پیام در پی فاجعه مصیبت‌بار کشته و زخمی شدن هزاران نفر از حجاج در سرزمین منا

۱۳۹۴/۰۷/۰۲   بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌ اِنّا ِلله وَ اِنّا اِلَیهِ راجِعون(۱) فاجعه‌ی مصیبت‌بار امروز در منا که در آن جمع کثیری از ضیوف‌الرّحمان و مؤمنانِ مهاجر الی‌الله از کشورهای گوناگ

۱۳۹۴/۰۷/۰۲

 

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحيم‌

اِنّا ِلله وَ اِنّا اِلَيهِ راجِعون(۱)

 فاجعه‌ي مصيبت‌بار امروز در منا كه در آن جمع كثيري از ضيوف‌الرّحمان و مؤمنانِ مهاجر الي‌الله از كشورهاي گوناگون جان باختند، اندوهي بزرگ در جهان اسلام پديد آورده و عيد آنان را عزا كرده است. در ميهن عزيز ما نيز ده‌ها خانواده كه مشتاقانه در انتظار عزيزان حج‌گزار خود بودند، اكنون به عزاي آنان نشسته‌اند. اينجانب با قلبي سرشار از غم و همدردي با مصيبت‌ديدگان، اين حادثه‌ي اندوه‌بار را به روح مطهّر حضرت رسول اعظم (صلّي‌الله‌عليه‌وآله) و به ساحت مقدّس وليّ‌الله‌الاعظم حضرت صاحب‌الزّمان (ارواحنا فداه) كه صاحب‌عزاي اصلي است و به همه‌ي بازماندگان و عزاداران در سراسر جهان اسلام بويژه در ايران عزيز تسليت عرض ميكنم و رحمت خاصّه‌ي خداوند غفور و رحيم و شكور را براي اين ميهمانان گرامي‌اش و شفاي عاجل آسيب‌ديدگان و مجروحان را از درگاه عطوفتش مسئلت مينمايم و يادآور ميشوم:

 

۱. مسئولان نمايندگي اينجانب و سازمان حج، تلاش طاقت‌فرساي خود در شناسايي جان‌باختگان و معالجه‌ي مجروحان و اعزام به كشور و خبررساني سريع را كه سراسر امروز بدان مشغول بودند، همچنان ادامه دهند و همه‌ي كساني كه توانايي دارند به آنان كمك كنند.

 

۲. هر گونه كمك ممكن را به حجّاج ديگر كشورها نيز تعميم دهند و حقّ برادري اسلامي را به انجام رسانند.

 

۳. دولت سعودي موظّف است مسئوليّت سنگين خود را در اين حادثه‌ي تلخ پذيرفته و به لوازم آن به‌قاعده‌ي حق و انصاف عمل كند. مديريّت غلط و اقدامات ناشايسته كه عامل اين فاجعه بوده، نبايد از نظر دور بماند.

 

۴. جان‌باختگان اين حادثه ان‌شاءالله مشمول اين كلام نوراني قرآنند كه: وَ مَن يَخرُج مِن بَيتِه‌ مُهاجِراً اِلَي اللهِ وَ رَسولِه‌ ثُمَّ يُدرِكهُ المَوتُ فَقَد وَقَعَ اَجرُه‌ُ عَلَي الله؛(۲) اين براي بازماندگان، تسلّاي بزرگي است. آنان پس از طواف و سعي و پس از ساعات پُربركت عرفات و مشعر و در حال انجام مناسك حج به ديدار معبود شتافته‌اند و ان‌شاءالله مورد لطف و رحمت ويژه‌ي احديّتند.

 

 اينجانب با تسليت دوباره به عزاداران، سه روز عزاي عمومي در كشور اعلام ميكنم.

 

والسّلام علي عباد الله الصّالحين‌

سيّدعلي خامنه‌اي‌

دوم مهر يكهزار و سيصد و نود و چهار

۱) سوره‌ي بقره، بخشي از آيه‌ي ۱۵۶؛ «... ما از آنِ خدا هستيم، و به سوي او باز ميگرديم.»

۲) سوره‌ي نساء، بخشي از آيه‌ي ۱۰۰؛ «... و هركس [به قصد] مهاجرت در راه خدا و پيامبر او، از خانه‌اش به درآيد، سپس مرگش دررسد، پاداش او قطعاً بر خدا است ...»


| شناسه مطلب: 13327







نظرات کاربران