سال 79 هجری شمسی، 1421 هجری قمری سال 79 هجری شمسی، 1421 هجری قمری سال 79 هجری شمسی، 1421 هجری قمری بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سال 79 هجری شمسی، 1421 هجری قمری سال 79 هجری شمسی، 1421 هجری قمری سال 79 هجری شمسی، 1421 هجری قمری سال 79 هجری شمسی، 1421 هجری قمری سال 79 هجری شمسی، 1421 هجری قمری

سال 79 هجری شمسی، 1421 هجری قمری

بسم‌اللَّه الرّحمن الرّحیم‌ الحمدللَّه رب العالمین و الصلوة و السلام على سیدنا محمد و آله الطاهرین قال اللَّه الحکیم: انّ هذه اُمّتکم اُمّةً واحده وَ اَنَا رَبُّکُم فاعبدون. موسم حج بار دیگر نمایشگاه عظیم خود را در پایگاه وحى و نبوت بر سر

بسم‌اللَّه الرّحمن الرّحيم‌

الحمدللَّه رب العالمين و الصلوة و السلام على سيدنا محمد و آله الطاهرين قال اللَّه الحكيم: انّ هذه اُمّتكم اُمّةً واحده وَ اَنَا رَبُّكُم فاعبدون.

موسم حج بار ديگر نمايشگاه عظيم خود را در پايگاه وحى و نبوت بر سر پا كرده و صحنه‌ى شگفت‌آور و شورانگيزى پديد آورده است. رودهاى خروشان ملتهاى مسلمان از همه سوى جهان در اين اقيانوس فرو مى‌ريزند و همزيستى امت واحده را در زير لواى توحيد مجسم مى‌كنند. احساسات در هم تنيده‌ى اين مجموعه‌ى بشرى، نمايشگر آرزوها و نيازها و دردها و توانائيهاى امت عظيم اسلامى است. سرزمينهاى حج، اكنون ميزبان مردمى از ايران و عراق، از فلسطين و لبنان، از شبه قاره و شمال آفريقا، از تركيه و بوسنى و از سراسر آسيا و اروپاست. اين دلهاى پراشتياق، مى‌توانند ترجمان سخن دل امت اسلامى باشند. حج براى همين نزديكى و صدا به صدا رساندن مسلمانان سراسر جهان است. رشته‌اى كه اين همه دل را به هم پيوند مى‌دهد همان پيامى است كه نخستين‌بار از اين سرزمين، صلا زده شد و طول و عرض جهان و تاريخ را در نورديد: پيام توحيد و وحدت؛ توحيدِ خدا و وحدتِ امت. توحيد، نفى خداوندگارى طواغيت و مستكبران و زر و زور سالاران است، و وحدت، مظهر عزت و اقتدار مسلمانان. حج، فراتر از هر نوشته و گفتارى، اين پيام ماندگار را هر ساله در قالب اجتماع عظيم خود، بازپردازى مى‌كند و به سراسر جهان اسلام مى‌فرستد. هر مسلمانى در هر بخشى از عالم اسلام، در موسم حج، يك بار ديگر بايد اين حقيقت را بشناسد كه شكوفائى و سربلندى و كاميابى همه جانبه‌ى كشورهاى اسلامى تنها در سايه‌ى اين دو به دست خواهد آمد: توحيد با همه‌ى ابعاد فردى و اجتماعى و سياسى آن، و وحدت با مفهوم درست و قابل تحقق آن در دنياى امروز.

در اجتماع عظيم حج امسال، دهها سخن تلخ و شيرين را از دهها كشور اسلامى مى‌توان دريافت كرد. هر يك از اين پيامها، بار وظيفه‌اى را بر دوش ديگر برادران مى‌گذارد و مجموع آن دورنمائى از واقعيت امت بزرگ اسلامى را در برابر چشم همه قرار مى‌دهد: سخن ملت عراق كه تطاول و ستم مداخله‌گران و ديكتاتورى و بى‌تدبيرى زمامداران، رونق زندگى را از آنان گرفته و فلاكت و زبونى را بر آنان تحميل كرده است. سخن ملت افغانستان كه تعصبها و كوته‌نگريها، اجر مجاهدات گذشته‌ى آنان را بر باد داده و ملتى را دستخوش جهالتِ مشتى غافل و عنود ساخته است. سخن ملت بوسنى كه سياست اسلام‌زدايى از سوى آمريكائيان و همدستانشان، هويت اسلامى آنان را به خطر افكنده و حاكميت ملى آنان را بتدريج در معرض نابودى نهاده است. سخن ملت فلسطين كه پرچم پرافتخار انتفاضه را با پنجه‌هاى استوار خود بپا داشته و با خون جوانان خود، شمشير ظلم و قساوت صهيونيستها را كُند كرده است. سخن ملت لبنان كه با پايدارى پرشكوه خود، افسانه شكست ناپذيرى غاصبان كشور فلسطين را به سُخره گرفته و شكستهاى فضاحت‌بار را به آنان چشانيده است. سخن ملتهاى آسياى ميانه و شرق آسيا و آفريقا و اقليتهاى اسلامى در اروپا و آمريكا كه هر يك از رنجها و شاديها و دشواريها و موفقيتهاى خود خبر مى‌دهند. و بالاخره سخن ملت سرافراز ايران اسلامى كه در آن پايدارى، و ايمانِ بارور، و تجربه‌هاى روزبروز خود در برابر توطئه‌ها و دشمنيها، و عزم راسخ خود در راه تحقق جامعه‌ى آرمانى اسلام را به گوش مشتاقان و تحسين كنندگان خود مى‌رسانند.

امت اسلامى امروز در حال تجربه‌ى اين موفقيتها و ناكاميها است. هم دولتهاى مسلمان و هم ملتها در برابر اين واقعيّتها، تكاليف بزرگى بر دوش دارند و جهان اسلام در حال گذار از مرحله‌ى حساسى از تاريخ خويش است. آشنايى با اين تكاليف و احساس تعهد در برابر آن مى‌تواند ورق شوربختى و ضعف را از كتاب تاريخ اسلام بگرداند و بار ديگر صفحه‌ى عزت و عظمت مسلمانان و درخشش مادى و معنوى دنياى اسلام را بگشايد. امروز دنياى غرب كه عامل تشديد كننده‌ى ضعف و عقب‌ماندگى كشورهاى اسلامى بوده است،دستخوش گرفتاريهاى بزرگ و حل نشدنى است. فساد ماديگرى و نظام سرمايه‌سالارى بتدريج نفوذ خود در پايه‌هاى آن تمدن مادى را آشكار مى‌سازد و بيماريهاى مزمنى را كه در زير تشعشع خيره كننده‌ى صنعت و سرمايه پنهان مانده بود، بتدريج برملا مى‌كند و نزديكى بحران را به آنان خبر مى‌دهد. دنياى اسلام، نسيم بيدارى اسلامى را بر چهره‌ى ملتهب و رنج كشيده‌ى خود حس مى‌كند و نشانه‌هاى آن را در جابجاى جهان اسلام، بويژه در ايران مجاهد و سربلند و نيز در فلسطين و لبنان به چشم مى‌بيند. فروغ اميد، دلهاى جوانان را در همه جا روشن كرده و طلسم تحقير و تحكّم غرب، در هم شكسته است. اين فرصت، آسان به دست نيامده و هزاران جان گرامى در راه آن ايثار شده است. از اين پس نيز راه، دراز و دشوار، ليكن مطمئن و بى‌چون و چرا است. در حال حاضر، ملت فلسطين سهم بزرگى در گشودن و پيمودن اين راه بر دوش گرفته است، و همه بايد به آن ملت مظلوم و شجاع و بيدار كمك كنند. ديگر ملتها و دولتها مى‌توانند در يارى رساندن به ملت قهرمان فلسطين، سهم خود را در پيمودن اين راه بر عهده گيرند.

دشمن مستكبر كه بيدارى امت اسلامى، تهديد كننده‌ى مطامع و منافع نامشروع اوست، مهمترين سلاحى كه در برابر اين موج فزاينده در دست دارد، سلاح روانى است: نوميدسازى، تحقير هويت، به رخ كشيدن قدرت و تمكّن مادى خويش. امروز و در آينده هزاران ابزار تبليغى به كار افتاده و خواهد افتاد كه مسلمانان را از آينده‌ى درخشان نوميد و يا به آينده‌ئى كه منطبق با نيّات پليد خود آنان است ترغيب كنند. اين جنگ فرهنگى و روانى از آغاز دوران استعمار تاكنون، كاريترين ابزار غرب در سلطه‌گرى‌اش بر كشورهاى اسلامى بوده است. آماج اين تير زهرآلود، نخست نخبگان و روشنفكران و سپس توده‌ى مردم‌اند. مبارزه با اين ترفند جز با رويگردانى از فرهنگ تحكّم‌آميز و تحميلى غرب ممكن نيست. فرهنگ غربى بايد بوسيله‌ى نخبگان و روشنفكران، پالايش شود. عناصر مفيد آن جذب، و اجزاء زيانبار و مخرّب و فسادانگيز آن از ذهن و عمل جامعه‌هاى اسلامى طرد شود. معيار در اين پالايش بزرگ، حكميّت فرهنگ اسلامى و انديشه‌هاى بارور و راهگشا و هدايتگر قرآن و سنت است. اين يك فصل اساسى از مبارزه‌ى همه جانبه و خوش عاقبتى است كه علماى دينى و روشنفكران و نخبگان سياسى در سراسر جهان اسلام بر عهده دارند. به اميد آن‌كه حج امسال بتواند عزم همگان را در پيمودن اين راه پربركت و پرافتخار، راسخ و جازم كند.

از خداوند متعال توفيق حج مقبول و بهره‌مندى از فيوضات و بركات اين عرصه‌ى بى‌نظير، براى همه حجّاج مسئلت مى‌كنم، و بر حضرت بقيةاللَّه الاعظم ارواحنا فداه و عجل‌اللَّه فرجه كه گمان حضور مباركش در اين مراسم ساليانه مى‌رود، به قدر گستره‌ى فضل و رحمت واسعه‌ى الهى، درود مى‌فرستم و دعاى مستجابش را در حق همگان آرزو مى‌كنم.

والسلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته - على‌الحسينى الخامنه‌ئى - ششم ذى‌الحجه 1421 - 12/12/1379

 




نظرات کاربران