حجت الاسلام والمسلمین مروی:

مردم از کرامت انتخاب پاسداری کنند حجت الاسلام والمسلمین مروی:

مردم از کرامت انتخاب پاسداری کنند حجت الاسلام والمسلمین مروی:

مردم از کرامت انتخاب پاسداری کنند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجت الاسلام والمسلمین مروی:

مردم از کرامت انتخاب پاسداری کنند حجت الاسلام والمسلمین مروی:

مردم از کرامت انتخاب پاسداری کنند حجت الاسلام والمسلمین مروی:

مردم از کرامت انتخاب پاسداری کنند حجت الاسلام والمسلمین مروی:

مردم از کرامت انتخاب پاسداری کنند حجت الاسلام والمسلمین مروی:

مردم از کرامت انتخاب پاسداری کنند
حجت الاسلام والمسلمین مروی:

مردم از کرامت انتخاب پاسداری کنند

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه حکومت باید کرامت، نجابت، اصالت و عزت نفس مردم را در تحمل مشکلات قدر بداند، گفت: داشتن این کرامت که مردم بتوانند در تعیین سرنوشت خود مشارکت داشته باشند حق مردم است و از طرف دیگر مردم تکلیف دارند که از این کرامت پاسداری و صیانت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در آیین خطبه‌خوانی خادمان حرم بانوی کرامت که در روز میلاد آن حضرت برگزار شد، با بیان اینکه خداوند در آیه ۷۰ سوره اسراء می فرماید ما به انسان کرامت بخشیده ایم، اظهار کرد: کرامت به معنای بزرگ منشی، ارجمندی و بخشندگی است و اسم مبارکی برای کسی است که دارای همه اوصاف و فضیلت‌های ستودنی باشد.


وی با بیان اینکه کریم هم اسم خداوند است، هم از قرآن با این صفت یاد شده است و هم خداوند در مورد انسان از واژه کرامت استفاده کرده است، گفت: خداوند بر همه انسان‌ها منت نهاده و به آنها کرامت بخشید و بر همه موجودات زمینی فضیلت داد و موجودات را مسخر این موجود با کرامت قرار داده است.


تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه کرامت گوهر ارزشمندی است که خداوند در وجود همه انسان ها به ودیعه گذاشته است و اختصاص به عده خاصی ندارد، افزود: انسان‌ هم می‌تواند این فضیلت را در خود به فعلیت برساند و به مقام خلیفة اللهی برسد و هم می‌تواند این فضیلت را در خود نابود کند و از حیوانات هم پایین تر بیاید.


وی با بیان اینکه خداوند اراده کرده به وسیله انبیاء(ص) و ائمه(ع) این کرامت به فعلیت برسد، افزود: یکی از وظایف انبیاء(ص) و اولیاء الهی این بوده است که این فضیلت را در انسان به فعلیت برساند.


حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه همه ارزش‌های انسانی مبتنی بر کرامت انسان است، گفت: ما اگر به دنبال عدالت و آزادی و حاکم کردن فضیلت های اخلاقی در جامعه هستیم باید فضیلت کرامت را در جامعه زنده کنیم و اگر جامعه و اشخاصی فاقد این فضیلت باشند تحقق ارزش‌ها و فضیلت‌ها در آن جامعه و برای آن اشخاص عملی و مقدور نیست.


وی با بیان اینکه تن به گناه دادن کرامت انسان را از بین می برد، افزود: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند کسی که دارای نفس شرافتمند باشد این نفس را با گناه به خواری و ذلت نمی اندازد و جامعه ای که دارای کرامت است تن به اسارت نمی‌دهد و زیر بار ظلم و ستم نمی‌رود.


تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه مستکبرین بر جامعه دارای فضیلت و کرامت نمی‌توانند استیلا پیدا کنند، افزود: مستکبرین برای اینکه بتوانند بر جامعه‌ای حاکم شوند ابتدا آنها را تحقیر و ذلیل می‌کنند، اعتماد به نفس آنها را می‌کشند و عزت نفس آنها را لگدمال می کنند زیرا جامعه ای که عزت نفس ندارد و فاقد کرامت است به راحتی سلطه مستکبران را می پذیرد بنابراین قرآن مجید یکی از راهکارهای فرعون برای تسلط بر مردم را استخفاف مردم بیان می‌کند.


وی با بیان اینکه خداوند به انسان کرامت داده و این کرامت را با ارسال رسل و اهل بیت(ع) فعلیت بخشیده است، افزود: فرعون اول مردم را خوار و ذلیل کرد و عزت و کرامت انسانی آنها را گرفت و نگذاشت این ودیعه الهی در مردمش به فعلیت و ظهور و بروز برسد سپس توانست مردم را مطیع فرمان و اراده خود کند.


حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه اهل بیت(ع) اصول و ریشه‌های کرم و کرامت هستند، گفت: ابتدای زیارت جامعه کبیره اهل بیت را اصل کرم و کرامت معرفی می کند زیرا هم خود اهل بیت(ع) این فضیلت را به نحو کامل دارا هستند و هم تلاششان این است که این ودیعه الهی را در میان آحاد مردم و جامعه به فعلیت برسانند.


وی با بیان اینکه امامان ما همواره بر کرامت و عزت انسان‌ها با زبان و عمل خود تأکید داشتند، افزود: امام رضا علیه السلام غلامان و خادمان خود را سر سفره غذای خود می نشاندند و تلاش می کردند که این کرامت خدادادی را در انسان‌ها احیا کنند زیرا اگر انسان‌ها متوجه این ودیعه الهی در خود بودند زیر بار فرعون‌ها نمی‌رفتند.


تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه انسان کریم کسی را دست خالی رد نمی‌کند و به نیازها و خواسته‌های مردم توجه می‌کند، گفت: حضرت معصومه سلام الله علیها مشهور به کریمه اهل بیت هستند و حکومت اسلامی به برکت مجاهدت‌ها و تلاش‌های پرورش یافتگان مکتب اهل بیت(ع) به دست آمده و نتیجه توسلات به دامن حضرت معصومه سلام الله علیها است و همه ما  مدیون حضرت معصومه سلام الله علیها هستیم.


وی با بیان اینکه این حکومت باید کرامت مردم را حفظ کند و یکی از عوامل کرامت دخیل بودن آنها در تعیین سرنوشت‌شان است، افزود: حکومت باید شرایط را در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برای حضور مردم فراهم کند و نتیجه این کرامت بخشیدن به مردم برپایی نظام جمهوری اسلامی ایران است.


حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه حکومت باید کرامت، نجابت، اصالت و عزت نفس مردم را در تحمل مشکلات قدر بداند، گفت: داشتن این کرامت که مردم بتوانند در تعیین سرنوشت خود مشارکت داشته باشند حق مردم است و از طرف دیگر مردم تکلیف دارند که از این کرامت پاسداری و صیانت کنند.


وی با بیان اینکه حضورنیافتن در انتخابات موجب طمع ورزی دشمن  می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر مشارکت را کم رنگ کنیم و بعضی گلایه‌ها مانع حضور مسئولانه ما در عرصه‌های انقلابی شود خودمان را تضعیف کرده‌ایم و به کشور و نظام‌مان لطمه زده‌ایم و تضعیف کرده‌ایم.


تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه کشور ما کشور امام رضا (ع) و کشور علم، ادب، اخلاق و گفت‌وگو است، گفت: کشور امام رضا (ع) کشور مسابقه خدمت به همه مردم در عرصه‌های گوناگون به ویژه نیازمندان و احسان جویان، کشور مبارزه با فساد و رانت خواری است و در کشور امام رضا (ع) کمترین فساد در هر رتبه ای قابل قبول نیست.


وی با تأکید بر اینکه هوادارن باید توجه کنند که از مرز ایمان، اخلاق و کرامت انسانی پا را فراتر نگذارند، گفت: باید برای خدا کار و تبلیغات کرد و برای خدا مردم را دعوت کنیم و اگر کار برای خدا بود تمسخر و تحقیر دیگران معنا ندارد زیرا در مسیر الهی هیچ امر غیراخلاقی، غیرانسانی و غیراسلامی مورد قبول نیست.


حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه همه ما مسلمانیم و داعیه دیانت داریم و نباید برخی حرف‌ها زده شود که موجب استهزاء دیگران شود، افزود: مرز انتقاد و نقد و روشنگری با تمسخر و تحقیر و استهزاء دیگران مشخص است و نامزدها باید برنامه‌ها و راه‌های پیشرفت کشور را بگویند و به مدرک و تحصیلات افراد چکار دارند که موجب تمسخر و استهزاء شود.


وی با بیان اینکه جامعه‌ای که نقد و روشنگری را با استهزء، تحقیر و تمسخر دیگران به اشتباه بگیرد مرده است، گفت: خداوند ممکن است از حق خود بگذرد ولی از حق الناس نمی گذرد و باید مراقب بود که اخلاق اسلامی را در همه حوزه‌ها و عرصه‌ها رعایت کنیم و مردم را تشویق کنیم که با جدال احسن و بیان منطقی و با حفظ کرامت انسان‌ها رفتار کنند.




نظرات کاربران