حلول ماه‌ترین ماه‌ها از جوار بهشت
حلول ماه‌ترین ماه‌ها از جوار بهشت
حلول ماه‌ترین ماه‌ها از جوار بهشت
بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حلول ماه‌ترین ماه‌ها از جوار بهشت
حلول ماه‌ترین ماه‌ها از جوار بهشت
حلول ماه‌ترین ماه‌ها از جوار بهشت
حلول ماه‌ترین ماه‌ها از جوار بهشت
حلول ماه‌ترین ماه‌ها از جوار بهشت

حلول ماه‌ترین ماه‌ها از جوار بهشت

بعد از دو ماه با عظمت رجب و شعبان، باز هم افضل ‌ماه‌ها، ماه رمضان از راه رسید.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، دوباره سفره مهمانی مؤمنانه پهن شد. یک ماه مهمان شدن دور از خوردن و آشامیدن. فرصتی برای بهره‌مندی از رحمت و مغفرت، ماهی برای بندگی. اوقات مغتنمی برای کسب فیض و فضیلت و دوری از هر چه رذیلت. باز موسم افطار با ذکر آشنای اسماء الحسنی و خلوت شبانه سحرگاهان رسید.    


در آستانه رمضان الکریم، خادمان حرم مطهر حضرت رضا(ع) با برپایی مراسمی با عنوان « شکوه بندگی» با رعایت کامل دستور العمل‌های بهداشتی در رواق امام خمینی(ره) به استقبال ماه خدا رفتند. 


چند نفس تا رمضان


پیش از ورود به رواق، حجمی از بوی اسپند و عود به پیشواز زائران می‌آید. و صفی از خادمان که در مقدمه رواق، پذیرای مهمانان مراسم شده‌اند. یکی در میان، خادمان سلامت ایستاده‌اند و بقیه مأمور به حفظ نظم و انتظام مراسم هستند. هنوز فضای مفروش رواق با حضور مهمانان پر نشده. در روزهایی که احوال شهرمان از موج جدید کرونا خوب نیست، خادمان بارگاه رضوی مراقب‌اند که در فضایی کم جمعیت و با فاصله‌گذاری مناسب، آیین‎های معنوی ماه رمضان را همچنان گرم و گیرا حفظ و برگزار کنند.    


در شب اول رمضان الکریم، قاریان تراز اول شهرمان، رضا گلشاهی و احسان محمدی با قرائت آیاتی از کلام الله مجید مراسم را آغاز می‌کنند. ماهی که ماه نزول قرآن است و بهار قرائت کلام وحی. مداح خادم الرضا(ع)، مهدی سروری هم در قالب چند بیت زینت‌آرای محفل می‎شود.  


در همین اثناء، جمعی از زائران حاضر در رواق، دقایق ابتدایی ماه رمضان را مغتنم شمرده و مشغول انجام اعمال این روز و به جا آوردن نماز و نیایش با خداهستند. حالا نوبت به ذاکر نام آشنای اهل بیت(ع)، حاج محمود کریمی رسیده. او با قرائت دعای پر فیض فرج، به سراغ ذکرخوانی و مداحی ماه رمضان می‌رود. 


خطاب به حضار می‌گوید: همه با هم دست به دامن صاحب الزمان(عج) شویم و از محضرشان درخواست کنیم که در این دقایق آخر ماه شعبان، توفیق درک این ماه و آمادگی قلب ما برای پذیرش عظمت ماه رمضان را نصیب ما کنند. او از زبان مناجات شب آخر ماه شعبان و اول ماه رمضان کمک می‌گیرد و می‌خواند: «خدایا اگر من را در ماه شعبانت نبخشی، چطور آماده رمضان و مهمانی‌ات شوم؟»


دست به دامان شما می‌شویم


کریمی در فراز دیگری بلند و رسا از درگاه حضرت حق می‌خواهد: «َللَّـهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ اَنْ تَجْعَلَ لی اِلی کُلِّ خَیْر سَبیلاً؛ خدایا از تو خواهم که برای من بسوی هر کار خیری راهی ...»  و در ادامه با بیانی از التجاء می‌خواند: خدایا ماه رمضان را بر من آسان بگیر. ای بخشنده مهربان، گناهان مرا ببخش». 


نوای گرم و شورانگیز حاج محمود کریمی، کم‌کم حال و هوای معنوی ماه خدا را به یاد اهالی رمضان می‌آورد. با هر نوای «اللّهم»، صدای دعا و استغاثه مؤمنان، فضای رواق را گرم‌تر می‌کند‌. زائران از جای‌جای حرم مطهر، بیننده و شنونده مناجات‌خوانی حاج محمود کریمی هستند و نرم‌نرم به جمع استقبال‌کنندگان از مراسم رمضان در رواق امام می‌پیوندند.  


کریمی در فراز دیگری از دعا از فقر نفسانی به خدا پناه می‌برد. او با سر دادن آهی می‌خواند: «اَللَّـهُمَّ اِنّی عَبْدُکَ بْنُ عَبْدِکَ بْنُ اَمَتِکَ، ضَعیْفٌ فَقیرٌ اِلی رَحْمَتِکَ؛ خدایا من بنده و فرزند بنده و فرزند کنیز تو هستم، ناتوان و نیازمند مهر تو هستم». حاضران با درخواست عاجزانه کریمی از خدای متعال همراه می‌شوند و دل‌های شکسته با اشک شعبان را بدرقه می‎کنند. و امیدوارند خدای رمضان دست دل‌شان را بگیرد و بالا ببرد.  


حالا که دل‌ها آمده شده، کریمی برای قبولی دعاها، باز دست به دامن سالار شهیدان دشت کربلا می‌شود. برای همین از حماسه سرور جوانان اهل بهشت، علی اکبرش روضه‌ای می‌خواند. می‌گوید: نمی‌شود مرثیه‌ حضرت علی اکبر(ع) را در حرم حضرت اباعبدالله(ع) خواند. در آستانه ماه خدا، از همین جا، از جوار بارگاه امام هشتم، دل‌ها را روانه کربلا می‌کنیم. آن دقایق جانکاهی که علی اکبر غرق در خون، سر بر دامن پدر گذاشته و وداع می‌کنند و...»  و موج ناله و ماتم در رثای جوان رشید کربلا فضای حرم را پر می‌کند.                


شناخت قدر و منزلت ماه خدا


جمعی از جامعه روحانیون، علماء، اساتید، ذاکران و قاریان شهر مشهد در مجلس حضور دارند. و چون همیشه مهمانی از خانواده معظم شهدا شرف حضور دارند. به مناسبت ماه بهار قرآن، خانواده شهید مظلوم فاجعه منا، حاج محسن حاجی حسنی کارگر دعوت شده‌اند و با استقبال جمعی از شخصیت‌های حاضر در مراسم از جمله آیت‌الله تحریری از آنها تجلیل شده و یاد شهید قرآنی شهر مشهد را گرامی می‌‎دارند.   


آیت‌الله تحریری هم در ادامه مراسم با ایراد سخنانی به اهمیت و عظمت ماه رمضان اشاراتی داشت و اظهار کرد: این ماه، ماه بهار حقیقی مؤمنان و بهار جامعه ایمانی است. در ماه‌های دیگر که ان سان‎ها دچار رخوت و دوری از فضایل می‌شوند، به برکت این ماه دوباره به یاد خدا، فضایل و خیرات می‌افتند. 


او ادامه داد: همه ما باید در این ماه، ملتزم به سه شاخصه قرآنی رمضان شویم: اول اینکه، قرآن را که منبع حقایق عالم از سوی خداست، دریابیم. فقط در پی قرائت آیات نباشیم، درصدد فهم و درک معانی و معارف نهفته در پس آیات هم باشیم. 


این سخنور حرم منور رضوی در ادامه بیان کرد: دوم اینکه، فقط با اعضا و جوارح روزه دار نباشیم، با همه وجود پذیرای برکات ماه رمضان شویم. با قلب و روح مان از گناه پرهیز کنیم و متوجه خدا و عالم بالا شویم. و دیگر اینکه، شب‌های قدر را دریابیم و تلاش کنیم تا پیش از این لیالی دگرگون شده باشیم تا مهیای دریافت فیوضات این شب‌های سرنوشت‌ساز شویم. 


| شناسه مطلب: 105834




ماه رمضان حرم رضوی



مطالب مرتبط

نظرات کاربران