سفر رهبر انقلاب به نوشهر و حضور در مراسم دانش‌آموختگی دانشگاه‌های افسری ارتش

 ۱۳۹۴/۰۷/۰۸  حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده‌ی معظم کل قوا صبح امروز (چهارشنبه) در مراسم دانش‌آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه علوم دریایی امام خ

 

۱۳۹۴/۰۷/۰۸

 

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي فرمانده‌ي معظم كل قوا صبح امروز (چهارشنبه) در مراسم دانش‌آموختگي، تحليف و اعطاي سردوشي دانشجويان دانشگاه‌هاي افسري ارتش جمهوري اسلامي ايران در دانشگاه علوم دريايي امام خميني رحمه‌الله نوشهر حضور يافتند.


در اين مراسم، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به حادثه‌ي تأسف‌بار و خونين منا، آن را به‌دليل جان باختن هزاران نفر از حجاج به‌ويژه صدها نفر از حجاج ايراني، عزا و مصيبتي واقعي براي ملت ايران خواندند و با اشاره به لزوم تشكيل كميته‌ي حقيقت‌ياب با حضور كشورهاي اسلامي و از جمله ايران، گفتند: دولت عربستان در انتقال ابدان مطهر جان‌باختگان به وظايف خود عمل نمي‌كند و جمهوري اسلامي ايران نيز تاكنون با خويشتن‌داري و ادب اسلامي، حرمت برادري را در دنياي اسلام نگه داشته است، اما اين را بدانند كه اندك بي‌احترامي به ده‌ها هزار نفر از حجاج ايراني در مكه و مدينه و عمل نكردن به وظايف براي انتقال ابدان مطهر، عكس‌العمل سخت و خشن ايران را در پي خواهد داشت.


ايشان با اشاره به جان باختن مظلومانه و با زبان تشنه‌ي حجاج در حادثه‌ي منا و عزادار شدن خانواده‌هايي كه مشتاقانه منتظر بازگشت عزيزان خود بودند، افزودند: هنوز تعداد دقيق جان‌باختگان ايراني در اين حادثه مشخص نيست و احتمال افزايش آمار به صدها نفر ديگر وجود دارد و اين حادثه، واقعا مصيبت بزرگي براي ملت ايران است.


رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به برخي گزارش‌ها مبني بر جان باختن احتمالي بيش از پنج هزار نفر در حادثه‌ي منا، خاطرنشان كردند: درحالي‌كه قرآن كريم خانه‌ي خدا را محل امنيت و حج را جايگاه امنيت مي‌داند اما اكنون بايد پرسيد كه، «آيا اين، امنيت است؟»


 حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأكيد بر لزوم تشكيل «كميته‌ي حقيقت‌ياب» با حضور كشورهاي اسلامي و از جمله ايران، خاطرنشان كردند: ما فعلاً درباره‌ي علت اين حادثه، قضاوت پيش از موعد نمي‌كنيم اما معتقديم دولت عربستان به وظايف خود در قبال مجروحان حادثه‌ي منا عمل نكرده است و آنان را با حالتي مستأصل و تشنه رها كرد.


ايشان به مشكلات به‌وجود آمده در انتقال بدن‌هاي مطهر جان‌باختگان حادثه‌ي منا و پيگيري مسئولان كشور اشاره كردند و با تأكيد بر لزوم ادامه‌ي پيگيري‌هاي مسئولان، افزودند: در اين موضوع، دولت عربستان به وظايف خود عمل نمي‌كند و در برخي موارد نيز موذي‌گري انجام مي‌دهد.


 رهبر انقلاب اسلامي گفتند: جمهوري اسلامي ايران تاكنون از خود خويشتن‌داري نشان داده و رعايت ادب اسلامي و حرمت برادري در دنياي اسلام را كرده است اما اين را بدانند كه دست ايران، برتر از خيلي‌ها است و امكانات بيشتري هم دارد و اگر بخواهد در مقابل عناصر اذيت‌كننده و موذي عكس‌العمل نشان دهد، اوضاع آنها خوب نخواهد بود و در هيچ صحنه‌ي هماوردي، حريف نخواهند شد.


 حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأكيد بر اينكه عكس‌العمل ايران اسلامي خشن و سخت خواهد بود، خاطرنشان كردند: در دوران هشت سال دفاع مقدس، قدرت‌هاي شرق و غرب و كشورهاي اطراف از يك عنصر خبيث و فاسد حمايت كردند اما سرانجام همه‌ي آنها سيلي خوردند و بر همين اساس، ايران را مي‌شناسند و اگر هم نمي‌شناسند، الان بشناسند.
ايشان با اشاره به حضور ده‌ها هزار نفر از حجاج عزيز كشورمان در مكه و مدينه، هشدار دادند: اندك بي احترامي به حجاج ايراني و همچنين عمل نكردن دولت عربستان به وظايف خود در قبال بدن‌هاي مطهر، موجب عكس‌العمل ايران خواهد شد.


رهبر انقلاب گفتند: جمهوري اسلامي ايران اهل ظلم نيست اما ظلم و ستم هيچ‌كس را نيز قبول نمي‌كند، بنابراين حقوق هيچ‌يك از انسان‌ها و ملت‌ها اعم از مسلمان و غير مسلمان دست‌درازي نمي‌كند، اما اگر كسي بخواهد به حق ملت و كشور ايران دست درازي كند، با او برخورد محكمي خواهد شد و به لطف خدا توانايي اين برخورد نيز وجود دارد و ملت ايران، مقتدر و پايدار است.


حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش ديگري از سخنان خود، «ايمان عميق»، «شجاعت» و «دانش» را سه عنصر بسيار مهم در تشكيل هويت يك نيروي مسلح خواندند و خاطرنشان كردند: اگر در نيروي مسلح، ايمان نباشد، روحيه‌ي ضعيف‌كشي به‌وجود خواهد آمد، اگر شجاعت نباشد، نيروي مسلح در هنگامه‌ي خطر، قادر به انجام وظيفه‌ي خود نخواهد بود و اگر دانش نباشد، ابزارهاي نيروي مسلح در برابر ابزارهاي طرف مقابل، كُند خواهند بود.


ايشان هدف قرار دادن خانه‌ها، خيابان‌ها، بازار و حتي مجلس عروسي را در يمن، نمونه‌اي از ضعيف‌كشي و نبود روحيه‌ي شجاعت در يك نيروي مسلح دانستند و با توصيه به جوانان نيروهاي مسلح كشور براي تقويت ايمان و شجاعت و ابتكار تحقيقاتي و دانش‌پژوهي، خاطرنشان كردند: امروز نظام اسلامي، هم نيازمند ابزارهاي جنگي سخت و هم، ابزارهاي جنگي نرم است زيرا دنياي كنونيِ تحت سيطره‌ي قدرت شياطين، براي انسان‌هاي خداجو دنيايي خطير است و بايد همواره آماده و مجهز بود.


رهبر انقلاب اسلامي علت اصلي دشمني قدرتمندان غاصب جهاني با جمهوري اسلامي و ملت شجاع و انقلابي ايران را، ايستادگي ملت در مقابل آنها و حفظ هويت و جوهره‌ي اصلي و حل نشدن در نظامات استكبار، برشمردند و گفتند: آمادگي نيروهاي مسلح اعم از ارتش، سپاه، بسيج و ساير نيروها، فقط به معناي آمادگي براي پيروزي در مقابل دشمن نيست بلكه بايد اين آمادگي، بازدارنده نيز باشد.


حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تهديدهاي قدرت‌هاي جهاني برضد نظام اسلامي، افزودند: ملت ايران در دوران چهار دهه انقلاب به‌ويژه در هشت سال دفاع مقدس نشان داده است كه قدرتمند و نيرومند و داراي هويت و گوهر است و در مقابل بدخواهان مي‌ايستد.


ايشان با تأكيد بر اينكه ملت ايران ثابت كرده، در مقابل استكبار، مقاوم، آگاه و بصير است و همچنين براي هويت خود و بشريت احترام قائل است، گفتند: ايستادگي در برابر استكبار، احترام به بشريت و همه‌ي ملت‌ها است.


 رهبر انقلاب اسلامي به چنگ و دندان نشان دادن‌هاي دشمنان اشاره و خاطرنشان كردند: همواره اين‌گونه بوده است كه مشت كوبنده‌ي انسان‌هاي مؤمن مي‌تواند آنها را وادار به عقب‌نشيني كند.


 حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پايان، جوانان نيروهاي مسلح را به بازخواني دقيق قضاياي دفاع مقدس و طرح‌هاي عملياتي و بازديد از مناطق عملياتي، از منظر نظامي و استفاده از تجربيات پيشكسوتان توصيه كردند و خطاب به آنان گفتند: شما بايد حِصنِ مستحكم كشور و نظام اسلامي، به معني واقعي كلمه باشيد.


در ابتداي اين مراسم، رهبر انقلاب اسلامي، با حضور در يادمان شهدا، به شهيدان سرافراز اداي احترام كردند. فرمانده‌ي كل قوا، سپس از يگان‌هاي حاضر در ميدان سان ديدند.
در اين مراسم، خانواده‌ي يكي از شهيدان نيروي دريايي ارتش، يك روحاني نمونه، سه تن از فرماندهان، سه تن از اساتيد و پژوهشگران و پنج نفر از دانش‌آموختگان نمونه‌ي دانشگاه‌هاي ارتش هداياي خود را از دست فرمانده‌ي معظم كل قوا دريافت كردند. همچنين يكي از دانش‌آموختگان و نماينده‌ي دانشجويان دانشگاه علوم دريايي امام خميني رحمه‌الله نيز مفتخر به دريافت درجه و سردوشي شدند.


قرائت سوگندنامه‌ي دانشجويان جديد، سرود دسته‌جمعي، و رزمايش ميداني غدير از ديگر برنامه‌هاي مراسم امروز بود. در ادامه‌ي مراسم، يگان‌هاي حاضر در ميدان صبحگاه دانشگاه علوم دريايي امام خميني نوشهر از مقابل جايگاه رژه رفتند.


در اين مراسم، همچنين امير سرلشگر عطاءالله صالحي فرمانده كل ارتش، ضمن خير مقدم تأكيد كرد: ارتش با الهام از روحيه‌ي شهادت‌طلبي و ايثارگري ملت ايران، با اقتدار كامل و ارتقاي توانايي‌هاي رزمي، آماده‌ي مقابله با تهديدهاي نوظهور و جان‌فشاني است.


امير دريادار دوم حكيمي فرمانده‌ي دانشگاه علوم دريايي امام خميني نوشهر نيز گزارشي از روند تحصيلي و آموزش‌هاي تخصصي- علمي دانشجويان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌هاي افسري ارتش بيان كرد.


در ادامه‌ي اين مراسم، دانشجويان دانشگاه علوم دريايي امام خميني نوشهر در حضور فرمانده‌ي كل قوا، تمرين دريايي انجام دادند.

 

 

 


| شناسه مطلب: 13329







نظرات کاربران