۱۲۰ جلد آثار رهبری در نرم‌افزار «حدیث ولایت» گردآوری شد ۱۲۰ جلد آثار رهبری در نرم‌افزار «حدیث ولایت» گردآوری شد ۱۲۰ جلد آثار رهبری در نرم‌افزار «حدیث ولایت» گردآوری شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
۱۲۰ جلد آثار رهبری در نرم‌افزار «حدیث ولایت» گردآوری شد ۱۲۰ جلد آثار رهبری در نرم‌افزار «حدیث ولایت» گردآوری شد ۱۲۰ جلد آثار رهبری در نرم‌افزار «حدیث ولایت» گردآوری شد ۱۲۰ جلد آثار رهبری در نرم‌افزار «حدیث ولایت» گردآوری شد ۱۲۰ جلد آثار رهبری در نرم‌افزار «حدیث ولایت» گردآوری شد

۱۲۰ جلد آثار رهبری در نرم‌افزار «حدیث ولایت» گردآوری شد

رئیس مرکز کامپیوتری علوم اسلامی(نور) با بیان اینکه مرکز نور ۱۵۰ اثر دیجیتالی شخصیت‌محور تولید کرده است، گفت: ۱۲۰ جلد آثار رهبر معظم انقلاب در نرم‌افزار «حدیث ولایت» گردآوری شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، مراسم رونمایی از نرم‌افزار حدیث ولایت، روز یکشنبه(۲۳ اسفندماه) با حضور حجج الاسلام محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور و محمدحسین بهرامی، رئیس مرکز کامپیوتری علوم اسلامی(نور) برگزار شد.


حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین بهرامی در سخنانی، گفت: اگر پیامبر اسوه‌ای برای مسلمین نامیده شدند، این اسوگی و مرجعیت در رفتار و گفتار قطعاً مختص زمانه ایشان نیست و در همه اعصار جریان دارد.


رئیس مرکز نور با بیان اینکه ما هم امروز باید پیرو آن حضرت باشیم، افزود: یکی از بهترین راه‌ها برای دستیابی به سیره و سنت نبی مکرم، دسترسی به آیات، روایات و معارفی است که پیرامون آیات و روایات در قالب علوم مختلف اسلامی در دسترس قرار گرفته و بسیاری از آن‌ها محصول تلاش‌های علمی عالمان در طول قرون مختلف برای محافظت و تبیین آن بوده است.


استاد حوزه علمیه اضافه کرد: امروز این دسترس قرار گرفتن آثار و سنن دینی نیازمند بازآفرینی در فضایی است که محققان و غیرمحققان در آن فعالیت می‌کنند و آن عرضه نسخه دیجیتالی و مبتنی بر فناوری اطلاعات و فضای مجازی است.


بهرامی با بیان اینکه مرکز نور در این راستا اقدام به تولید نرم‌افزارهای موبایلی و دی وی دی و ... کرده است، افزود: در آینده نزدیک، نسخه جدید دروس حوزه ارائه می‌شود. همچنین جامع‌الاحادیث موبایلی به صورت منحصر به فرد انجام شده است، ضمن اینکه در سال اخیر، نهج‌البلاغه موبایلی هم آماده شده و آن چیزی که در موسوعه امام علی(ع) بود، در قالب «اپ موبایل» عرضه شده و طی کمتر از سه ماه به نتیجه رسیده است.


رئیس مرکز نور اضافه کرد: در سال جدید، کاری عظیم در قالب نورلایب انجام شده و آثار آن از حدود ۴ هزار جلد به ۶۰ هزار جلد رسیده که بزرگترین کتابخانه جهان اسلام محسوب می‌شود و آینده درخشان‌تری هم دارد و نسخه جدید این پایگاه عرضه شد.


بهرامی تصریح کرد: پایگاه قاموس نور با استفاده از هوش مصنوعی آغاز به کار کرده و فرهنگ لغت عربی به فارسی و فارسی به عربی در آن موجود است. همچنین صد نرم‌افزار و چندین اپ موبایلی در حال به روزرسانی است و تلاش می‌کنیم محصولات بهتری با بهره‌گیری از ظرفیت‌های هوش مصنوعی عرضه شود.


رئیس مرکز نور افزود: در کنار علوم انسانی و اسلامی، بحث گردآوری و نشر دیجیتال مفاخر دینی و فرهنگی کشور مطرح است؛ اینکه ما به سمت تولید آثار دیجیتالی شخص‌محور و براساس نویسندگان معاصر و مراکز تولید محتوا، بتوانیم آثار خود را دیجیتالی کنیم، وظیفه بود و قدم‌هایی هم در این راه برداشته شده است.


بهرامی با بیان اینکه بیش از ۲۰ نرم‌افزار خدمات فرهنگی تولید شده که بیش از ۱۵۰ عنوان آن شخصیت‌محور بوده است، گفت: توانستیم بیش از سه‌هزار جلد از آثار محققانی را که یا کلا در دسترس نبوده یا به سادگی در دسترس نیست، دیجیتالی کنیم. همچنین طبق سلیقه محققان علوم اسلامی، تبدیل به فضاهای مجازی متناسب با سلایق مختلف می‌شود.


رئیس مرکز نور با اشاره به تولید نرم‌افزار حدیث ولایت بیان کرد: مقام معظم رهبری علاوه بر بعد علمایی و اندیشه‌ای که از مفاخر جهان تشیع هستند، به عنوان ولی و امام مطرح‌اند و ما با حس ضرورت و از روی علاقه وافر، تلاش خود را برای دیجیتالی کردن آثار ایشان به کار گرفتیم.


وی با بیان اینکه در تهیه این اثر فاخر از موسسه انتشاراتی انقلاب اسلامی که همکاری خوبی با این مرکز داشتند، استفاده شده است، افزود: در نرم‌افزار حدیث ولایت، بیش از ۱۲۰ جلد آثار مستقیم ایشان یا آثاری که ترجمه ایشان و گردآوری موضوعی از بیانات آقا یا موارد مرتبط دیگر بوده، جمع‌آوری شده است. البته نقایصی هم وجود دارد که امیدوارم در قالب مجموعه آثار انتشارات انقلاب بتوانیم آن را تکمیل کنیم.


رئیس مرکز نور تأکید کرد: این کار هم وظیفه و واجبی بر گردن ما هست و هم با اشتیاق و علاقه فراوان این کار را بر عهده گرفته‌ایم و تکمیل هم خواهیم کرد.


بهرامی با بیان اینکه مجموعه آثار مقام معظم رهبری در اولین نسخه این نرم‌افزار در سال ۱۳۹۲ تولید شده است، اضافه کرد: این نرم‌افزار شامل فرمایشات رهبری از سال ۵۷ و مکاتبات از سال ۵۹ به بعد بود که به طور کامل گردآوری و در سه ویرایش به روز‌رسانی شد و هر سال با محتواهای جدید، در دسترس قرار می‌گرفت.


رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ادامه داد: نسخه دوم این نرم‌افزار علاوه بر بیانات و مکتوبات مقام معظم رهبری تا بهمن‌ماه ۱۳۹۹، حاوی کتب منتشر شده از سوی انتشارات انقلاب اسلامی مربوط به موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی عهده‌دار حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای است و این موجب موجب تمایز این نسخه با نسخه‌های قبلی است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران