سفر و احکام آن سفر و احکام آن سفر و احکام آن بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سفر و احکام آن سفر و احکام آن سفر و احکام آن سفر و احکام آن سفر و احکام آن

سفر و احکام آن

با توجه به اهمیت و مبتلی به بودن مسأله سفر به خصوص در ماه مبارک به چند استفتاء که در این خصوص اشاره می کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، با توجه به اهمیت و مبتلی به بودن مسأله سفر به خصوص در ماه مبارک به چند استفتاء که در این خصوص که از رهبر معظم انقلاب پرسیده شده است اشاره می کنیم.


سؤال) تفاوت شخص کثیرالسفر با کسی که به‌خاطر شغلش مدام در سفر است چیست؟ و کلاً چه زمانی شخصی کثیرالسفر محسوب می‌شود؟


جواب) اگر سفر، شغل یا مقدمه شغل نباشد ـ هرچند کثرت هم داشته باشد ـ باید به وظیفه مسافر عمل کند. و به‌طور کلّی عنوان کثیرالسفر حکمی ندارد و موضوع حکم شرعی نیست، بلکه تمام خواندن نماز و صحت روزه برای کسی است که یا خود سفر شغل او است (مثل راننده و خلبان و مانند آن) و یا برای انجام شغل مسافرت می‌کند (مثل کارمند و کارگری که به اندازه مسافت شرعی برای کارش مسافرت می‌کند)، که این افراد در مبدأ و مقصد و بین راه نمازشان تمام و روزه‌شان صحیح است.


سؤال) اگر بنده روزانه از محل سکونتم به محل کار که بیشتر از حدّ ترخّص فاصله دارد بروم حکم مسافر دارم یا خیر؟ در این صورت اگر به تهران سفر کنم واز تهران به محل کارم بروم حکم نماز و روزه‌ام چگونه است؟


جواب) کسی که از وطن خود برای کار مسافرت می‌کند (حدود 45 کیلومتر با حداقل 5 /22 کیلومتر رفت) چنانچه طوری است که در هر ده روز چند بار یا حداقل یک بار مسافرت می‌کند، چنین شخصی تا زمانی که ده روز در وطن یا جای دیگر اقامت نکرده، نمازش از سفر سوم تمام و روزه‌اش صحیح است و اگر ده روز در جایی اقامت کند، در سفر اول نمازش قصر است؛ و صِرف رفتن به بیش از حدّ ترخّص، سفر شرعی صدق نمی‌کند و موجب شکسته شدن نماز و بطلان روزه نیست و رفتن از محل سکونت به تهران اگر برای شغل نباشد، در چنین سفری نماز شکسته و روزه نیز صحیح نمی‌باشد.


سؤال) کسی که حداقل هر ده روز یک بار سفر شغلی انجام می‌دهد، تا چه مدّت آن را ادامه دهد حکم سفر شغلی بر آن مترتب می‌شود؟


جواب) میزان، صدق تکرّر سفر برای شغل است. همین که کاری که برای آن سفر می‌کند شغل او محسوب باشد ولو شغل دو سه ماهه، و برای آن بدون تخلّل اقامت ده روز در یک‌جا مکرّراً مسافرت می‌کند، در سفر سوّم نمازش تمام است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران