آمادگی 700 موکب‌ برای خدمت‌رسانی به زوار اربعین
آمادگی 700 موکب‌ برای خدمت‌رسانی به زوار اربعین
آمادگی 700 موکب‌ برای خدمت‌رسانی به زوار اربعین
بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آمادگی 700 موکب‌ برای خدمت‌رسانی به زوار اربعین
آمادگی 700 موکب‌ برای خدمت‌رسانی به زوار اربعین
آمادگی 700 موکب‌ برای خدمت‌رسانی به زوار اربعین
آمادگی 700 موکب‌ برای خدمت‌رسانی به زوار اربعین
آمادگی 700 موکب‌ برای خدمت‌رسانی به زوار اربعین

آمادگی 700 موکب‌ برای خدمت‌رسانی به زوار اربعین

در حالی که هنوز ثبت‌نام از موکب‌های اربعین برای ارائه خدمت به زوار اربعین آغاز نشده است، بیش از 700 موکب‌ برای حضور در مرزها و ارائه خدمات به زائران امام حسین (ع) اعلام آمادگی کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از فارس، بر اساس گزارش‌ها، طرف عراقی در حال آماده سازی حضور زوار خارجی در ایام اربعین است و حتی حضور ایرانیان با رعایت نکات بهداشتی را پیش‌بینی کرده است.


همچنان وضعیت اربعین ۱۴۰۰ مشخص نیست


مسؤولان ستاد اربعین نیز با وجود اینکه هنوز طرف عراقی اعلام نظر درباره اربعین امسال نکرده و مشخص نیست امسال هم ایرانیان توفقی حضور در کربلا و نجف همزمان با ایام اربعین داشته باشند، در حال برنامه‌ریزی هستند؛ تا جایی که احمد محمدی‌فر، رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی می‌گوید: عراق هنوز تصمیمی برای اربعین و اعزام زائران از سایر کشورها اتخاذ نکرده است و تفاهم‌نامه اربعین هم بین دو کشور امضا نشده است. با این وجود، ما برای حضور زائران ایرانی در عراق همزمان با اربعین برنامه‌ریزی می‌کنیم و احتمال‌های مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا در صورت موافقت طرف عراقی و ستاد کرونا، با برنامه‌ریزی کامل بتوانیم زائران را اعزام کنیم.


آغاز برنامه‌ریزی در استان ایلام و خوزستان برای ایام اربعین


در سال‌های اخیر که تعداد زائران اربعین هر سال افزوده شد، شاهد رشد تردد زوار از مرزهای زمینی بودیم و همانطور که حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین در سال ۹۸ گزارشی از وضعیت تردد زوار اربعینی ارائه داد بیش از ۹۵ درصد زائران اربعین به صورت زمینی عازم عراق شدند که از این بین ۶۰ درصد هم مرز مهران را برای خروج از کشور برگزیدند.


بر همین اساس، شهرهای مرزهای نیز در حال آماده سازی هستند و استان‌های ایلام و خوزستان بیش از گذشته برنامه‌هایی به منظور رفاه زائران اربعین تدارک می‌بینند. البته این امر در حالی است که وضعیت اربعین مشخص نیست و ستاد بازسازی عتبات به عنوان مسؤول کمیته اسکان و موکب‌های اربعینی، هنوز ثبت‌نامی از موکب‌های متقاضی انجام نداده است.


اعلام آمادگی موکب‌های اربعینی برای خدمت به زوار در مرزها


یوسف افضلی، معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات با اشاره به احتمال برپایی اربعین حسینی با حضور ایرانیان، می‌گوید: مرز شلمچه و مهران با توجه به اینکه خروجی بسیاری از زائران است، امسال به منظور رعایت نکات بهداشتی مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت. بر همین اساس، موکب‌های بسیاری آمادگی خود را برای استقرار در این مرزها اعلام کردند.


هنوز ثبت‌نام از موکب‌های متقاضی خدمت به زوار اربعین آغاز نشده است


دبیر کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه هنوز ثبت‌نام از موکب‌های اربعینی آغاز نشده است، می‌افزاید: با وجود اینکه هنوز هیچ ثبت‌نامی نداریم، اما بیش از ۳۵۰ موکب برای حضور در مرز شلمچه و ۴۰۰ موکب برای حضور در مرز مهران اعلام آمادگی کردند و موکب‌های استان خوزستان نیز بسیار فعال شدند و در حال آماده‌سازی به منظور ارائه خدمت به زوار اربعین حسینی هستند. در این بین از ۱۲۰ موکب آبادانی، بیش از ۸۰ موکب اعلام آمادگی کردند.


افضلی با بیان اینکه مرز مهران پرترددترین مرز به شمار می‌رود، خاطر نشان می‌کند: در مرز مهران نیز هر ساله با توجه به وضعیت تردد، موکب‌های بسیاری از شهرهای مختلف حضور می‌یابند و البته برای خدمت‌رسانی به زوار اربعینی، باید منتظر نظر ستاد اربعین و طرف عراقی و همچنین ستاد کرونا باشیم. اما امیدواریم با موافقت مسؤولان اربعین امسال با حضور زوار اربعین برپا شود.


کمک بیش از ۳ میلیاردی خوزستانی‌ها به بازسازی عتبات و آمادگی برای خدمت به زوار حسینی


استان خوزستان یکی از استان‌های پرتردد در ایام اربعین به شمار می‌رود، چرا که زائران جنوب کشور از مرزهای شلمچه و چذابه از کشور خارج شده و به عتبات مشرف می‌شوند. سال گذشته با توجه به تعطیلی اربعین برای ایرانیان، موکب‌های اربعینی برای کمک به نیازمندان اقداماتی انجام دادند و حتی برای توسعه و بازسازی حرم‌های مطهر ائمه (ع) در عراق کمک کردند؛ تا جایی که به گفته مکی یازع، رئیس ستاد بازسازی عتبات آبادان، سال گذشته ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان برای توسعه و بازسازی اعتاب مقدسه عراق از سوی مردم خوزستان جمع‌آوری و ۳۵ دستگاه کولرگازی و ۶ دستگاه یخچال در بین خانوار‌های مناطق محروم توزیع شد. اما در روزهای اخیر موکب‌های اربعینی پای کار آمدند و برای خدمت به زوار در ایران و عراق اعلام آمادگی کردند که امیدواریم امسال اربعین با حضور عاشقان حسینی از ایران نیز برگزار شود.


کمک ۱۲۵ میلیون تومانی خوزستانی‌ها برای کمک مؤمنانه


وی با بیان اینکه موکب‌ها در کنار آمادگی برای اربعین، کمک به نیازمندان را نیز ادامه می‌دهند، می‌گوید: امسال هم موکب‌های اربعینی در خوزستان در کنار کمک به بازسازی عتبات، برای رهایی از کرونا و کمک به نیازمندان در قالب بسته‌های معیشتی اقداماتی انجام دادند؛ تا جایی که از ابتدای ماه رمضان تاکنون بیش از ۱۲۵ میلیون تومان توسط مردم خوزستان برای کمک‌های مؤمنانه جمع‌آوری و هزینه شده است و بیش از ۲۵۰ خانوار کم‌برخوردار در این مدت مورد حمایت قرار گرفتند.


خانه‌هایی که موکب اربعین می‌شود


در استان ایلام نیز اقداماتی به منظور آمادگی اربعین در حال انجام است و بسیاری از مردم شهر مهران که خانه‌ها خود را موکب می‌کردند، برای پذیرایی از زوار آماده شدند و معتقدند که برکت حضور زوار اربعین است که زندگی آنها را تأمین می‌کند؛ تاجایی که به گفته حسینی، مسؤول موکب الزهرا (س) در مهران، بسیاری از مردم ایلام و به ویژه مهران که در مرز عراق قرار دارد، در ایام اربعین موکب زوار حسینی می‌شود و هر روز مردم این شهر در حد توان و حتی گاهی بیش از توان نیز به زائران امام حسین (ع) خدمت می‌کنند.


وی می‌افزاید: برخی از مردم خانه‌های خود را در اختیار زائران قرار می‌دهند یا پارکینگ در اختیار آنها می‌گذارند و بسیاری هم در خانه‌های خود برای زائران غذا طبخ و توزیع می‌کنند و معتقدند که روزی خود را از زائران اربعین دارند. در سال گذشته که زائران اربعین به مهران نیامدند و امکان تشرف به عراق وجود نداشت، واقعا بسیاری از مردم مهران دلتنگ بودند و دعا می‌کردند تا باز هم بتوانند به زوار حسینی خدمت کنند.


انتهای پیام/




مطالب مرتبط

نظرات کاربران