مسئول نقل ترددی حج 1403 توضیح داد
راز توفیق ایران در انتقال منظم و ایمن حجاج به مشاعر مقدسه

مسئول واحد حمل و نقل ترددی حج 1403، با موفق توصیف کردن عملیات انتقال زائران ایرانی به مشاعر مقدسه (عرفات، مشعر و منا)، دلیل این انتقال آرام، ایمن و منظم را «برنامه های از قبل پیش بینی شده»، «رعایت زمان بندی ها» و «آموزش های مداوم نظری و عملی» نیروهای این واحد بیان کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، «آقای اکبر رضایی» مسئول عملیات حمل و نقل ترددی در حج تمتع 1403 در گفت وگو با خبرنگاران افزود: روند اجرایی عملیات حمل و نقل ترددی در حج تمتع 1403 مطابق دستورالعمل ها، زمانبندی ها و برنامه ریزی ها و به گونه ای پیش رفت که کمترین آسیب را در این بخش شاهد بودیم.
این در حالی است که عملیات حمل و نقل ترددی یکی از مهمترین و اساسی ترین بخش های مربوط به نقل و انتقال زایران در عملیات حج محسوب می شود و در جریان آن، زائران برای انجام مناسک حج تمتع در مشاعر مقدسه طی چندین مرحله جابجا می شوند.
از آنجا که بیش از یک میلیون و 800 هزار زائر از کشورهای مختلف جهان طی کمتر از یک روز از مکه به مشاعر مقدسه منتقل می شوند، اهمیت و حساسیت این بخش به گونه ای است که کوچکترین خلل در روند جابجایی آنها موجب می شود کل این عملیات با تاخیر و نابسامانی روبرو شود و زایران در مهمترین مرحله انجام مناسک حج تمتع آسیب ببینند.
87 هزار و 650 تن از حجاج امسال، زائران ایرانی بودند.
مناسک حج تمتع از هشتم ذی الحجه تا دوازدهم ذی الحجه با اعزام زائران اهل سنت به منا در «یوم الترویه» و زائران شیعه به صحرای عرفات آغاز می شود و در روز نهم ذی الحجه، همه زائران اعم از سنی و شیعه در صحرای عرفات گردهم می آیند، آنها شب دهم ذی الحجه در مشعرالحرام وقوف می کنند و روز دهم ذی الحجه در سرزمین منا حاضر می شوند تا رمی جمرات(سنگ زدن به شیطان)، قربانی کردن (گوسفند، شتر یا گاو) و حلق یا تقصیر (تراشیدن یا کوتاه کردن موی سر) را انجام دهند و سه روز در منا بیتوته کنند. پس از آن، همه زائران به مکه مکرمه باز می گردند تا سایر اعمال خود نظیر طواف، طواف نساء، سعی صفا و مروه و عبادات و نمازهای خاص آن را انجام دهند.
آقای رضایی مسئول واحد حمل و نقل ترددی حج 1403 ایران در باره اقدامات صورت گرفته در این حوزه توضیح داد: در حوزه حمل و نقل ترددی با توجه به اهمیت موضوع، برنامه ریزی هایی را از قبل تشرف و اعزام حجاج با آموزش نیروها و ارتباط دوسویه آغاز کردیم.
وی افزود: تدارک لازم در بخش های مختلف از جمله چینش خیام (چادرها) و ترکیب مکاتب (حضور چندین کاروان در یک خیمه بزرگ) در مشاعر، آموزش نیروهای مرتبط، نشست با بخش های مرتبط حوزه فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری، تشکیل جلسه وبیناری با راهنمایان در مرحله مقدماتی و سایر برنامه ریزی ها آغاز شد و این روند در عربستان نیز با ورود نیروها ادامه پیدا کرد.
رضایی تصریح کرد: پس از ورود نیروها به عربستان، جلسات آموزشی میدانی و تئوری نیز مورد توجه قرار گرفت و برای تمامی نیروهای واحد راهنمایان، آموزشهای میدانی هر منطقه انجام شد.
وی در این زمینه از برگزاری حدود 17 جلسه آموزش میدانی و 11 جلسه تئوری به منظور آشنایی نیروهای عملیات حمل و نقل ترددی با محیط و ابلاغ کلیات و همچنین لزوم رعایت دستورالعمل ها در این فرایند خبر داد.
رضایی ادامه داد: همزمان با نشست ها و آموزش های میدانی و تئوری ، نشست های دست اندرکاران ستاد و دست اندرکاران کشور میزبان و شرکت ها بابت عملیات حمل و نقل ترددی در حدود 8 جلسه مورد اهتمام قرار گرفت و هماهنگی های لازم به منظور تسهیل در انتقال حجاج به مشاعر مقدسه انجام شد.
مسئول حمل و نقل ترددی در حج تمتع 1403 تصریح کرد: با وجود محدودیت های زمانی برای انتقال حجاج به مشاعر مقدسه، در مقایسه با سنوات گذشته با همکاری همه بخش های مختلف از جمله مدیران مجموعه، مدیران کاروان ، راهنمایان و سایر نیروهای ستادی موفق شدیم مطابق برنامه های از قبل پیش بینی شده و رعایت زمان بندی ها، عملیات انتقال حجاج به مشاعر و سپس بازگشت آنها به مکه را با نهایت آرامش و در قالب برنامه ریزی ها انجام دهیم.
وی افزود: به حول و قوه الهی و با تلاش همه دست اندرکاران و نیروهای واحد حمل نقل ترددی، از نخستین مرحله عملیات در صبح روز هشتم ذی الحجه (یوم الترویه) تا ظهر روز دوازدهم که عملیات بازگشت حجاج از منا به مکه انجام شد، توانستیم مطابق برنامه ریزی ها اقدام کنیم و رضایت مندی حداکثری زایران را در این حوزه شاهد بودیم.
رضایی در باره تعداد نیروها و اتوبوس ها گفت: تعداد آنها در مراحل مختلف متفاوت بود اما بطور میانگین 670 نفر نیرو در این زمینه فعالیت داشتند و 602 دستگاه اتوبوس نیز بکار گیری شد.
مناسک حج تمتع طی روزهای بیست و پنجم تا بیست و نهم خرداد (نهم تا دوازدهم ذی الحجه مطابق تقویم عربستان) در مشاعر مقدسه انجام شد.