سال 94 هجری شمسی، 1436 هجری قمری

سم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم و الحمد لله ربّ العالمین، و الصّلاة و السّلام علی سیّد الخلق اجمعین محمّد و آله الطّاهرین و صحبه المنتجبین و علی التّابعین لهم باحسان الی یوم الدّین.  و سلام بر کعبه‌ی شریف، پایگاه توحید و مطاف مؤمنان و

سم‌الله‌الرّحمن‌الرّحيم
و الحمد لله ربّ العالمين، و الصّلاة و السّلام علي سيّد الخلق اجمعين محمّد و آله الطّاهرين و صحبه المنتجبين و علي التّابعين لهم باحسان الي يوم الدّين.

 و سلام بر كعبه‌ي شريف، پايگاه توحيد و مطاف مؤمنان و مهبط فرشتگان؛ و سلام بر مسجدالحرام و عرفات و مشعر و منا؛ و سلام بر دلهاي خاشع و زبانهاي ذاكر و چشمهاي به بصيرت گشوده و انديشه‌هاي به عبرت راه يافته؛ و سلام بر شما حج‌گزاران سعادتمند كه توفيق لبّيك‌گويي به فراخوان الهي يافته و بر سر اين سفره‌ي پُرنعمت نشسته‌ايد.

 نخستين وظيفه، تأمّلي در اين لبّيك جهاني و تاريخي و هميشگي است: اِنَّ الحَمدَ وَ النِّعمَةَ لَكَ وَ المُلكَ، لا شَريكَ لَكَ لَبَّيك؛(۱) همه‌ي ستايشها و سپاسها از آنِ او، همه‌ي نعمتها از سوي او، و همه‌ي مُلك و قدرت متعلّق به اوست. اين است نگاهي كه به حج‌گزار در آغازين گامِ اين فريضه‌ي پُرمغز و پُرمعنا داده ميشود و ادامه‌ي اين مناسك، هماهنگ با آن، شكل ميگيرد و آنگاه همچون تعليمي ماندگار و درسي فراموش‌نشدني در برابر او گذاشته و تنظيم برنامه‌ي زندگي بر پايه‌ي آن، از او خواسته ميشود. فرا گرفتنِ اين درس بزرگ و عمل به آن، همان سرچشمه‌ي بابركتي است كه ميتواند زندگي مسلمانان را طراوت و حيات و پويايي بخشد و آنان را از گرفتاري‌هايي كه بدان دچارند -در اين دوران و در همه‌ي دورانها- برَهاند. بُت نفسانيّت و كبر و شهوت، بت سلطه‌جويي و سلطه‌پذيري، بت استكبار جهاني، بت تنبلي و بي‌مسئوليّتي، و همه‌ي بتهاي خواركننده‌ي جانِ گرامي انساني، با اين غريو(۲) ابراهيمي -آنگاه كه از عمق دل برآيد و برنامه‌ي زندگي شود- شكسته خواهد شد و آزادي و عزّت و سلامت، به جاي وابستگي و سختي و محنت خواهد نشست.

 برادران و خواهران حج‌گزار از هر ملّت و هر كشوري، در اين كلمه‌ي حكمت‌آموز الهي بينديشند و با نگاه دقيق به گرفتاري‌هاي دنياي اسلام بويژه در غرب آسيا و شمال آفريقا، براي خود با توجّه به ظرفيّتها و امكانات شخصي و محيطي، وظيفه و مسئوليّتي تعريف كنند و در آن بكوشند.

 امروز سياستهاي شرارت‌آميز آمريكا در اين منطقه -كه مايه‌ي جنگ و خونريزي و ويراني و آوارگي و نيز فقر و عقب‌ماندگي و اختلافات قومي و مذهبي است- از يك سو، و جنايتهاي رژيم صهيونيستي -كه رفتار غاصبانه در كشور فلسطين را به نهايتِ درجه‌ي شقاوت و خباثت رسانيده- و اهانت مكرّر به حريم مقدّس مسجدالاقصي و لگدكوب كردن جان و مال فلسطينيان مظلوم از سوي ديگر، مسئله‌ي اوّلِ همه‌ي شما مسلمانان است كه بايد در آن بينديشيد و تكليف اسلامي خود را در برابر آن بشناسيد. و علماي ديني و نخبگان سياسي و فرهنگي وظيفه‌اي بس سنگين‌تر دارند كه متأسّفانه غالباً مورد غفلت آنان است. علما به جاي برافروختن آتش اختلافات مذهبي، و سياسيّون به جاي انفعال در برابر دشمن، و نخبگان فرهنگي به جاي سرگرمي به حاشيه‌ها، درد بزرگ دنياي اسلام را بشناسند و رسالت خود را كه در پيشگاه عدل الهي، مسئول اداي آنند پذيرا گردند و از عهده‌ي آن برآيند. حوادث گريه‌آور در منطقه -در عراق و شام و يمن و بحرين- و در كرانه‌ي غربي و غزّه و در برخي ديگر از كشورهاي آسيا و آفريقا، گرفتاري‌هاي بزرگ امّت اسلامي است كه سَرانگشت توطئه‌ي استكبار جهاني را در آن بايد ديد و به علاج آن انديشيد؛ ملّتها بايد آن را از دولتهاي خود بخواهند و دولتها بايد به مسئوليّت سنگين خود وفادار باشند.

 و حج و اجتماعات پُرشكوه آن، برترين جايگاه ظهور و تبادل اين تكليف تاريخي است؛ و فرصت برائت كه بايد با شركت همه‌ي حج‌گزاران از همه‌جا مغتنم شمرده شود، يكي از گوياترين مناسك سياسي در اين فريضه‌ي جامع‌الاطراف است.

 امسال حادثه‌ي تلخ و خسارت‌بار مسجدالحرام، كام حاجيان و ملّتهاي آنان را تلخ كرد. درست است كه درگذشتگان اين حادثه كه در حال نماز و طواف و عبادت به ديدار حق شتافتند، به سعادتي بزرگ دست يافته و در حريم امن و رعايت و رحمت الهي آرميده‌اند ان‌شاءالله -و اين تسلّايي بزرگ براي بازماندگان آنها است- ولي اين نميتواند از سنگينيِ مسئوليّت كساني كه متعهّد امنيّت ضيوف‌الرّحمانند بكاهد. عمل به اين تعهّد و اداي اين مسئوليّت خواسته‌ي قطعي ما است.

والسّلام علي عبادالله الصّالحين

سيّدعلي خامنه‌اي
۴ ذي‌الحجّة ۱۴۳۶
۲۷ شهريور ۱۳۹۴

۱) كافي، ج ۴، ص ۳۳۵
۲) خروش

 


| شناسه مطلب: 13257







نظرات کاربران