سال 79 هجری شمسی، 1421 هجری قمری

بسم‌اللَّه الرّحمن الرّحیم‌ الحمدللَّه رب العالمین و الصلوة و السلام على سیدنا محمد و آله الطاهرین قال اللَّه الحکیم: انّ هذه اُمّتکم اُمّةً واحده وَ اَنَا رَبُّکُم فاعبدون. موسم حج بار دیگر نمایشگاه عظیم خود را در پایگاه وحى و نبوت بر سر

بسم‌اللَّه الرّحمن الرّحيم‌

الحمدللَّه رب العالمين و الصلوة و السلام على سيدنا محمد و آله الطاهرين قال اللَّه الحكيم: انّ هذه اُمّتكم اُمّةً واحده وَ اَنَا رَبُّكُم فاعبدون.

موسم حج بار ديگر نمايشگاه عظيم خود را در پايگاه وحى و نبوت بر سر پا كرده و صحنه‌ى شگفت‌آور و شورانگيزى پديد آورده است. رودهاى خروشان ملتهاى مسلمان از همه سوى جهان در اين اقيانوس فرو مى‌ريزند و همزيستى امت واحده را در زير لواى توحيد مجسم مى‌كنند. احساسات در هم تنيده‌ى اين مجموعه‌ى بشرى، نمايشگر آرزوها و نيازها و دردها و توانائيهاى امت عظيم اسلامى است. سرزمينهاى حج، اكنون ميزبان مردمى از ايران و عراق، از فلسطين و لبنان، از شبه قاره و شمال آفريقا، از تركيه و بوسنى و از سراسر آسيا و اروپاست. اين دلهاى پراشتياق، مى‌توانند ترجمان سخن دل امت اسلامى باشند. حج براى همين نزديكى و صدا به صدا رساندن مسلمانان سراسر جهان است. رشته‌اى كه اين همه دل را به هم پيوند مى‌دهد همان پيامى است كه نخستين‌بار از اين سرزمين، صلا زده شد و طول و عرض جهان و تاريخ را در نورديد: پيام توحيد و وحدت؛ توحيدِ خدا و وحدتِ امت. توحيد، نفى خداوندگارى طواغيت و مستكبران و زر و زور سالاران است، و وحدت، مظهر عزت و اقتدار مسلمانان. حج، فراتر از هر نوشته و گفتارى، اين پيام ماندگار را هر ساله در قالب اجتماع عظيم خود، بازپردازى مى‌كند و به سراسر جهان اسلام مى‌فرستد. هر مسلمانى در هر بخشى از عالم اسلام، در موسم حج، يك بار ديگر بايد اين حقيقت را بشناسد كه شكوفائى و سربلندى و كاميابى همه جانبه‌ى كشورهاى اسلامى تنها در سايه‌ى اين دو به دست خواهد آمد: توحيد با همه‌ى ابعاد فردى و اجتماعى و سياسى آن، و وحدت با مفهوم درست و قابل تحقق آن در دنياى امروز.

در اجتماع عظيم حج امسال، دهها سخن تلخ و شيرين را از دهها كشور اسلامى مى‌توان دريافت كرد. هر يك از اين پيامها، بار وظيفه‌اى را بر دوش ديگر برادران مى‌گذارد و مجموع آن دورنمائى از واقعيت امت بزرگ اسلامى را در برابر چشم همه قرار مى‌دهد: سخن ملت عراق كه تطاول و ستم مداخله‌گران و ديكتاتورى و بى‌تدبيرى زمامداران، رونق زندگى را از آنان گرفته و فلاكت و زبونى را بر آنان تحميل كرده است. سخن ملت افغانستان كه تعصبها و كوته‌نگريها، اجر مجاهدات گذشته‌ى آنان را بر باد داده و ملتى را دستخوش جهالتِ مشتى غافل و عنود ساخته است. سخن ملت بوسنى كه سياست اسلام‌زدايى از سوى آمريكائيان و همدستانشان، هويت اسلامى آنان را به خطر افكنده و حاكميت ملى آنان را بتدريج در معرض نابودى نهاده است. سخن ملت فلسطين كه پرچم پرافتخار انتفاضه را با پنجه‌هاى استوار خود بپا داشته و با خون جوانان خود، شمشير ظلم و قساوت صهيونيستها را كُند كرده است. سخن ملت لبنان كه با پايدارى پرشكوه خود، افسانه شكست ناپذيرى غاصبان كشور فلسطين را به سُخره گرفته و شكستهاى فضاحت‌بار را به آنان چشانيده است. سخن ملتهاى آسياى ميانه و شرق آسيا و آفريقا و اقليتهاى اسلامى در اروپا و آمريكا كه هر يك از رنجها و شاديها و دشواريها و موفقيتهاى خود خبر مى‌دهند. و بالاخره سخن ملت سرافراز ايران اسلامى كه در آن پايدارى، و ايمانِ بارور، و تجربه‌هاى روزبروز خود در برابر توطئه‌ها و دشمنيها، و عزم راسخ خود در راه تحقق جامعه‌ى آرمانى اسلام را به گوش مشتاقان و تحسين كنندگان خود مى‌رسانند.

