گفتمان‌های معرفتی و بصیرتی در شورای عالی قرآن مطرح می‌شود
گفتمان‌های معرفتی و بصیرتی در شورای عالی قرآن مطرح می‌شود
گفتمان‌های معرفتی و بصیرتی در شورای عالی قرآن مطرح می‌شود
بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
گفتمان‌های معرفتی و بصیرتی در شورای عالی قرآن مطرح می‌شود
گفتمان‌های معرفتی و بصیرتی در شورای عالی قرآن مطرح می‌شود
گفتمان‌های معرفتی و بصیرتی در شورای عالی قرآن مطرح می‌شود
گفتمان‌های معرفتی و بصیرتی در شورای عالی قرآن مطرح می‌شود
گفتمان‌های معرفتی و بصیرتی در شورای عالی قرآن مطرح می‌شود

گفتمان‌های معرفتی و بصیرتی در شورای عالی قرآن مطرح می‌شود

معاون اجرایی شورای عالی قرآن یکی از برنامه‌های این شورا در سال جاری را طرح گفتمان‌های معرفتی و بصیرتی در قالب برنامه‌های مختلف دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، محمدتقی میرزاجانی با ارائه گزارشی از اقدامات این شورا در سال ١٣٩٩ گفت: در صدد هستیم تا گفتمان های معرفتی و بصیرتی را که از اهمیت زیادی برخوردار است ولی متأسفانه به آن کم توجهی شده در سال جاری در قالب برنامه های مختلف دنبال کنیم. 
وی افزود: شورای عالی قرآن همانند سایر مجموعه های قرآنی، در سالی که گذشت تمام توان خود را به کار گرفت تا به رغم محدودیت های ناشی از همه گیری ویروس کرونا، حتی الامکان خدشه ای به روند اجرای برنامه ها وارد نشود. در یک نگاه کلی، حرکت شورا در سال اخیر در بخش های آموزشی، پژوهشی، نظارتی، تولیدی، اطلاع رسانی و ارتباطات، روبه رشد و در برخی حوزه ها با یک جهش همراه بوده است.


معاون اجرایی شورای عالی قرآن، برگزاری محفل انس با قرآن در ارتباط تصویری با رهبر معظم انقلاب در آغاز ماه مبارک رمضان را به عنوان اولین برنامه زنده تصویری با حضور معظم له دانست و افزود: دوره های ارتقاء قاریان و دعاخوانان، دوره آموزش غیرحضوری، جلسات آموزش مجازی، نهمین دوره طرح ارزیابی قاریان و مدرسان، برنامه حیات طیبه با حضور پیشکسوتان قرآنی، کرسی های اذان گاهی تلاوت قرآن، تولید اذان و صدها قطعه دعا و قرائت، ضبط و آماده سازی شش دوره ترتیل کل قرآن و تولید آلبوم های تلاوت با هدف پخش از رسانه ملی و بارگزاری در فضای مجازی از جمله اقدامات شورا در یک سال گذشته بوده است.  
وی ضمن تشریح فعالیت های شاخص شورای عالی قرآن در سال ۹۹ گفت: برگزاری چهاردهمین نشست تخصصی، چاپ هفت تألیف و اثر علمی پژوهشی قرآنی، توسعه تعاملات شورا با بدنه شبکه های استانی و سراسری صدا و سیما، اعمال نظارت مستمر و دقیق بر پخش برنامه های قرآنی از سازمان صدا و سیما، حضور مؤثر در فضای مجازی، دوره های تخصصی اقراء و انجام برنامه های مشترک در همکاری با سایر دستگاه‌ها و نهادها از جمله برگزاری نشست رسول رحمت و مراسم اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی از دیگر اقدامات سال گذشته بود. 
میرزاجانی تاکید کرد: فعالیت هایی که مطرح شد، با یک بودجه ناچیز و با حداقل نیروی انسانی محقق شده که قطعاً محصول روحیه و عملکرد جهادی مدیران و همکاران شورای عالی قرآن بوده است. 


برنامه های شورا متناسب با نیاز مخاطبان خواهد بود


وی افزود: تلاش می کنیم این برنامه ها را با کیفیت بهتر در سال ١۴٠٠ دنبال کنیم و بنا داریم تا شکل و قالب های جدیدی را متناسب نیاز منطقی مخاطبان، در بخش های مختلف از جمله در تولیدات و همچنین در دوره های آموزشی، طراحی و اجرا کنیم. 


اگر به عنوان مثال، قالب های هنری تولید تلاوت و نغمه های دینی، متناسب نیاز و ذائقه مخاطبان، روزآمد نباشد ممکن است به تدریج با کاهش‌ اقبال مواجه شود. البته در اینجا اصل محتوای مقدس و الهی تلاوت و نغمه های دینی محل بحث نیست بلکه منظور، نحوه ارائه و عرضه آن است که باید با تنوع و نوآوری همراه باشد. این موضوع فقط به تولیدات منحصر نمی شود بلکه در سایر حوزه ها هم تحول در قالب های ارائه محتوا، از ضرورت هایی است که در دستور کار شورای عالی قرآن در سال پیش رو خواهد بود و جلسات مقدماتی کارشناسی در این خصوص از مدتی پیش آغاز شده است. 


وضعیت اعزام قاریان به دنبال شیوع ویروس کرونا


مسئول دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم، درخصوص عملکرد کمیته اعزام هم گفت: باتوجه به توقف کلیه اعزام های تبلیغی به خارج از کشور، اعزام به حج تمتع و اعزام به مسابقات بین المللی به علت شیوع ویروس کرونا، عملاً به جز چند مورد اعزام تبلیغی به کشورهای محور مقاومت، فعالیت دیگری انجام نشده است. البته در این مدت چند جلسه کمیته اعزام برگزار و تصمیماتی برای اعزام های سال ١۴٠٠ اتخاذ شده است تا در صورت رفع موانع، آمادگی لازم وجود داشته باشد.


نگاهی به شورای عالی قرآن


شورای عالی قرآن در ۱۳مهر سال ۷۰ به فرمان رهبر معظم انقلاب تاسیس شد. حضرت آیت الله خامنه ای در حکم تاسیس این شورا تاکید کردند: با توجه به اهمیت قرآن مجید و نقش حیات بخش کلام الهی در جامعه اسلامی و نظر به لزوم پخش قرائت صحیح و دلنشین قرآن و سایر نغمات الهی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی و به منظور سیاست‌گذاری، نظارت، هدایت و ارتقای برنامه‌های مربوط به قرائت قرآن، اذان، مناجات، ادعیه و تواشیح، هیأتی ... تشکیل شده و وظایف مربوط را برعهده گیرند. لازم است ترتیبی اتخاذ شود تا کلیه دستورالعمل‌های تنظیمی این هیأت به مبادی ذی‌ربط در صدا و سیما ابلاغ گردد و امکانات مناسب جهت موفقیت آنان فراهم شود.


این شورا در ابتدا با تشکیل جلسات شورای عالی تصمیم گیری، اقدام به تصویب سیاست های کلی جهت نظم دهی به پخش برنامه های قرآنی و تولید آثار مقبول و استاندارد نمود و پس از آن سیستم اجرایی و نظارتی شورای عالی قرآن در شکل و ساختار فعلی از سال ۱۳۷۴ مستقر و به توسعه فعالیت ها توفیق یافت.


مهمترین اهداف و ماموریت های شورای عالی قرآن شامل نظارت مستمر و پویا بر تولید و پخش برنامه های قرآنی و نغمه های الهی در صدا و سیما و ساماندهی این عرصه و همچنین انجام پژوهش های بنیادی و کاربردی مورد نیاز در حوزه قرائت قرآن و دیگر نغمه های الهی و علوم مرتبط با آن نظیر مفاهیم، تفسیر و تألیف کتب و مقالات در این حوزه می باشد.
تولید آثار فاخر صوتی و تصویری قرآنی و نغمه های الهی به منظور معرفی و ارائه الگوهای برتر و ترسیم استانداردها و معیارهای علمی و فنی در این عرصه و همچنین طراحی و برنامه ریزی به منظور توسعه تولید و اجرای برنامه های ترویجی با استفاده از ظرفیت ها و جذابیت های تلاوت و حفظ قرآن کریم و دیگر نغمه های الهی از دیگر ماموریت های این شوراست.


نگاهی به دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان 


دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم در ۲۳ دی ماه سال ۷۰ به دنبال فرمان رهبر معظم انقلاب در پانزدهمین جلسه شورای عالی تبلیغات خارجی تاسیس شد تا ضمن ساماندهی امور مربوط به اعزام استادان و قاریان ایرانی به خارج از کشور به منظور اجرای برنامه‌های تبلیغی و حضور در مسابقات بین‌المللی، از استادان و قاریان غیر ایرانی به داخل کشور نیز دعوت کند.
عدم تمرکز در سیاست‌گذاری‌های مربوط به اعزام‌ها و دعوت‌ها، اعزام بدون قاعده به خارج از کشور، افت و خیز برنامه‌های تبلیغی خارج از کشور، دعوت‌های مکرر و بی‌ضابطه از استادان و قاریان غیرایرانی، ناهماهنگی در انتخاب و اعزام نمایندگان جمهوری اسلامی ایران به مسابقات بین‌المللی قرآن و مواردی دیگر، شکل‌گیری این کمیته را ضرورت بخشید.
سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی جهت استفاده بهینه از ظرفیت عناصر قرآنی کشور در برنامه‌های تبلیغی، آموزشی، پژوهشی و مسابقات قرآنی خارج از کشور، همچنین استفاده از ظرفیت ممتاز فنی و تخصصی استادان و قاریان برجسته غیرایرانی در برنامه‌های فوق‌الذکر در داخل کشور، مأموریت اصلی این کمیته است.


اهداف و وظایف این دبیرخانه عبارت است از اعزام شایسته‌ترین عناصر قرآنی از لحاظ صلاحیت‌های فنی و اعتقادی و دعوت از استادان و قاریان نخبه غیر ایرانی در قالب حضور در برنامه‌های تبلیغی، آموزشی، پژوهشی و داوری و شرکت در مسابقات بین‌المللی قرآن. 


تعیین اولویت‌های اعزام در فصول و مناطق مختلف، برنامه‌ریزی جهت استفاده از همه ظرفیت‌های ممتاز تبلیغی قرآنی کشور با نگاه عدالت محور، تامین نیازهای قرآنی منعکس شده توسط کشورهای مختلف با دید جامع و به بهترین کیفیت و همچنین بررسی و ارزیابی مستمر برگزاری مسابقات قرآنی در سطح بین‌المللی توسط دستگاه‌های مختلف فرهنگی کشور از دیگر وظایف این دبیرخانه است.


از دیگر اهداف تاسیس این دبیرخانه می توان به ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی در ظرفیت‌های موجود قرآنی کشور و دستگاه‌های مرتبط اشاره کرد که به منظور استفاده از توانمندی قاریان، حافظان و دیگر عناصر قرآنی می باشد به نحوی که این دستگاه‌ها مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان صدا و سیما بتوانند از ثمرات فعالیت نهادهای متولی تربیت عناصر و قهرمانان قرآنی بهره‌مند شوند.




نظرات کاربران