جزئیات مراسم تحویل سال در حرم رضوی جزئیات مراسم تحویل سال در حرم رضوی جزئیات مراسم تحویل سال در حرم رضوی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
جزئیات مراسم تحویل سال در حرم رضوی جزئیات مراسم تحویل سال در حرم رضوی جزئیات مراسم تحویل سال در حرم رضوی جزئیات مراسم تحویل سال در حرم رضوی جزئیات مراسم تحویل سال در حرم رضوی

جزئیات مراسم تحویل سال در حرم رضوی

مراسم تحویل سال ۱۴۰۰، از ساعت ۵ صبح روز شنبه ۳۰ اسفندماه آغاز می‌شود و در ساعت ۱۴ پایان خواهد یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از آستان نیوز، ویژه برنامه‌های فرهنگی تبلیغی تحویل سال در حرم مطهر رضوی، با شعار محوری «مرا عهدی است با جانان» برگزار می‌شود و محل اصلی برگزاری این مراسم، رواق امام خمینی(ره) و صحن پیامبر اعظم(ص) خواهد بود و به طور همزمان، حاضران در دیگر صحن‌ها نیز مخاطب آن خواهند بود.


مراسم تحویل سال در حرم مطهر رضوی، به صورت مستقیم از شبکه‌های سراسری نیز پخش می‌شود تا همه مشتاقان و دلدادگان که امکان حضور در حرم مطهر را نداشته‌اند، بتوانند از آن بهره‌مند شوند.


آغاز مراسم از رواق امام خمینی(ره)


بخش اول این مراسم که از ساعت ۵ تا ۸ صبح در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار می‌شود، با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز خواهد شد و در ادامه شامل برنامه‌هایی از جمله سخنرانی حجت‌الاسلام حسینی قمی با موضوع اخلاق، اجرای مولودی خوانی، جلسه پرسمان خانواده رضوی، بیان احکام شادی و نشاط، سخنرانی حجت‌الاسلام واعظ موسوی با موضوع سنن النبی و قرائت زیارت حضرت رسول توسط ذاکر اهل بیت(ع) مهدی سروری خواهد بود.


متبرک شدن مراسم با نام و یاد شهدا


از ساعت ۸ صبح، بخش دوم مراسم تحویل سال، در صحن پیامبر اعظم(ص) و با صلوات خاصه حضرت رضا(ع) آغاز می‌شود، در ادامه پس از تلاوت قرآن و زمزمه دعای امام زمان(عج)، سعید بیابانکی برنامه مشاعره را برای حاضران اجرا خواهد کرد. سپس مراسم به نام شهدا متبرک خواهد شد و علاوه بر پخش کلیپی با موضوع شهدای مدافع حرم، رزمندگان دفاع مقدس درباره یکی از عملیات‌هایی که در زمان نوروز برگزار شده روایتگری خواهند کرد.


مراسم با برگزاری ویژه برنامه‌ای برای کودکان و نوجوانان با اجرای عمو نواب ادامه می‌یابد و پایان بخش این قسمت از برنامه‌ها، قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه است.


تکریم مقام مادر، تجلیل از چهره‌ها


بخش سوم برنامه‌های تحویل سال نیز، از ساعت ۱۰ تا ۱۴ در صحن پیامبر اعظم(ع) برگزار می‌شود و مطلع آن، قرائت زیارت امین‌الله توسط حاج علی ملائکه خواهد بود، در ادامه، برنامه‌هایی از جمله خوانش کتاب، معرفی و تجلیل از چهره‌ها و سوژه‌های برتر فرهنگی هنری، اجرای نمایش آیینی با موضوع امام زمان(عج)، تکریم یک مادر نمونه و گفتگوی ویژه درباره توجه به امر زیارت برای مخاطبان اجرا خواهد شد، سپس حاضران در مراسم با استماع آیاتی از قرآن کریم و اذان، برای اقامه آخرین نماز ظهر و عصر سال ۱۳۹۹ آماده می‌شوند که به امامت حجت‌الاسلام راشد یزدی اقامه می‌شود.


زمزمه دعای توسل قبل از تحویل سال


با نزدیک شدن به ساعت ۱۳، زائران همنوا با ذاکران اهل بیت(ع) دعای توسل را زمزمه خواهند کرد و پس از آن کلیپی شامل دعای حاج قاسم و رهبر معظم انقلاب پخش می‌شود.


از ساعت ۱۳، حاضران در مراسم، همراه با گروه های قرآنی، دعای تحویل سال را قرائت خواهند کرد و در ساعت ۱۳ و ۷ دقیقه و ۲۸ ثانیه، سال ۱۴۰۰ شمسی در جوار مضجع شریف و منور حضرت رضا(ع) تحویل می‌شود.


پخش پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب


پس از تحویل سال، حاضران در مراسم به استماع پیام نوروزی رهبر انقلاب خواهند نشست که از طریق تلویزیون‌های پهن پیکر مستقر در حرم مطهر، پخش می شد، در ادامه، اولین زیارت امین ‌الله در سال جدید، با نوای حاج مهدی رسولی قرائت می‌شود و پس از زمزمه فرازهای آن، در ساعت ۱۴ ویژه‌برنامه حرم مطهر رضوی برای تحویل سال نو پایان خواهد یافت.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران