حزب نهضت اسلامی، علامه "راجا ناصر جعفری" دبیرکل حزب مجلس وحدت مسلمین، علامه "امین شهیدی" رئیس گروه امت واحده، "آصف لقمان قاضی" از اعضای ارشد شورای همبستگی ملی و "مُفتی گلزار نعیمی" از روحانیون ارشد اهل تسنن، "سید ثاقب اکبر" رییس موسسه البصیره، علامه "عارف واحدی" دبیر کل شورای علمای شیعه پاکستان، علامه "افتخار حسین نقوی"،رئیس حوزه علمیه امام خمینی "مفتی سعید" روحانی برجسته اهل سنت، صاحب زاده"پیر گلباد شاه" سجاده نشین دربار عالیه راولپندی، "آصف لقمان قاضی" عضو شورای همبستگی ملی پاکستان، "پیر سردار رضا محی الدین قدیر" روحانی برجسته اهل سنت نیز اهمیت پیام مبعث و گام‌های عملی علمای اسلام برای تقویت روحیه اتحاد و همدلی را تشریح کردند.



سفیر ایران در پاکستان: اهداف بعثت پیامبر باید برای ملت‌ها تبیین شود


دراین نشست سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان در سخنانی اظهار داشت: مسلمانان به ویژه علمای اعلام و فرهیختگان جهان اسلام باید ضمن مقابله با راهبرد شیطانی اسلام ستیزی، آحاد ملل اسلامی و سایر ملت‌ها را نسبت به اهداف بعثت انبیاء الهی و به ویژه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آگاه سازند.


"سید محمدعلی حسینی" ، سالروز بعثت پیامبر اعظم حضرت محمد مصطفی (ص) و روز معراج آن حضرت را به مسلمانان جهان به ویژه مردم پاکستان و علمای این کشور تبریک و گفت: امروز بشریت بیش از هر زمان دیگر از اهداف اصلی بعثت انبیا و خاتم آنان صلوات الله علیهم اجمعین فاصله گرفته و غرق در جاهلیت مدرن، بداخلاقی، اسارت در شهوات، نفاق و بی خردی گشته است.


حسینی اظهار داشت: نتیجه آن که انسان‌های عصر حاضر علیرغم پیشرفت های شگرف علمی و صنعتی گرفتار رنجی بی پایان و زخمی عمیق و جانسوز شده و بی محابا و سرگردان به هر سو روی می افکنند تا درمانی برای دردهای پنهان و آشکار خود بیابند. این همان رنجی است که روح لطیف پیامبر اعظم را می آزارد و بر جان او سخت و گران می آید، (عزیز علیه ماعنتم).


وی گفت: حضرت ختمی مرتبت بر هدایت بشریت و آزادی انسان ها از اسارت جهل و هوی و هوس، حریص و بی تاب بود و بر سعادت آنان دلسوز و مشتاق؛ و در این راه برای صلاح و فلاح آنان از بذل جان خود نیز دریغ نورزید. با این وجود انسان هایی ناسپاس و فریفته و دلبسته به زر و زور  پاسخ این لطف بیکران و رحمت واسعه الهی را با دشمنی و خباثت داده اند و هر زمان به شیوه‌ای متوسل شده تا این نور الهی را خاموش نمایند.



سفیر ایران در پاکستان افزود: امروزه نیز دشمنی صریح و آشکار نظام ظالمانه سلطه و امپراطوری شیطانی و رسانه‌ای صهیونیسم بین الملل در قالب اسلام ستیزی و قرآن ستیزی تلاش می نماید تا تصویری مخدوش و نازیبا از چهره منور و تابناک این پیامبر عظیم الشأن الهی ترسیم نموده و به دنیا ارائه نماید و از این طریق به مقابله و مبارزه با  آن حضرت و اهداف مقدس و عالیه بعثت او برخاسته‌اند.


وی تاکید کرد: این پدیده شوم وظیفه عموم مسلمانان به ویژه علمای اعلام و فرهیخته عالم اسلام را مضاعف می نماید تا ضمن مقابله با راهبرد شیطانی اسلام ستیزی، آحاد امت اسلام و سایر ملت ها را نسبت به اهداف بعثت انبیا الهی و به ویژه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آگاه و روشن نمایند و با توکل به خداوند متعال تصویر روشنی از حقایق آن به جهانیان معرفی کنند و هرگز در این مسیر و صراط مستقیم الهی و نورانی ناامید و مایوس نگردند.


میلاد حضرت ختمی مرتب (ص) ، معراج و مبعث را محور ارزش‌های مشترک جامعه اسلامی


وزیر امور مذهبی پاکستان نیز به عنوان مهمان ویژه این مراسم رویدادهای مبارکی همچون میلاد حضرت ختمی مرتب (ص)، معراج و مبعث را محور ارزش‌های مشترک جامعه اسلامی دانست و افزود: از تمامی این رویدادهای مبارک و خجسته باید به عنوان فرصتی ناب برای تشریح اهداف دین مبین اسلام و روح واقعی آموزه‌های نبی مکرم اسلام (ص) استفاده کنیم.


"پیر نورالحق قادری" تاکید کرد: مسلمانان باید چالش‌های واقعی خود را بشناسند، مبارزه با دشمنان مشترک، هوشیاری برابر توطئه‌های ضدوحدت و تلاش عناصر چه در داخل و یا خارج برای تخریب چهره مهربان اسلام باید سرلوحه همه ما قرار بگیرد.


وی با تاکید بر لزوم انسجام مسلمانان برای دفع معضلات کنونی جهان اسلام، به موضوع فلسطین اشاره کرد و افزود: دولت پاکستان و مردم این کشور حامی قوی فلسطین هستند و به هیچ قیمتی رژیم نامشروع و اشغالگر صهیونیستی را به رسمیت نخواهند شناخت.


وزیر امور مذهبی پاکستان با قدردانی از ابتکار سفیر ایران برای گردهمایی تقریب علماء مذاهب اسلامی، ابراز امیدواری کرد که سایر کشورهای مسلمان نیز گام‌های مشابهی برای وحدت آفرینی و یافتن راهکارهای مشترک برای مقابله با چالش‌ها بردارند.


نفی خشونت و تروریسم و مقابله با اسلام هراسی و اسلام ستیزی


در این مراسم علاوه بر گرامی داشت مقام پیامبر اسلام، سخنرانان به تبیین مواضع و دیدگاه های خود در خصوص اتحاد و وحدت امت اسلامی، تقریب مذاهب اسلامی، ایجاد هماهنگی و اتحاد در رسیدگی به مسائل مبتلابه جهان اسلام از جمله مبارزه هماهنگ با تفرقه افکنی بیگانگان و فرقه گرایی، نفی خشونت و تروریسم و مقابله با اسلام هراسی و اسلام ستیزی پرداختند.



در این مراسم همچنین تصاویر و ویدئوکلیپ هایی در خصوص اهمیت تقریب مذاهب اسلامی و اتحاد امت مسلمان از جمله رهنمودها و توصیه های مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای به نمایش در آمد.


پیام ویژه دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی


در این نشست وحدت آفرین پیام ویژه حجت الاسلام و المسلمین «حمید شهریاری» دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی توسط "احسان خزاعی" رایزن فرهنگی سفارت ج.ا.ایران در پاکستان قرائت شد.


دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این پیام، مبعث نبی مکرم اسلام (ص) را سرآغاز یک حرکت عظیم برای هدایت و سعادت بشر دانست و تاکید کرد: باید با تمسک به قرآن و معیت با رسول الله (ص)، وحدت و برادری بین خود را تقویت کرده و زمینه را برای نیل به تمدن نوین اسلامی مهیا نماییم.


حجت الاسلام «حمید شهریاری» با تبریک فرا رسیدن مبعث پیامبر اعظم، ابراز امیدواری کرد که همه مردم جهان به ویژه مسلمانان از نعمت سلامت، عافیت و حُسن عاقبت برخوردار باشند.


وی گفت: بعثت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص)، یکی از زیباترین اتفاقات عالم به شمار می‌آید. واقعه‌ای که سرآغاز یک حرکت عظیم برای هدایت و سعادت بشر گردید. بشریت در دوران سقوط و انحطاط اخلاقی و معنوی به سر می‌برد که ناگهان فردی از جنس مردم، از سوی خداوند برای پایان دادن به ظلمات و تشویق و هدایت به سمت فضائل اخلاقی، ملکات فاضله نفسانی و در یک کلام تبشیر به سوی فیض بزرگ سعادت مبعوث شد. آن حقیقت معظّم با تمام وجود این مأموریت خطیر و عالمگیر را دریافت کرد و به ثمر رساند.


حجت الاسلام شهریاری افزود: اکنون بعد از گذشت قرن ها از این دعوت عظیم، این وظیفه مهم بر عهده بزرگان، علماء و نخبگان جامعه است که با تمسک به فرامین نورانی قرآن کریم و عمل به سیره مترقی رسول الله اعظم(ص) به عنوان الگو و اسوه حسنه و اهل بیت طاهرین (ع) ، امت اسلام را از انحطاط و خطرات عصر حاضر حفظ کرده و به سرمنزل مقصود رهنمون گردد. این در حقیقت همان معیت با رسول اعظم (ص) است. این که تمام مذاهب اسلامی در چتر حمایت و هدایت پیامبر قرار گیرند و ما به عصری برگردیم که علی رغم اختلاف نظر بین اصحاب همگی با هدایت ایشان امت واحده‌ای را شکل دادند و در مقابل ظلم و شرک ایستادند.


وی تاکید کرد: این عزم راسخ و همت بلند باید حفظ و حراست شود، ما باید با تمسک به کلام الله و معیت با رسول الله (ص)، وحدت و برادری بین خود را تقویت کرده و برای منزوی کردن استکبار جهانی و رژیم غاصب صهیونیستی بیش از پیش تلاش کنیم و زمینه را برای نیل به تمدن نوین اسلامی مهیا نماییم.


دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: اینک در دورانی که با کمال تأسف، ساحت قدسی و نورانی پیامبر مهر و رحمت (ص) و کلام الله مجید مورد بی‌شرمانه‌ترین توهین‌های جاهلیت مدرن قرار گرفته است، هنوز دل های آگاه ملت‌ها در جستجوی حقیقت مکتب آسمانی اسلام است و گرایش در حال افزایش آحاد مختلف مردم به تعالیم نورانی اسلام، دلیلی بر این مدعاست است.


وی افزود: استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا عروسک‌های خیمه‌شب بازی، داعش را به نام اسلام به جهان عرضه کرد تا با اعمال خشونت، قتل، غارت و تخریب فرهنگ ملل چهره‌ای زشت از اسلام به جهان نشان دهند تا از آن اعراض کنند و دیگری کسی اسلام گرایش نکنند.


حمید شهریاری تاکید کرد: درک صحیح واقعیت های جهان و شناخت دشمن مشترک، از اولویت‌های مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. امروز سرمایه‌های مادی و معنوی امت اسلام در سایه غفلت برخی از مسلمانان در حال غارت و چپاول است؛ از غصب ظالمانه کشور فلسطین، سرقت نفت لیبی، سوریه تا وضع ناگوار مسلمانان روهینگیا و ناامنی دردناک مردم در افغانستان گوشه هایی از مصایب دنیای اسلام است. مسئله شوم سازش با رژیم جعلی و تروریست صهیونیست و عادی‌سازی روابط با این شجره خبیثه در سایه سکوت مرگبار برخی کشورهای منطقه، نمکی بر زخم مسلمانان است.


