آیین‌های وحدت بخش عید فطر در پاکستان آیین‌های وحدت بخش عید فطر در پاکستان آیین‌های وحدت بخش عید فطر در پاکستان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیین‌های وحدت بخش عید فطر در پاکستان آیین‌های وحدت بخش عید فطر در پاکستان آیین‌های وحدت بخش عید فطر در پاکستان آیین‌های وحدت بخش عید فطر در پاکستان آیین‌های وحدت بخش عید فطر در پاکستان

آیین‌های وحدت بخش عید فطر در پاکستان

میلیون‌ها نفر از مسلمانان پاکستان اعم از شیعه و سنی امروز همزمان با عید سعید فطر با شرکت در آیین‌های وحدت آفرین این رویداد مذهبی و اقامه نماز عید، با ملت مظلوم فلسطین اعلام همبستگی و حملات رژیم صهیونیستی به فلسطینیان را محکوم کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، مسلمانان پاکستان امسال نیز مطابق پروتکل‌های بهداشتی همانند سایر مسلمانان جهان، عید سعید فطر را به شکرانه یک ماه روزه داری و عبادت خالصانه به درگاه خداوند متعال گرامی داشته و در این روز بهترین آرزوها را برای دیگر مسلمانان به ویژه ملت مظلوم فلسطین از خداوند مسالت کردند.


پاکستانی‌ها صبح امروز (پنجشنبه) با حضور در عیدگاه، مساجد و امام بارگاه‌ها (حسینیه‌ها) با اقامه نماز عیدسعید برای سربلندی جهان اسلام، نجات بشریت از ویروس کرونا و همچنین برای پیروزی مردم فلسطین در نبرد با رژیم اشغالگر قدس دعا کردند.


در عین حال موج سوم شیوع بیماری کووید-۱۹ در پاکستان و اعمال محدودیت‌ها از سوی دولت در ایام تعطیلات عید فطر در این کشور مسلمان و همسایه با جمعیت ۲۲۰ میلیون نفری، عید متفاوتی را برای مردم پاکستان رقم زده؛ دولت پاکستان مردم را به خانه نشینی توصیه کرده و خواسته تا برای کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا به مقررات بهداشتی پایبند باشند.


مردم کشورهای اسلامی به ویژه پاکستان عید فطر را نه تنها فرصتی برای طراوات و تازگی بیشتر روح پس از یک ماه روزه داری می دانند، بلکه آن را برای شادمانی همگانی، نو شدن لباس، کمک به نیازمندان و دیدار با بزرگان و بستگان مغتنم می دانند.


آیین‌های وحدت آفرین عید فطر در پاکستان، همبستگی نمازگزاران با فلسطین


در اسلام‌آباد پایتخت و سایر شهرهای بزرگ پاکستان نمازگزاران عید فطر پس از پایان این سنت وحدت آفرین، با تجمع در محل برگزاری آیین نماز عید، با ملت مقاوم فلسطین اعلام همبستگی و اقدامات ضدبشری رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.


مسلمانان شیعه و سنی با نمایش وحدت و یکپارچگی در حمایت از برادران و خواهران فلسطینی خود، از جهان اسلام خواستند تا با اتحاد و یکصدایی علیه جنایات و اقدامات غیرانسانی حاکمان مستبد صهیونیستی بپاخیزند.


مقامات پاکستانی و رهبران مذهبی این کشور نیز طی سخنانی در حاشیه آیین‌های عید فطر، حملات نیروهای اسرائیلی به غزه را محکوم کرده و ضمن تسلیت شهادت فلسطینیان بی دفاع، برای سربلندی ملت این کشور و آزادی قدس شریف دعا کردند.


مسلمانان پاکستانی در نخستین ساعات روز عید فطر که به "عید شیرین" معروف است، با پوشیدن لباس‌های سنتی نظیر شلوار و قمیص (لباس محلی) خود را به مساجد می رسانند تا نماز این روز را که وجه اشتراک تمامی پیروان اسلام است به عنوان نماد شکرگذاری خداوند به جای آورند و سپس به یکدیگر شادباش می گویند.


زیارت اهل قبور، قرآن خوانی و دعای مغفرت خواندن نیز از دیگر آئین‌های عید فطر در پاکستان است و همچنین مردم این کشور بر اساس سنت‌های دیرینه، عید را کنار اعضای خانواده، خویشاوندان و دوستان سپری می کنند.


خانواده های پاکستانی به ویژه در مناطق روستایی طبق آداب و رسوم قدیمی سر یک سفره مملو از خوراکی‌ها و شیرینی های سنتی گرد هم می آیند و معمولا در این روز از میهمانان با خوراکی های متنوع و گوناگون پذیرایی می کنند.


یکی دیگر از سنت‌های پسندیده و انساندوستانه آیین‌های عید شیرین پاکستانی‌ها، تقسیم شادی‌ها به ویژه با مستمندان است و آنها تلاش می کنند پیش و پس از این روز به نیازمندان و خانواده های بی بضاعت کمک مالی و لباس‌های نو اهدا کنند تا خوشحالی و شادی ها هر چه بیشتر همگانی شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران