ارکان موفقیت در دروس خارج حوزه علمیه از نظر آیت الله شب زنده‌دار
ارکان موفقیت در دروس خارج حوزه علمیه از نظر آیت الله شب زنده‌دار
ارکان موفقیت در دروس خارج حوزه علمیه از نظر آیت الله شب زنده‌دار
بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ارکان موفقیت در دروس خارج حوزه علمیه از نظر آیت الله شب زنده‌دار
ارکان موفقیت در دروس خارج حوزه علمیه از نظر آیت الله شب زنده‌دار
ارکان موفقیت در دروس خارج حوزه علمیه از نظر آیت الله شب زنده‌دار
ارکان موفقیت در دروس خارج حوزه علمیه از نظر آیت الله شب زنده‌دار
ارکان موفقیت در دروس خارج حوزه علمیه از نظر آیت الله شب زنده‌دار

ارکان موفقیت در دروس خارج حوزه علمیه از نظر آیت الله شب زنده‌دار

عضو فقهای شورا نگهبان گفت: مدرّس باید دقیق و موشکافانه مباحث را بررسی کند تا اذهان را به عمیق فکر کردن، ارتباط مسئله با مسائل و مبانی مختلف وادار کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آیت الله شب زنده دار عضو شورای عالی حوزه های علمیه  در مراسم افتتاحیه دوره «درس خارج و تحصیل موفق » که امروز در موسسه عالی فقه و علوم اسلامی امروز و با راعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار شد، با اشاره به اسباب موفقیت در دروس خارج گفت: برای همه محصلین، چه سطح و چه خارج، حتی غیر حوزوی ها؛ هر کسی که دنبال دانش است، دو مطلب اساس و رکن موفقیت در تحصیل است و این دو رکن از دعای حضرت امام عصر (عج)‌«و تفضل علی العلماء بالزهد و النصیحه و علی المتعلّمین بالجهد و الرغبه»استفاده می شود.


رئیس هیئت امنای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی بیان داشت: رغبت یعنی میل فراوان؛ عاشق علم بودن. این رکن اول موفقیت است؛ اگر این باشد، انسان از پای نمی ایستد حتی اگر استعداد و امکاناتش کم باشد.


او ادامه داد:‌ جهد در این دعا به معنای سعی بلیغ است؛ سعی مجاهدانه است. در کنار آن علاقه وافر به علم که پیشتوانه سعی است، سعی بلیغ لازم است. و هرچه بر علم افزوده می شود، سعی باید بیشتر شود. مخصوصا اینکه علم مربوط به شریعت باشد که در اینصورت باید علاقه و تلاش بیشتر باشد؛ چون مربوط به محبوب انسان است.


آیت الله شب زنده دار با بیان این که اما بعد از فهم این دو نکته، در چند نکته باید دقت کرد از جمله، مبحثی که برای شرکت انتخاب می کنید، باید مطلب عمیق و پرنکته و چالشی باشد،‌امام (ره)سفارش می کردند: می خواهید خارج بروید یا بیع بروید یا طهارت؛ چون در این دو باب در مجموع، اعمال قواعد و روایات زیاد است. اما مباحثی که بکر است و هنوز کار فراوانی روی آن نشده، مباحثی است که باید ابتدا در لجنه های علمی مورد بحث قرار بگیرند تا به پختگی و تعمیق برسد.


او با بیان این نکته بعدی این است که مدرّس باید دقیق و موشکافانه مباحث را بررسی کند تا اذهان را به عمیق فکر کردن، ارتباط مسئله با مسائل و مبانی مختلف وادار کند،‌بیان داشت: طلبه برای درس، باید دو فکر داشته باشد؛ فکر قبل از مسئله و فکر بعد از مسئله. فکر قبل یعنی اینکه طلبه قبل از درس باید یک موقفی برای خود نسبت به مسئله اتخاذ کند ولو ظنا. اگر بنویسد بهتر است، اما فکر بعد از مسئله اولا برای حل ابهامات و سوالاتش که در فکر قبل از درس مطرح شده بود. ثانیا استدلال قبلی خودش را رصد می کند: یا تصحیح می کند یا اگر درست بوده است تصدیق می کند.


استاد حوزه علمیه قم، تقریر نویسی را مکمّل درس برشمرد و گفت: تقریر نافع، این است که استدلال استاد را تجزیه می کند، مسئله، مقدمه و مبانی و مدعا را استخراج و آن را مکتوب می کند. پس از استخراج این عناصر،  خودش دقت می کند ممکن است که گاهی مقدمه ای زائد باشد یا از نظر شکلی تغییراتی کمک کند به تقریر؛ در تقریر، مطلوب این است که فرد، مقیَّد باشد که اظهار نظری داشته باشد و در حاشیه تقریر بنویسد، ولی نباید مخلوط با بیان مقرر عنه شود.


عضو شورای عالی حوزه های علمیه مباحثه پسینی، دوره کردن و ترتب و تدریج  در رجوع به کلمات دیگران را از دیگر نکات قابل توجه دانست و گفت: نیاز نیست در همان سال اول همه کلمات را ببیند و اول دو سه کتاب با اهمیت را می بیند و هر چه جلوتر می رود به تعداد می افزاید. البته رفته رفته آنچه یک ساعت وقت می گرفت ده دقیقه وقت می گیرد.




نظرات کاربران