معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت:

آزادبرها بین ایران و عراق جولان‌ می‌دهند/ فعالیت قاچاقچیان؛ تبعات حذف متولی قانونی زیارت

معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت ضمن اظهار نگرانی شدید از فعالیت آزادبرها و اعزام زائران ایرانی به عراق بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: چون دست سازمان حج و زیارت را بسته‌اند، طبیعتاً شبکه زیرزمینی و قاچاق تشکیل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ، با شیوع ویروس کرونا، سفر زیارتی بین ایران و عراق تعطیل و سازمان حج و زیارت موظف شد تمام فعالیت‌های زیارتی را متوقف کند اما با توقف کامل فعالیت‌های سازمان حج و زیارت این قاچاقچیان و آزادبرها بودند که از خلأ حضور سازمان حج و زیارت به عنوان متولی قانونی زیارت در کشور سوءاستفاده کرده و فعالیت خود را بیش از گذشته گسترش دادند؛ فعالیت‌هایی که بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به صورت گسترده در حال انجام است.


در همین خصوص حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن اظهار نگرانی شدید از فعالیت آزادبرها در بردن زائران به کشور عراق، گفت: سازمان حج و زیارت تنها مرجع قانونی و سازمان متولی برای بردن زائران به عتبات عالیات است اما با شیوع کرونا و صدور مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر ممنوعیت سفر به عراق تمام فعالیت‌های کاروان‌های مجاز زیر نظر سازمان حج و زیارت متوقف شد.


وی با اشاره به اینکه در پی تداوم پاندمی کرونا در جهان این سازمان اقدام به تدوین پروتکل بهداشتی زیارتی کرد، گفت: پروتکلی را تدوین کردیم که در آن تمام پیش‌بینی‌های لازم برای حفظ بهداشت و سلامت زائران اندیشیده شده بود. در این پروتکل مقرر شده بود افرادی که بیماری زمینه‌ای ندارند، بین ۱۸ تا ۵۵ سال سن دارند، در شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی ساکن نیستند، به محض امکان واکسن تزریق کرده‌اند و تست کرونای آنها منفی است، اجازه سفر با کاروان‌های مجاز به عتبات عالیات را داشته باشند.


معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت ادامه داد: این پروتکل به وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا ارائه شد و ما از این طرح دفاع کردیم اما مورد تأیید قرار نگرفت و همچنان کاروان‌های مجاز سازمان حج و زیارت امکان اعزام زائران به عتبات عالیات را ندارند اما علی‌رغم این ممنوعیت کاروان‌های آزادبر بدون رعایت هیچگونه پروتکل بهداشتی در حال اعزام زائران به عراق هستند.


وی در خصوص تعداد زائرانی که طی ماه جاری به عتبات سفر کرده‌اند، گفت: براساس آماری که داریم از ۲۵ فروردین تا ۱۷ اردیبهشت امسال روزانه ۲۵۴ زائر ایرانی و در مجموع شش هزار و ۱۰۱ نفر زائر از مرزهای هوایی و زمینی به عراق سفر کرده‌اند که از این تعداد هزار و ۳۴۴ نفر سفر زمینی و چهار هزار و ۷۵۷ نفر نیز به صورت هوایی با ۴۸ پرواز از فرودگاه‌های مشهد و تهران به عراق سفر کرده‌اند.


حجت‌الاسلام رحمانی از یک بام و دو هوای سفر به عراق انتقاد کرد و گفت: اگر قرار است این سفر ممنوع باشد، پس چرا امکان فعالیت آزادبرها فراهم است؟ اگر ممنوع نیست چرا اجازه نمی‌دهند سازمانی که متولی امر زیارت است و می‌تواند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی زائران را به عراق ببرد و پاسخگوی اقدامات خود نیز هست، کاروان‌های مجاز را فعال کند. آزادبرها هیچگونه تعهدی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندارند و پاسخگوی هیچ نهاد و سازمانی هم نیستند اما ما امکان فراهم کردن یک سفر امن و سالم را داریم.


وی با اشاره به اینکه شنیده‌ها حاکی از این است که در این سفرها هنگام رفت یا بازگشت تست کرونا نیز از زائران گرفته نمی‌شود، گفت: هر فردی که از سوی سازمان حج و زیارت برای انجام کار اداری به عراق سفر می‌کند تست می‌دهد و باید تست معتبر کرونا بیاورد، اما آزادبرها به رعایت هیچ یک از پروتکل‌های بهداشتی مقید نیستند.


حجت‌الاسلام رحمانی ضمن هشدار نسبت به سوء‌استفاده گسترده مالی از مردم در سفر با کاروان‌های غیرمجاز، گفت: ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان، هزینه‌ای است که آزادبرها از مردم برای این سفر می‌گیرند. هزینه خروج از کشور و بلیط را نیز خود زائر باید پرداخت کند و در عراق نیز زائران را رها می‌کنند و کرامت ایرانی زیر سؤال می‌رود و هم برای زائران و هم برای مسئولان مشکلات ایجاد می‌کنند اما علی‌رغم همه این مشکلات همچنان آزادبرها فعال هستند ولی به ما اجازه اعزام زائر نمی‌دهند.


وی با اشاره به اینکه حداقل باید اجازه سفر در ایام خاص مثل شب‌های قدر، عرفه و ... که مردم بسیار مشتاق زیارت هستند به سازمان حج و زیارت داده می‌شد، گفت: توان مدیریت و ساماندهی زائران را داریم و حتی می‌توانیم با هزینه‌ای کمتر از ۵۰ درصد رقم آزادبرها این سفر را برای مردم فراهم کنیم و در کمال عزت، احترام و سلامت با هتل‌های خوب و نظارت دقیق مردم را به عتبات ببریم و به سلامت بازگردانیم.


معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت حضور زائران خارج از محدوده قانونی در یک کشور خارجی را خطرناک توصیف و اظهار کرد: چون دست سازمان حج و زیارت را بسته‌اند طبیعتاً شبکه زیرزمینی و قاچاق تشکیل می‌شود و مردم به سراغ آزادبرها و قاچاقچیان می‌روند.


وی در پاسخ به این سؤال که چطور برای این افراد ویزا صادر می‌شود در حالی که اعلام شده بود عراق ویزای زیارتی صادر نخواهد کرد؟ گفت: افرادی که می‌خواهند قاچاق کنند یا زائر را ببرند پول بیشتری می‌گیرند و ویزا را دریافت می‌کنند.




نظرات کاربران