درخواست دیده بان حقوق بشر برای محاکمه مسئولان رژیم صهیونیستی درخواست دیده بان حقوق بشر برای محاکمه مسئولان رژیم صهیونیستی درخواست دیده بان حقوق بشر برای محاکمه مسئولان رژیم صهیونیستی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
درخواست دیده بان حقوق بشر برای محاکمه مسئولان رژیم صهیونیستی درخواست دیده بان حقوق بشر برای محاکمه مسئولان رژیم صهیونیستی درخواست دیده بان حقوق بشر برای محاکمه مسئولان رژیم صهیونیستی درخواست دیده بان حقوق بشر برای محاکمه مسئولان رژیم صهیونیستی درخواست دیده بان حقوق بشر برای محاکمه مسئولان رژیم صهیونیستی

درخواست دیده بان حقوق بشر برای محاکمه مسئولان رژیم صهیونیستی

دیده بان حقوق بشر در یک گزارش 123 صفحه‌ای، رژیم صهیونیستی را آپارتاید توصیف کرد و از دیوان کیفری بین‌المللی، محاکمه «مسئولان اسرائیلی» را خواستار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، دیده بان حقوق بشر که یک نهاد غیر دولتی و بین‌المللی مستقر در نیویورک است و از سال ۱۹۷۸ میلادی در رابطه با مسائل حقوق بشر فعالیت دارد، رژیم صهیونیستی را «آپارتاید» خواند و خواستار تحریم مقام‌های آن شد.


به نوشته رسانه‌های غربی ، گزارش ۲۱۳ صفحه‌ای دیده بان حقوق بشر  قرار است امروز سه شنبه با این عنوان منتشر شود: «یک آستانه نقض شده: مقام‌های اسرائیلی و جنایات آپارتاید و آزار و ستمگری».


طبق گزارش دیده بان حقوق بشر با توجه به مفاد اساسنامه رم، رژیم صهیونیستی از نظر قانونی و حقوقی از شرایط اطلاق جنایت آپارتاید برخوردار است.


در گزارش دیده بان حقوق بشر اعلام شده است که مقام‌های اسرائیلی به جنایات آپارتاید و آزار و ستمگری علیه فلسطینیان مرتکب شده‌اند.


طبق گزارش گاردین، این اولین نهاد حقوق بشری بین‌المللی بزرگ است که چنین اتهام‌هایی را وارد کرده است.


به گفته دیده بان حقوق بشر، بعد از چند دهه هشدارهای مکرر درباره احتمال منجر شدن سیطره اسرائیل بر زندگی فلسطینیان به رژیم آپارتاید، اکنون دیگر از این آستانه عبور شده و وضعیت جاری وضعیت آپارتاید است.


«عمر شکیر» مدیر بخش اسرائیل و فلسطین دیده بان حقوق بشر اعلام کرد: این صریح ترین یافته‌ای است که دیده بان حقوق بشر درباره رفتار ۳۰ ساله اسرائیل به آن رسیده است.


رسانه‌ای شدن جمع بندی دیده بان حقوق بشر درباره جنایات آپارتاید و ستمگری اسرائیل علیه فلسطینیان، واکنش وزارت خارجه این رژیم را در پی داشت.


وزارت خارجه رژیم اشغالگر قدس ضمن رد گزارش دیده بان حقوق بشر، این نهاد حقوق بشری را به داشتن «یک دستور کار ضد اسرائیلی بسیار طولانی مدت» متهم کرد.


این وزارتخانه همچنین مدعی شد: (گزارش دیده بان حقوق بشر) هیچ ارتباطی با واقعیت‌ها یا حقایق روی زمین ندارد و تنها جزوه تبلیغاتی و پروپاگاندایی است.


به نوشته گاردین، گزارش مفصل دیده بان حقوق بشر نتیجه سال‌ها مستندسازی درباره وضعیت حقوق بشر، تحلیل قوانین موجود در اسرائیل، بازنگری در طرح‌ها و سیاست‌های مد نظر دولت و بیانیه‌های مقام‌های اسرائیلی است.


اطلاق آپارتاید برای اولین بار درباره آفریقای جنوبی استفاده شد که در آن اقلیت سفیدپوست حاکم بر این کشور با سیاستهای نژادپرستانه بر اکثریت سیاه پوست مسلط بودند. رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی سرانجام با رهبری نلسون ماندلا رهبر فقید این کشور فروپاشید.


طبق قوانین و قواعد بین‌المللی به ویژه اساسنامه رم (دیوان کیفری بین‌المللی)، آپارتاید جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود.


بنا بر گزارش دیده بان حقوق بشر، مقام‌های صهیونیست در درون اسرائیل(فلسطین اشغالی) که حدود یک نهم ساکنانش را فلسطینیان تشکیل می‌دهند و همچنین در اراضی اشغال شده، در تلاش برای حداکثر سازی اراضی برای یهودیان و استقرار فلسطینیان در مراکز بسیار پرجمعیت و محدود جغرافیایی بوده‌اند.


طبق یافته تحقیقی دیده بان، مقام‌های تل‌آویو برای کم کردن «تهدید جمعیتی» فلسطینیان در قبال اسرائیل سیاست‌هایی را در پیش گرفتند تا پیشی گرفتن جمعیت فلسطینیان آینده «دولت یهودی اسرائیل» را به خطر نیاندازد.


دیده بان حقوق بشر در بخش دیگری از این گزارش تحقیقاتی ۱۲۳ صفحه‌ای می‌نویسد: «(مقام‌های اسرائیلی) به صورت سیستماتیک علیه فلسطینیان اقدامات تبعیض آمیز انجام می‌دهند و این موضوع در اراضی اشغالی شامل سرزمین‌های کرانه باختری به شدیدترین حالت در جریان است».


«کنت بوث» مدیر اجرایی دیده بان حقوق بشر با تاکید بر اینکه این اقدامات تنها «اشغالگری تجاوزگرانه» نیست، اعلام کرد: «این سیاست‌ها که به اسرائیلی‌های یهودی هر جا که باشند همان حقوق و مزایا را می دهد اما برای فلسطینیان هر جا که باشند تبعیض قائل می‌شوند».


دیده بان حقوق بشر در گزارش خود از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی خواست که درباره یافته‌های دیده بان تحقیق و عاملان آنها را محاکمه کند.


دیده بان حقوق بشر همچنین از نهادهای بین‌المللی، اعمال تحریم‌هایی از قبیل ممنوعیت مسافرت و توقیف دارایی‌های مقام‌های مسئول در زمینه آپارتاید علیه فلسطینیان را خواستار شد اما به نام این مقام‌های مسئول اشاره صریحی نکرد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران