رایزنی مسئولان ایران و افغانستان درحوزهای حج، عمره وعتبات رایزنی مسئولان ایران و افغانستان درحوزهای حج، عمره وعتبات رایزنی مسئولان ایران و افغانستان درحوزهای حج، عمره وعتبات بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رایزنی مسئولان ایران و افغانستان درحوزهای حج، عمره وعتبات رایزنی مسئولان ایران و افغانستان درحوزهای حج، عمره وعتبات رایزنی مسئولان ایران و افغانستان درحوزهای حج، عمره وعتبات رایزنی مسئولان ایران و افغانستان درحوزهای حج، عمره وعتبات رایزنی مسئولان ایران و افغانستان درحوزهای حج، عمره وعتبات

رایزنی مسئولان ایران و افغانستان درحوزهای حج، عمره وعتبات

مسئولان حج ایران و افغانستان در ارتباط تصویری درحوزه های حج، عمره و عتبات به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، مسئولان حج جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان دریک نشست ویدئو کنفرانس درحوزه های حج ، عمره و عتبات به رایزنی و تبادل نظر پرداخته و از توسعه همکاری های دو کشور در این حوزه ها استقبال کردند.


دراین نشست مجازی، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و آقای علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت و مولوی محمد قاسم حلیمی وزیر ارشاد، حج و اوقاف جمهوری اسلامی افغانستان به بیان نقطه نظرات خود درخصوص حج آینده پرداختند و طرف افغانستانی مشورت ، تبادل نظر و تعامل بیشتر با مسئولان حج و زیارت کشورمان را برای  ارائه خدمات بهتر به زائران کشور متبوع خود خواستار شد.


در این نشست مسئولان حج ایران و افغانستان با اشاره به اینکه حج سال گذشته به زائران عربستانی و اتباع خارجی مقیم این کشورمحدود شد، تصریح کردند: فرصت برای سازماندهی اعزام زائران به سرزمین وحی بسیار کم است و با وجود پیگیری های صورت گرفته عربستان تاکنون سهمیه کشورها در حج امسال را اعلام نکرده است.  


رئیس سازمان حج و زیارت نیزبه دستورالعملی که وزارت بهداشت عربستان در مورد حج آینده منتشر کرده اشاره و خاطر نشان ساخت: یکی از مطالبات مجموعه های دست اندرکار حج درکشورهای اسلامی این است که عربستان تکلیف حج پیش رو را هرچه سریعتر مشخص کند.


درادامه این نشست نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برآمادگی مجموعه حج و زیارت کشورمان برای ارائه تجارب خود  در بخش های مختلف  حوزه های حج ، عمره ، عتبات و اربعین به کشور دوست و همسایه افغانستان تاکید و نحوه سازماندهی کاروان های زیارتی دراین حوزه ها را بیان کرد.  


در این نشست همچنین طرفین دیدگاه خود را درخصوص امکان اعزام مهاجران افغان مقیم کشورمان به کنگره حج بیان کردند و طرف افغانستانی پیشنهاد کرد دراین زمینه طرحی تهیه و به نحوی برنامه ریزی کند تا با تعامل عربستان ، سهمیه ای به این گروه اختصاص یابد و این سهمیه دراختیار کشورمان قرار گیرد.


حجت الاسلام و المسلمین نواب در ادامه موضوع علاقه مندی اتباع افغانستانی برای سفر به عتبات عالیات بویژه درایام اربعین را یادآور شد و پیگیری طرف افغانستانی درخصوص همکاری و تعامل وزارتخانه های ذی ربط دو کشور برای فراهم کردن امکان استفاده از خاک کشورمان برای تردد این دسته از زائران درشرایط کنونی را ضروری دانست.


دراین نشست آقای رشیدیان نیز اعلام کرد: مجموعه حج و زیارت کشورمان آمادگی دارد با برگزاری نشست های کارشناسی تجربیات خود در چهار دهه گذشته در بخش های مختلف این حوزه را در اختیار طرف افغانستانی قرار دهد.


رئیس سازمان حج و زیارت همچنین درپاسخ به سوالات وزیرحج افغانستان به روند ثبت نام ها درسال های گذشته و تعداد افراد درنوبت برای اعزام به حج وعمره در کشورمان اشاره کرد وبه بیان نحوه سازماندهی کاروان های حج و اعزام و ارائه خدمات به حجاج درعربستان پرداخت.


مولوی حلیمی نیز دراین نشست تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران درحوزه حج و زیارت پیشرفت های خوبی داشته و ما علاقمندیم از این تجارب استفاده کنیم.


وزیرارشاد و حج افغانستان همچنین خواستاربهره گیری از تجربیات کشورمان دربخش های ثبت نام و اعزام زائران و استفاده از روحانیون در حج ، انتقال حجاج به سرزمین وحی و ارائه خدمات به آنان در مکه و مدینه شد و گفت: ما می توانیم ضمن همکاری با یکدیگر صفحه جدیدی در روابط دو کشور بگشاییم ، دولت و ملت افغانستان برای کشورهمسایه خود ؛ جمهوری اسلامی ایران صلح، آرامش وپیشرفت  آرزومندند.


این گزارش حاکیست، در ابتدای این دیدار مسئولان حج و زیارت ایران و افغانستان ضمن تجلیل ازمقاومت قهرمانانه ملت فلسطین درمقابل اشغالگران صهیونیست ، پیروزی فلسطینیان درجنگ غزه را تبریک گفته و تصریح کردند که درسایه وحدت و همدلی امت اسلامی سرزمین فلسطین و قدس شریف می تواند از چنگ اشغالگران صهیونیست آزاد شود و به آغوش این ملت بازگردد.


سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج و زیارت همچنین جنایات اخیر گروهک های تروریستی دربه شهادت رساندن دهها تن از دختران مظلوم افغانستانی و جمعی از استادان دانشگاههای این کشور را محکوم و ابرازامیدواری کردند که به زودی ناامنی در این کشور پایان یابد و مردم بیگناه افغانستان شاهد صلح و آرامش در این سرزمین باشند.


 


 


 


 


 


 




نظرات کاربران