بیش از 80 درصد خدمات مورد نیاز مردم در حج و زیارت غیر حضوری می‌شود
بیش از 80 درصد خدمات مورد نیاز مردم در حج و زیارت غیر حضوری می‌شود
بیش از 80 درصد خدمات مورد نیاز مردم در حج و زیارت غیر حضوری می‌شود
بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بیش از 80 درصد خدمات مورد نیاز مردم در حج و زیارت غیر حضوری می‌شود
بیش از 80 درصد خدمات مورد نیاز مردم در حج و زیارت غیر حضوری می‌شود
بیش از 80 درصد خدمات مورد نیاز مردم در حج و زیارت غیر حضوری می‌شود
بیش از 80 درصد خدمات مورد نیاز مردم در حج و زیارت غیر حضوری می‌شود
بیش از 80 درصد خدمات مورد نیاز مردم در حج و زیارت غیر حضوری می‌شود

بیش از 80 درصد خدمات مورد نیاز مردم در حج و زیارت غیر حضوری می‌شود

ظرف شش ماه آینده بیش از 80 درصد خدمات مورد نیاز مردم در حوزه حج و زیارت از طریق سامانه‌های طراحی شده و در دست اجرا به صورت غیر حضوری انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، مهران فرشید مدیرکل دفتر طرح، برنامه و فناوری سازمان حج و زیارت گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی موقت سفرهای زیارتی و تاکید جدی ریاست سازمان حج و زیارت بر اصلاح و ارتقا فرآیندها و از سویی نیاز روز افزون به ارائه خدمات برخط و غیر حضوری و اهمیت بهبود مستمر خدمات مورد نیاز مراجعان از سال گذشته در این حوزه اقدامات گسترده ای آغاز شده است. 
وی تصریح کرد: بیش از 40 پروژه مهم در حوزه ارتقاء پروژه های موجود و نیز تولید سامانه های جدید به منظور تحقق هوشمندسازی و تمرکز بر اقدامات کشور مقصد در مسیر بازمهندسی فرآیندهای سازمان حج و زیارت و تمرکز بر فرآیند بهبود سطح ارائه خدمات و افزایش رضایتمندی جامعه هدف درشرایط کرونایی و تبدیل آن به یک فرصت در یک سال اخیر علی رغم مشکلات ناشی از این ویروس منحوس به انجام رسیده و یا در دست انجام است.
فرشید با بیان اینکه این سامانه‌ها بخشی درون سازمانی و قسمتی هم برون سازمانی است، گفت: دست یافتن به یک سازمان هوشمند با نگاه به اهداف دولت الکترونیک از دیگر اهداف اجرای این پروژه ها بوده که با توجه تداوم اقدامات انجام شده تا حدود زیادی به این مهم نزدیک شدیم.
وی ادامه داد: این هدف گذاری با رویکرد ارائه خدمات راحتر به زائران، کارگزاران، استانها، سازمان مرکزی و ارتباط با ارگانها و سازمانهای همکار (پلیس، فرودگاه ، گذرنامه ، ثبت احوال و ...) انجام شده تا بیشترین خدمات در شرایط مختلف با کمترین تردد و ایجاد زحمت به جامعه هدف انجام گیرد. ارتقا کیفیت، افزایش سرعت، بالا بردن دقت، کاهش هزینه‌ها ،تسهیل امور، بهره‌‌وری بیشتر، برنامه‌ریزی و تصمیم گیری بهتر و دقیق تر از دیگر اهداف این طرح به شمار می‌آید.
مدیرکل دفتر طرح، برنامه و فناوری سازمان حج و زیارت، شناسایی، استخراج، ثبت، بازنگری، پالایش و نگهداری دانش ضمنی سازمان و تبدیل آن به دانش آشکار با هدف برنامه‌ریزی و معماری سازمانی، ارزیابی عملکرد، تولید نرم افزارهای جدید، ایجاد بستر تصمیم گیری مدیران ارشد، کنترل پروژه‌ها و مدیریت دانش را از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه برشمرد.
وی، راه اندازی سامانه جامع بهبود فرایندهای اجرائی، شبکه اجتماعی مستقل سازمان، سامانه جامع اسکان، داشبورد الکترونیکی مدیریت، گزارش ساز پویا سازمان را بخشی از این پروژه‌ها دانست.
فرشید با بیان اینکه سامانه جامع زیارت با نگاه پنجره واحد در امور حج، عمره و عتبات عالیات عراق و سوریه در حال پیاده سازی مراحل نهایی تصریح کرد: تهیه پلتفرم جامع موبایلی، راه اندازی سامانه ایثارگران، سامانه پرواز، سامانه نقل، امداد، قربانی، مکانیزه کردن سیستم بودجه سازمان مبتنی برعملکرد، مستند سازی و ارتقا زیرساخت و شبکه سازمان، اجرای یکپارچه کردن احراز هویت کاربران، میزخدمت، ارتقاء سامانه تغذیه و تدارکات، ارتقاء سامانه سماح(اربعین)، سامانه بازرسی و ارزشیابی برخی دیگر از این اقدامات است.
وی تاکید کرد: هر یک از این سامانه ها بدلیل نیازسنجی بخش های مربوطه شناسایی و اقدام شده که امید است موجب رشد و ارتقا کیفیت خدمت در واحد مربوطه را رقم بزند.
فرشید توضیح داد: در بخشی از این اقدامات سعی شده خدماتی که مراجعان به آن نیاز دارند احصا و در آینده نزدیک نیاز مردم را  از مراجعه حضوری برای دریافت خدمات به حداقل برسانیم .
با اقداماتی که انجام شده و قسمتی از آن نیز در دست تکمیل و اصلاح است در نیمه اول امسال بیش از 80 درصد نیازهای مردم در حوزه حج و زیارت را به صورت غیرحضوری پاسخگو خواهیم بود.
وی افزود: این اقدام با توجه به شرایط کنونی کرونایی کشور و ضرورت مراجعه غیر حضوری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تمرکز ما بر پاسخگویی حداکثر 48 ساعته بوده  و امکان رصد و پیگیری روند انجام ارائه خدمات توسط دریافت کننده خدمت در این سامانه طراحی شده است.
فرشید با بیان اینکه در عین حال با هم اندیشی و اخذ نظرات کارشناسی استانها با همکاری و کمک بسیار موثر روابط عمومی سازمان حج و زیارت بازخوردهای مردمی از اقدامات انجام شده دریافت و ایرادات برطرف و اصلاحات لازم برای تکمیل کار انجام خواهد شد، گفت: در فاز دوم با رویکرد برخورداری جامعه کم توان و ناتوان و نیز بی سواد در استفاده از این سامانه های اینترنتی و ارائه خدمات به آنان مدنظر بوده و طراحی آن در دست اقدام است.
مدیر کل طرح و برنامه و فناوری سازمان حج و زیارت ادامه داد: در راستای اهداف اشاره شده در تلاش  هستیم خدمات میز خدمت سازمان حج و زیارت را از 10 خدمت به حداکثر ممکن برسانیم  و به صورت پیوسته این امر ارتقا  و ارائه خدمات  غیر حضوری توسعه یابد.
وی تصریح کرد : این اقدامات بخشی از تلاشی است که با نگاه پروژه عظیم خدمات حج هوشمند آغاز شده و طی دو سه ماه آینده فازهای اصلی کار عملیاتی  و در واقع  برای حج آینده آماده می شویم.




نظرات کاربران