امام صادق(ع) در نگاه امام خمینی قدس سره 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در شانزدهمین نشست علمی در رواق میقات به سیره امام صادق (ع) در نگاه امام خمینی قدس سره پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در شانزدهمین نشست علمی در رواق میقات که از سوی مدیریت آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد، گفت: امام خمینی(ره) مجتهدی جامع شرایط و فقیهی کامل بود که احاطه و تسلط کافی بر فقه، احادیث و سیره و تاریخ امامان معصوم داشت و آن را در عمل به نمایش گذاشت.
وی در ادامه به سیره امام صادق (ع) در نگاه امام خمینی قدس سره پرداخت و خاطرنشان کرد: عصر امام صادق (ع) وانتقال قدرت از بنی‌امیه به بنی‌عباس ظرفیتی را برای امام و اصحابشان فراهم کردکه علاوه بر مسایل فردی اسلام به مسایل سیاسی اجتماعی نیز پرداخت و امام راحل نیز به برخی از آن‌ها رادر آثار خود ذکر کرده که تنها به گوشه‌ای از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از توجه به اداره امورآیندگان به عنوان یکی از ویژگی‌های امام صادق(ع) در نگاه امام راحل اشاره کرد و یادآور شد: آن حضرت در شرایطی که تحت فشار حکام ستمکار قرار داشت و در حال تقیه به سر می‌برد و قدرت اجرایی نداشت، اما برای مسلمانان حاکم و قاضی نصب می‌کرد و این موضوع نشان می‌دهد که امام به دنبال تعیین تکلیف برای مردم بوده است.  
وی تاکید کرد: اگر این نصب امام(ع) را تنها منحصر برای همان عصر بدانیم، کار لغوی به شمار می‌رود؛ ولی آن حضرت با این اقدام خود می‌خواستند به فکر آیندگان باشد تا اصلاح و قانون عدل را برای بشر اجرا کند. 
 سرپرست حجاج ایرانی، تبیین فقه و دستورالعمل خوب بندگی و زیستن را از دیگر اقدامات امام برشمرد و یادآور شد: معرف امام صادق(ع) همین فقهى است که با زبان ایشان گسترش یافته وامروز  بشر از اول تا آخر، هر مسئله‌‏اى پیش بیاید به آن نیاز دارد. 
وی توجه به عبادت و بندگی، تربیت شاگردان در زمینه‌های مختلف علمی، مردم‌داری و توجه به اقشار آسیب‌پذیر را از دیگر ویژگی‌های امام صادق (ع) از نگاه رهبر کبیر انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: تحول علمی و فضای باز سیاسی، پیش از دوران امام صادق(ع)آغاز شد و در دوران زندگی آن حضرت این تحول شگرف علمی و فرهنگی تداوم یافت و حرکت علمی امام در عصر جنبش فکری و فرهنگی مسلمانان نیز شکل گرفت. لذا امام صادق(ع) با توجه به شرایط و وجود بستر مناسب فکری و فرهنگی و آمادگی فضای غالب جامعه که در تداوم حرکت عظیم علمی و فرهنگی حضرت باقرالعلوم (ع) بود، حوزه علمی بزرگ جعفری را تأسیس کرد.
حجت‌الاسلام و المسلمین نواب با بیان اینکه در زمان امام صادق (ع) فضای باز علمی به وجود آمد به گونه‌ای که مذاهب مختلفی در جامعه ایجادشد و راه‌ها و مسلک‌های گوناگونی طی شد، خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی حضرت صادق (ع) یکی از ارکان جامعه به شمار می‌رفتند و ایشان در همه زمینه‌ها حرف‌های فراوانی برای گفتن داشتند و بهترین موضع گیری‌ها در میان امت اسلامی در جهات مختلف را عرضه می‌کردند؛ از این‌رو به عنوان یک شاخص در میان امت درآمدند و علامت و مشخصه ممیزه امامیه، در وجود حضرت صادق (ع) تبلور پیدا کرد و در این برهه تاریخی تا امروزه، ما را جعفری می‌نامند.


| شناسه مطلب: 106761







نظرات کاربران