امت اسلامى امروز در حال تجربه‌ى اين موفقيتها و ناكاميها است. هم دولتهاى مسلمان و هم ملتها در برابر اين واقعيّتها، تكاليف بزرگى بر دوش دارند و جهان اسلام در حال گذار از مرحله‌ى حساسى از تاريخ خويش است. آشنايى با اين تكاليف و احساس تعهد در برابر آن مى‌تواند ورق شوربختى و ضعف را از كتاب تاريخ اسلام بگرداند و بار ديگر صفحه‌ى عزت و عظمت مسلمانان و درخشش مادى و معنوى دنياى اسلام را بگشايد. امروز دنياى غرب كه عامل تشديد كننده‌ى ضعف و عقب‌ماندگى كشورهاى اسلامى بوده است،دستخوش گرفتاريهاى بزرگ و حل نشدنى است. فساد ماديگرى و نظام سرمايه‌سالارى بتدريج نفوذ خود در پايه‌هاى آن تمدن مادى را آشكار مى‌سازد و بيماريهاى مزمنى را كه در زير تشعشع خيره كننده‌ى صنعت و سرمايه پنهان مانده بود، بتدريج برملا مى‌كند و نزديكى بحران را به آنان خبر مى‌دهد. دنياى اسلام، نسيم بيدارى اسلامى را بر چهره‌ى ملتهب و رنج كشيده‌ى خود حس مى‌كند و نشانه‌هاى آن را در جابجاى جهان اسلام، بويژه در ايران مجاهد و سربلند و نيز در فلسطين و لبنان به چشم مى‌بيند. فروغ اميد، دلهاى جوانان را در همه جا روشن كرده و طلسم تحقير و تحكّم غرب، در هم شكسته است. اين فرصت، آسان به دست نيامده و هزاران جان گرامى در راه آن ايثار شده است. از اين پس نيز راه، دراز و دشوار، ليكن مطمئن و بى‌چون و چرا است. در حال حاضر، ملت فلسطين سهم بزرگى در گشودن و پيمودن اين راه بر دوش گرفته است، و همه بايد به آن ملت مظلوم و شجاع و بيدار كمك كنند. ديگر ملتها و دولتها مى‌توانند در يارى رساندن به ملت قهرمان فلسطين، سهم خود را در پيمودن اين راه بر عهده گيرند.

دشمن مستكبر كه بيدارى امت اسلامى، تهديد كننده‌ى مطامع و منافع نامشروع اوست، مهمترين سلاحى كه در برابر اين موج فزاينده در دست دارد، سلاح روانى است: نوميدسازى، تحقير هويت، به رخ كشيدن قدرت و تمكّن مادى خويش. امروز و در آينده هزاران ابزار تبليغى به كار افتاده و خواهد افتاد كه مسلمانان را از آينده‌ى درخشان نوميد و يا به آينده‌ئى كه منطبق با نيّات پليد خود آنان است ترغيب كنند. اين جنگ فرهنگى و روانى از آغاز دوران استعمار تاكنون، كاريترين ابزار غرب در سلطه‌گرى‌اش بر كشورهاى اسلامى بوده است. آماج اين تير زهرآلود، نخست نخبگان و روشنفكران و سپس توده‌ى مردم‌اند. مبارزه با اين ترفند جز با رويگردانى از فرهنگ تحكّم‌آميز و تحميلى غرب ممكن نيست. فرهنگ غربى بايد بوسيله‌ى نخبگان و روشنفكران، پالايش شود. عناصر مفيد آن جذب، و اجزاء زيانبار و مخرّب و فسادانگيز آن از ذهن و عمل جامعه‌هاى اسلامى طرد شود. معيار در اين پالايش بزرگ، حكميّت فرهنگ اسلامى و انديشه‌هاى بارور و راهگشا و هدايتگر قرآن و سنت است. اين يك فصل اساسى از مبارزه‌ى همه جانبه و خوش عاقبتى است كه علماى دينى و روشنفكران و نخبگان سياسى در سراسر جهان اسلام بر عهده دارند. به اميد آن‌كه حج امسال بتواند عزم همگان را در پيمودن اين راه پربركت و پرافتخار، راسخ و جازم كند.

از خداوند متعال توفيق حج مقبول و بهره‌مندى از فيوضات و بركات اين عرصه‌ى بى‌نظير، براى همه حجّاج مسئلت مى‌كنم، و بر حضرت بقيةاللَّه الاعظم ارواحنا فداه و عجل‌اللَّه فرجه كه گمان حضور مباركش در اين مراسم ساليانه مى‌رود، به قدر گستره‌ى فضل و رحمت واسعه‌ى الهى، درود مى‌فرستم و دعاى مستجابش را در حق همگان آرزو مى‌كنم.

والسلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته - على‌الحسينى الخامنه‌ئى - ششم ذى‌الحجه 1421 - 12/12/1379

 




نظرات کاربران