شبهه دهم: شکایت از قیافه ظاهری امیرالمؤمنین ع
شبهه دهم: شکایت از قیافه ظاهری امیرالمؤمنین ع برخی معتقدند حضرت فاطمه س قیافه ظاهری همسرش را دوست نداشت؛ ازاینرو نزد پیامبر ص از قیافه ایشان ایراد میگرفت؛ درحالیکه چنین عملی صحیح نیست.
شبهه دهم: شکایت از قیافه ظاهری امیرالمؤمنین ع
6. صفت «انزع» را ابن منظور چنین معنا میکند:
همانطور که واضح است، انزع، صفت مذمومی نیست؛ بلکه مورد مدح است.
[1]. فیصل نور، الامامة و النص، ص317؛ قمی، تفسیر القمی، ج2، ص336؛ ابن طاووس، الیقین باختصاص مولانا علی٧ بإمرة المؤمنین، ص424؛ ابن شهرآشوب، مناقب آل ابیطالب، ج1، ص256؛ مفید، الارشاد، ج1، ص36.
[2]. قمی، تفسیر القمی، ج2، ص336.
[3]. همان، ص337.
[4]. شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا، ج2، ص47؛ طوسی، الامالی، ص293.
[5]. شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا، ج2، ص47.
[6]. صاحب بن عباد، المحیط فی اللغة، ج2، ص310؛ ابن فارس، معجم مقاییس اللغة، ج2، ص265؛ ابن منظور، لسان العرب، ج2، ص434.
[7]. ابنمنظور، لسان العرب، ج6، ص195.
[8]. «غلیظ من کل شی، کثیر اللحم». ( لسان العرب، ج12، ص353).
[9]. ثقفی، الغارات، ج1، ص60.
[10]. فراهیدی، کتاب العین، ج4، ص180؛ ابن فارس، معجم مقاییس اللغة، ج3، ص394.
[11]. طریحی، مجمع البحرین، ج6، ص104؛ ابن منظور، لسان العرب، ج12، ص353.
[12]. تمیمی الاصبهانی، دلائل النبوة، ج1، ص95.
[13]. نصر بن مزاحم، وقعة صفین، ص233.
[14]. کتاب العین، ج1، ص219؛ معجم مقاییس اللغة، ج2، ص283؛ لسان العرب، ج2، ص271.
[15]. کلینی، الکافی، ج1، ص443.
[16]. «إِنَّ الله تَبَارَکَ وَ تعالى لَمْ یَخْلُقْنِی طَوِیلًا وَ لَمْ یَخْلُقْنِی قَصِیراً وَ لَکِنْ خَلَقَنِی مُعْتَدِلًا أَضْرِبُ الْقَصِیرَ فَأَقُدُّهُ وَ أَضْرِبُ الطَّوِیلَ فَأَقُطُّه». (شیخ صدوق، علل الشرایع، ج1، ص159؛ شیخ صدوق، الخصال، ج1، ص189)
[17]. ابن شهرآشوب، مناقب آل ابیطالب، ج3 ص307.
[18]. «رَجُلٌ مُرْتَبِعٌ و مَرْبُوعٌ و رَبْعَةٌ: لیس بِطَوِیلٍ و لا قَصیر». (صاحب بن عباد، المحیط فی اللغة، ج2، ص39)
[19]. «الإشالة و الرَّفْع». (ابن فارس، معجم مقاییس اللغة، ج2، ص479)
[20]. زمخشری، اساس البلاغه، ص217.
[21]. گنجی، کفایة الطالب فی مناقب علی بن ابیطالب، ص402؛ ابن عساکر، تاریخ مدینة دمشق، ج42، ص23.
[22]. «النزع: انحسار مقدم شعر الرأس عن جانبی الجبهة ،... و فی صفة علی، رضی الله عنه : الأنزع . و العرب تحب النزع و تتیمن بالأنزع و تذم الغمم و تتشاءم بالأغم، و تزعم أن الأغم القفا و الجبین لا یکون إلا لئیما» (ابن منظور، لسان العرب، ج8، ص352).
[23]. ابن منظور، لسان العرب، ج7، ص46.
[24]. سبحانی تبریزی، الالهیات، ج3، ص210.
[25]. ابن اثیر جزری، الکامل فی التاریخ، ج3، ص397.