وی اظهار داشت: خوشبختانه امروز علما و نخبگان بصیر پاکستان، نسبت به اتفاقات دنیای اسلام، بیدار هستند و با شور مثال زدنی، در مواقع مورد نیاز، با سرعت و دقت واکنش نشان میدهند. به عنوان نمونه در قضیه توهین سخیف مجله "شارلی ابدو" در فرانسه و سوزاندن مصحف نورانی قرآن کریم در سوئد، محشری در پاکستان برپا شد که دنیا را به حیرت وا داشت. همچنین در قضیه ترور ناجوانمردانه سردار سپاه اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی، رستاخیزی در پاکستان بهپا خواست که نظیر آنرا عالم کمتر شاهد بوده است. اینها نشان از بیداری و هوشیاری علماء، نخبگان و ملت مسلمان و انقلابی پاکستان دارد.


دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با ادای احترام به روح بلند بانی عظیم الشان انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) ، گفت: آن منادی وحدت مسلمین و مجاهد خستگی ناپذیر عرصه دین و سیاست که با رهبری پیامبرگونه خویش، مسلمانان جهان را به خیزش در برابر استکبار جهانی و نظام سلطه هدایت کرد و آرزوی توفیق بیشتر و سلامت دارم برای رهبر عظیم الشأن حضرت امام خامنه‌ای که با ترویج فرهنگ مقاومت، عزت اسلامی را برای امت اسلامی حفظ کرد و مرزهای عقلانیت را در جهان اسلامی توسعه داد و به امت اسلامی روحیه‌ای بخشید تا با کسب دانش و ثروت، شاهد رشد روزافزون تقاضای اسلام ناب محمدی در جهان باشیم.


بیانیه پایانی نشست علماء مذاهب اسلامی


در اعلامیه پایانی این نشست شرکت کنندگان بر لزوم توسل مسلمانان به عناصر مشترک جهان اسلام به ویژه اعتقاد به قرآن کریم و رسالت پیامبر اسلام برای اتحاد امت اسلامی و مقابله با هرگونه فرقه گرایی تاکید نمودند.


آنان تصریح کردند که فرقه گرایی و تکفیر در بین مسلمانان، مطلوب دشمنان جهان اسلام بوده و پیامدهای خطرناکی بر فرایند وحدت اسلامی داشته است و اجتناب از آن امری، ضروری و برای مصالح جامعه اسلامی، اصلی، حیاتی است.


شرکت کنندگان تاکید کردند: قضیه فلسطین و آزادی کامل این سرزمین مقدس، اصلی ترین مطالبه امت اسلامی است و هر گونه تلاشی در جهت عادی سازی روابط با این رژیم و یا تضییع حقوق مردم اصیل و ستمدیده این سرزمین تحت عناوین مختلفی چون معامله قرن از نظر علمای اسلام و آحاد امت اسلامی شدیدا محکوم است.


آنان ضمن محکوم کردن هرگونه اسلام ستیزی و اسلام هراسی در سراسر جهان، بر لزوم مقابله با این پدیده منفی و شوم تاکید دارند و از ابتکار دولت پاکستان در تعیین "۱۵ مارس" به عنوان روز جهانی مبارزه با اسلام‌ هراسی قدردانی می نمایند و دعوت از سران کشورهای اسلامی برای همکاری یکپارچه در مقابله با جریان فزاینده اسلام هراسی را ارج می نهند.


گفتنی است این نشست که در محل سفارت کشورمان در اسلام آباد برگزار شد با اقامه نماز جماعت به امامت یکی از علمای اهل سنت آغاز گردید و در ابتدای نشست، استاد کریم منصوری قاری برجسته کشورمان آیاتی از کلام الله مجید را قرائت کرد.




نظرات کاربران