پاسخ به ۹ استفتاء پیرامون انتخابات

به کوشش واحد فقه و احکام پژوهشکده تبلیغ مطالعات اسلامی در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و همچنین میان دوره ای خبرگان رهبری پاسخ به ۹ استفتاء پر کاربرد پیراموان انتخابات را ارائه کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج،  واحد فقه و احکام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) به دلیل نزدیکی  به ایام انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، به بررسی برخی از استفتائات حضرات آیات و مراجع عظام تقلید آیت الله خامنه ای، آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله سیستانی در مورد انتخابات پرداخته است که به شرح ذیل است:


۱- آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعا واجب و عدم شرکت، حرام است؟


آیات عظام خامنه ای و مکارم: شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی، اسلامی و الهی است.


۲- آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟


آیات عظام خامنه ای و مکارم: واجب عینی است.


۳-آیا شرکت نکردن در انتخابات به خاطر عدم تأیید کاندیدای مورد حمایت ما از طرف شورای نگهبان، جایز است؟


آیات عظام خامنه ای و مکارم: خیر جایز نیست و شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی، اسلامی و الهی است.


۴- آیا خارج شدن زن از منزل برای شرکت در انتخابات بدون اجازه شوهر جایز است؟


آیات عظام خامنه ای و مکارم: شرکت در انتخابات بر همگان واجب  عینی است و نیازی به اجازه شوهر نیست.


۵- آیا افشای عملکرد منفی سیاسی و اقتصادی نامزدهای انتخاباتی یرای روشنگری مردم جایز است؟


آیات عظام خامنه ای، سیستانی و مکارم: بیان ضوابط و شرایط و نقد برای روشن شدن اذهان مانعی ندارد، ولی باید از هتک حرمت، تهمت و توهین اجتناب کرد.


۶- آیا به خاطر عدم شناخت نامزد اصلح، دادن رأی سفید جایز است؟


آیت الله خامنه ای: اگر دادن رأی سفید موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است.


آیت الله مکارم اگر به شخص خاصی اعتماد نباشد، می توان رأی سفید داد، ولی تا جایی که ممکن است، از دادن رأی سفید پرهیز شود.


۷- آیا در ایام تبلیغات انتخابات، طلاب و دانشجویان متدین و انقلابی لازم است درس و بحث خود را تعطیل کرده و برای روشنگری مردم و حضور حداکثری آنان در انتخابات برای تقویت نظام اسلامی و تبلیغ کاندیداهای اصلح به نقاط مختلف کشور سفر کنند؟


آیت الله خامنه ای: همگان به ویژه خواص و علما وظیفه دارند با حداکثر دقت، افراد اصلح را با حجت شرعی شناسایی کرده و به مردم معرفی کنند و مردم را در انتخاب درست یاری دهند. عدم دخالت خطرناک است؛ دخالت بدون بصیرت و حجت هم خطرناک است.


آیت الله مکارم:  برای تبلیغ شرکت در اصل انتخابات مانعی ندارد ولی بهتر است از تبلیغ شخصی اجتناب کنند.


۸- بیان کردن مسائلی که باعث دلسرد شدن مردم از انتخابات و حضور آنان در صندوق های رأی می شود، چه حکمی دارد؟


آیات عظام خامنه ای و مکارم: این کار که باعث می شود مردم نسبت به حضور در انتخابات که وظیفه شرعی آنهاست سستی کنند، جایز نیست.


۹- برخی از افراد متدیّن از باب احتیاط و به این دلیل که احتمال دارد نمایندگان مجلس یا رئیس جمهور منتخب در آینده مرتکب گناه و خیانت شوند و لذا به خاطر رأی دادن به آنها در گناه آنان شریک باشند، در انتخابات شرکت نمی کنند؛ آیا این مسأله می تواند بهانه ای برای عدم شرکت در انتخابات باشد؟


آیات عظام خامنه ای و مکارم: اگر وی در انتخاب طبق موازین شرعی عمل کرده است، مسؤول نخواهد بود و این مسأله نمی تواند بهانه ای برای عدم شرکت در انتخابات باشد. 


| شناسه مطلب: 106677




انتخابات استفتاء



مطالب مرتبط

نظرات کاربران