رونمایی از قرآن منسوب به امام حسین(ع) در مشهد مقدس رونمایی از قرآن منسوب به امام حسین(ع) در مشهد مقدس رونمایی از قرآن منسوب به امام حسین(ع) در مشهد مقدس بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رونمایی از قرآن منسوب به امام حسین(ع) در مشهد مقدس رونمایی از قرآن منسوب به امام حسین(ع) در مشهد مقدس رونمایی از قرآن منسوب به امام حسین(ع) در مشهد مقدس رونمایی از قرآن منسوب به امام حسین(ع) در مشهد مقدس رونمایی از قرآن منسوب به امام حسین(ع) در مشهد مقدس

رونمایی از قرآن منسوب به امام حسین(ع) در مشهد مقدس

نسخه‌ای خطی از قرآن کریم منسوب به اباعبد الله الحسین (ع) درآستانه سالروز ولادت آن حضرت در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در مشهد رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، یکی از کارشناسان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی روز سه شنبه (26 اسفند ماه) در مراسم رونمایی قرآن منسوب به امام حسین(ع) با بیان این که این نسخه جزء ۱۶ قرآن کریم است، ادامه داد: این نسخه شریف از آیه ۷۵ سوره کهف تا آیه ۱۳۵ سوره طه را در بردارد که به خط کوفی هفت سطری بر روی پوست کتابت شده و صفحه پایانی آن، عبارت مبارک «کتبه حسین ‌بن ‌علی» مشاهده می‌شود.


 مهتاب شیبانی تعداد اوراق این قرآن را ۴۱ برگ ذکر کرد و گفت: ابعاد نوشته، ۱۲×۵/۷ سانتی‌متر است و با شماره ۱۴ در گنجینه نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی به ثبت رسیده و کتابت این قرآن همراه با سادگی حروف با مرکب مشکی است، فاصله میان حروف تقریباً مساوی است و بعضی از صفحه‌ها دارای تذهیب‌ است.


وی با تاکید بر این که اعراب‌گذاری قرآن در قرن چهارم انجام شده است، اعراب و اعجام (نقطه‌گذاری) را از ویژگی‌های قابل توجه این نسخه خواند و ادامه داد: معمولاً حروف آخر و حروفی که برای خواننده امکان لغزش در خواندن وجود دارد، اعراب‌گذاری شده است و نقطه‌گذاری حروف و واژگان نیز با نقاط سیاه ریز و کوچک‌تر است.


 مرکز نسخ خطی گنجینه رضوی با ۲۲هزار قرآن و جزوه قرآنی از صدر اسلام تاکنون، یکی از مراکز مهم نسخ خطی قرآنی در جهان به شمار می‌رود.


 افزون بر قرآن‌های ‌منسوب به دست‌خط ائمه اطهار(ع)، وجود جزوات قرآنی کشواد بن املاس متعلق به قرن چهارم هجری، ابن سیمجور، ابن‌کثیر و ابن‌ وراق غزنوی و قرآنهای یاقوت مستعصمی و بایسنغرمیرزا و ابن طباخ هروی در این گنجینه که علاوه بر قدمت، دارای آرایه‌های هنری و تذهیب و تزئینات کم نظیر هستند و هم‌چنین وجود قرآنهای کهن مترجَم فارسی که از قرن پنجم هجری قمری شروع شده‌اند برارزش این مجموعه افزوده است.


سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در مشهد شامل کتابخانه مرکزی و ۱۰ کتابخانه تخصصی مستقر در حرم مطهر رضوی افزون بر ۳۰ میلیون کتاب، سند و منبع مطالعاتی را در آرشیو خود نگهداری می‌کند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران