حدیث | خوش اخلاقی در بین مردم، زینت اسلام است

امام صادق علیه السلام می‌فرمایند :اِنَّ مِمّا یُزَیِّنُ الاِْسْلامَ الاَْخْلاقُ الْحَسَنَةُ فیما بَیْنَ النّاسِ؛ خوش اخلاقى در بین مردم، زینت اسلام است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، اخلاق و رفتار درست با مردم در اسلام جایگاه خاصی دارد، به گونه‌ای که امام صادق علیه السلام در این زمینه می‌فرمایند :اِنَّ مِمّا یُزَیِّنُ الاِْسْلامَ الاَْخْلاقُ الْحَسَنَةُ فیما بَیْنَ النّاسِ؛ خوش اخلاقى در بین مردم، زینت اسلام است.(مشکاة الأنوار، ص ۴۲۲)


حضرات معصومین و اولیاء خدا نسبت به اخلاق بسیار تاکید کرده‌اند. وجود مقدّس حضرت صادق القول و الفعل، امام جعفر صادق(صلوات اللّه و سلامه علیه) می‌فرمایند:  کسی که این حال را پیدا کرد، خصایص دیگری از جمله زینت را هم می‌گیرد. فرمودند: «إِنَّ مِمَّا یُزَیِّنُ‏ الْإِسْلَامَ‏ الْأَخْلَاقُ الْحَسَنَةُ فِیمَا بَیْنَ النَّاس»[1]، به حقیقت این‌گونه است که زینت اسلام در بین مردم، خوش اخلاقی است.


به طور طبیعی اگر کسی، متخلّق شد، یکی از خصوصیّاتش او این می‌شود که وقتی به علم و حکمت رسید، رفتار، کردار، نشستن، برخاستن، سخن گفتن و ...، همه، زینت می‌شود. این زینت، فقط زینت برای خود فرد نیست، بلکه برتر از زینت فردی می‌شود و زینت اسلام است.


| شناسه مطلب: 105739




اخلاق حدیث روز



مطالب مرتبط

نظرات کاربران