دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران حج با رهبر انقلاب

۱۳۹۴/۰۷/۲۷  حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر امروز (دوشنبه) در دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران برگزاری حج، فاجعه بسیار تلخ و حیرت‌انگیز منا را از جمله امتحانات الهی خواندند و با انتقاد از سکوت دولت‌ها

۱۳۹۴/۰۷/۲۷

 

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ظهر امروز (دوشنبه) در ديدار مسئولان و دست‌اندركاران برگزاري حج، فاجعه بسيار تلخ و حيرت‌انگيز منا را از جمله امتحانات الهي خواندند و با انتقاد از سكوت دولت‌ها و به‌خصوص دولت‌هاي غربي و سازمان‌هاي مدعي حقوق بشر در قبال اين مصيبت بزرگ تأكيد كردند: اين حادثه به هيچ‌وجه نبايد فراموش شود و دستگاه ديپلماسي و سازمان حج موظف هستند كه اين موضوع را به صورت قاطع دنبال كنند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين ديدار با اشاره به مسئوليت دولت ميزبان در قبال جان‌باختن ۷هزار مسلمان گفتند: پس از اين حادثه بايد صداي واحد و اعتراض دنياي اسلام بر مي‌خاست اما متأسفانه به جز صداي جمهوري اسلامي ايران صدايي شنيده نشد و حتي دولت‌هايي كه زائران آنها جزء جان‌باختگان بودند، در قبال اين فاجعه، اعتراض قابل اعتنايي نكردند.
رهبر انقلاب، پيگيري اين مسئله و گفت‌وگو با دولت‌ها براي تبيين اهميت ماجرا و بررسي راه‌هاي جلوگيري از تكرار آن را وظيفه‌ي مهم مسئولان كشور به‌خصوص دستگاه ديپلماسي خواندند و افزودند: ظواهر ماجرا نشان مي‌دهد كه اين فاجعه در اثر كوتاهي دولت ميزبان رخ داده اما در هر صورت، اين مسئله، يك مسئله‌ي سياسي نيست بلكه بحث بر سر هزاران مسلماني است كه در حال عبادت و انجام مناسك حج و با لباس احرام جان‌باختند و اين مسئله بايد به‌صورت جدي دنبال شود.
ايشان، سكوت محض دستگاه‌هاي مدعي حقوق بشر در اروپا و آمريكا را جنبه‌ي ديگر قابل پيگيري برشمردند و خاطرنشان كردند: دستگاه‌هاي دروغگو و منافق مدعي حقوق بشر و همچنين دولت‌هاي غربي كه گاهي براي كشته شدن يك نفر جنجال فراواني در دنيا بر پا مي‌كنند، در اين ماجرا به نفع دولت رفيق خود سكوت محض كردند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: اين مدعيان حقوق بشر اگر صداقت داشتند، بايد پاسخگويي، جبران خسارت، تضمين عدم‌تكرار و مجازات عاملان اين فاجعه را مطالبه مي‌كردند.
رهبر انقلاب، پيگيري براي مطالبه و زنده نگه‌داشتن اين موضوع مهم را وظيفه‌ي سازمان حج خواندند و افزودند: اين مسئله نبايد به سكوت و فراموشي بگذرد و بايد تا سال‌ها در مجامع جهاني مطرح شود و نقطه‌ي آماج اين حركت نيز بايد دولت‌هاي غربي و سازمان‌هاي مدعي حقوق بشر باشند.
ايشان با تشكر صميمانه از زحمات دلسوزانه‌ي مسئولان حج كشور به خصوص پيگيري‌هاي مستمر و روحيه و مواضع قاطع حجت‌الاسلام قاضي‌عسگر و همچنين تحرك همه‌جانبه، پاسخگويي و احساس مسئوليت آقاي اوحدي رئيس سازمان حج، گفتند: اجر و پاداش اين زحمات و مجاهدت‌ها همگي در ميزان الهي محفوظ است و همين صبر و مجاهدت در راه خداست كه حضرت زينب سلام‌الله‌عليها پس از ديدن آن همه بلا و حادثه در صحراي كربلا، از آن به‌عنوان زيبايي و جمال ياد مي‌كند.
پيش از سخنان رهبر انقلاب، حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي‌عسگر نماينده‌ي ولي‌فقيه و سرپرست زائران ايراني با بيان گزارشي از فعاليت‌هاي انجام گرفته در حج امسال و همچنين تشريح اقدامات صورت گرفته در خصوص حادثه‌ي مسجدالحرام و فاجعه‌ي تلخ منا، گفت: اين فاجعه حاصل سوء مديريت و بي‌تدبيري مسئولان سعودي بود و با همكاري دستگاه‌هاي مسئول، اتفاقات و فجايع آن را مستند و پيگيري خواهيم كرد.
همچنين آقاي اوحدي رئيس سازمان حج و زيارت در رابطه با انتقال جان‌باختگان مظلوم فاجعه‌ي منا به كشور و رسيدگي به مصدومان اين فاجعه گفت: پيگيري‌هاي جدي براي تعيين وضعيت جان‌باختگان باقيمانده‌ي ايراني با همكاري ساير دستگاه‌ها به‌صورت مستمر انجام مي‌شود.
رئيس سازمان حج گزارشي از عمليات اجرايي حج امسال نيز بيان كرد.

 

 

 


| شناسه مطلب: 13332







نظرات کاربران