حجت الاسلام والمسلمین قائینی تبیین کرد؛

جواز بناء بر قبور براساس ادله فریقین حجت الاسلام والمسلمین قائینی تبیین کرد؛

جواز بناء بر قبور براساس ادله فریقین حجت الاسلام والمسلمین قائینی تبیین کرد؛

جواز بناء بر قبور براساس ادله فریقین بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجت الاسلام والمسلمین قائینی تبیین کرد؛

جواز بناء بر قبور براساس ادله فریقین حجت الاسلام والمسلمین قائینی تبیین کرد؛

جواز بناء بر قبور براساس ادله فریقین حجت الاسلام والمسلمین قائینی تبیین کرد؛

جواز بناء بر قبور براساس ادله فریقین حجت الاسلام والمسلمین قائینی تبیین کرد؛

جواز بناء بر قبور براساس ادله فریقین حجت الاسلام والمسلمین قائینی تبیین کرد؛

جواز بناء بر قبور براساس ادله فریقین
حجت الاسلام والمسلمین قائینی تبیین کرد؛

جواز بناء بر قبور براساس ادله فریقین

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با تبیین جواز بناء بر قبور براساس ادله فریقین، گفت: آنچه درباره تخریب قبورائمه بقیع اتفاق افتاد، یک سابقه تاریخی و زیربنای اعتقادی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین محمدی قائینی استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در گردهمایی بین المللی «بقیع، حرم اهلبیت و اصحاب پیامبر اکرم» که عصر چهارشنبه در قم برگزار شد، به تبیین ادله فریقین درباره جواز بناء بر قبور پرداخت.


 وی با بیان اینکه بحث بنای قبور ائمه اطهار (ع) اختصاص به دین اسلام و مذهب تشیع ندارد، تصریح کرد: همواره سیره عامی بر رعایت حریم قبور اولیای الهی بلکه عامه مؤمنان در طول تاریخ جاری بوده است.


این استاد برجسته حوزه علمیه قم با توجه به شواهد قرآنی، خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که انسان‌ها در ادوار مختلف تاریخ، قبور بزرگان را به عنوان محل خاص، مورد توجه قرار می‌دادند.


وی با بیان اینکه در عمل سیره انسان‌ها و نه تنها سیره مسلمان‌ها فقط بر رعایت حریم قبور بزرگان و اولیای آنها بوده است، افزود: آنچه در اسلام و پس از هزار و چند صد سال از ظهور اسلام درباره تخریب قبور ائمه بقیع اتفاق افتاد، یک سابقه تاریخی و زیربنای اعتقادی دارد.


حجت الاسلام والمسلمین قائینی اظهار داشت: این سابقه تاریخی در زمان سیدالشهدا (ع) و پس از شهادت آن حضرت در ماجرای شخم زدن و از بین بردن معالم ظاهری قبر ایشان است که نه براساس مبانی اعتقادی بلکه به خاطر محو نور الهی و بدون هیچ استدلالی به عنوان زیربنای اعتقادی و مذهبی صورت گرفت.


وی تصریح کرد: قبر حضرت سیدالشهدا (ع) علمی از اعلام الهی بود که منشأ جذب آزادگان دنیا و موجب ماندگاری آن حادثه عظیم تاریخی در اذهان نه تنها مسلمانان بلکه همه آزادگان بود.


استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ادامه داد: زیارت قبر مطهر سیدالشهدا (ع) با وضعیت حکومت وقت سازگاری نداشت، چراکه نمادی در مقابل حکومت‌های ظالم و حیاتی برای عدل در برابر آنها به حساب می‌آمد.


وی گفت: آنچه در قضیه بقیع اتفاق افتاد و اختصاص به آن قضیه هم نداشت و قبور دیگر اولیا نیز مورد تخریب قرار گرفتند، به حجت یک مسئله اعتقادی و شرعی بود که تخریب قبور را به عنوان یک وظیفه دینی می دانستند.


حجت الاسلام والمسلمین قائینی در بخش دیگری از سخنان خود آنچه را در حکومت منحوس داعش در شامات اتفاق افتاد احیاگر ماجرای تخریب قبور ائمه بقیع (ع) و نمایانگر همان فکر و به بهانه همان افکاری دانست که در آن دوره رخ داد.


استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه خواستار توجه و تقابل با مبانی اعتقادی چنین کاری شد و گفت: اهل علم، اهل فضل، اهل تحقیق و تخصص باید این مسئله را تبیین کنند که آیا چنین کاری صحیح است؟


وی با طرح این سئوال که آیا مبانی فکری و اعتقادی اهل سنت و تراث تاریخی و حدیثی آنان چنین اقتضایی را دارد که قبور اولیا باید مورد تخریب قرار گیرد؟ گفت: آنانی که آرزوی تخریب حرم پیامبر اکرم (ص) را داشتند به آن نرسیدند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران