علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

صدور بیانیه - 02/07/1394  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور بیانیه‌ای به مناسبت فاجعه خونبار سرزمین منا، ضمن تسلیت به خانواده‌های جان باختگان، برای مصدومان این حادثه اسفبار، از خداوند متعال شفای عاجل مسالت کرد. متن کامل این بیانیه به شرح

صدور بيانيه - 02/07/1394

 وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با صدور بيانيه‌اي به مناسبت فاجعه خونبار سرزمين منا، ضمن تسليت به خانواده‌هاي جان باختگان، براي مصدومان اين حادثه اسفبار، از خداوند متعال شفاي عاجل مسالت كرد. متن كامل اين بيانيه به شرح زير است:

إنا لله وإنا إليه راجعون

فاجعه خونبار جانباختن جمع كثيري از زائران بيت الحرام و هموطنان عزيزمان را در سرزمين وحي به پيشگاه مقام معظم رهبري، خانواده هاي معظم جانباختگان و ملت بزرگ ايران تسليت مي گويم و براي مصدومان اين حادثه اسفبار از خداوند متعال شفاي عاجل مسالت دارم.

اخبار رسيده از سرزمين وحي حاكي است كه به دليل عدم همكاري ماموران دولت عربستان سعودي پيكر دهها نفر از جانباختگان همچنان در سرزمين منا بر روي زمين مانده و صدها نفر از مجروحان حادثه در بيمارستان ها و مراكز درماني در انتظار رسيدگي هستند ولي ماموران دولت عربستان از رسيدگي به وضعيت آنان جلوگيري مي كنند.
بديهي است مسئوليت حفظ جان حجاج و زائران حرم الهي مستقيما به عهده دولت عربستان بوده و در اين حادثه خونبار كه موجب جانباختن صدها نفر زائر بيت الله الحرام از كشورهاي مختلف اسلامي و آسيب ديدن بيش از دو هزار نفر گرديد دولت آن كشور موظف است هر چه سريع تر تسهيلات لازم را براي جمع آوري پيكر اين عزيزان و درمان مجروحان فراهم سازد. براي كليه خانواده هاي جان باختگان از خداوند متعال صبر و اجر جزيل مسالت دارم.

دولت جمهوري اسلامي ايران وظيفه خود مي داند تا روشن شدن ابعاد مختلف اين فاجعه اسف بار، موضوع را با جديت پيگيري كند.[1]

شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي

كميته ويژه رسيدگي به فاجعه منا - 03/07/1394

دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: "ضعف مديريت دولت عربستان سعودي و بي كفايتي عوامل اجرايي و انتظامي مسوول برگزاري مراسم حج تمتع به طور قطع يكي از عوامل اصلي شكل گيري فاجعه غمبار منا بوده است."

علي شمخاني روز جمعه در پايان جلسه كميته ويژه رسيدگي به فاجعه منا در گفت و گو با خبرنگار سياسي ايرنا اين مطلب را بيان كرد.

وي با يادآوري پيام رهبر معظم انقلاب و دستور رييس جمهوري در خصوص بهره گيري از مجموعه ظرفيت هاي كشور براي مديريت ابعاد و تبعات اين حادثه اظهار داشت:  "از اولين ساعات وقوع اين حادثه ستاد ويژه اي در دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي با حضور مسوولان دستگاه هاي ذيربط تشكيل و ضمن ارتباط مستمر با سرپرست محترم حجاج ايراني مستقر در عربستان سعودي، اقدامات ضروري در حوزه هماهنگ سازي مجموعه ظرفيت هاي سياسي، امدادي، درماني و اطلاع رساني در داخل كشور را در اين زمينه آغاز كرد."

نماينده رهبر معظم انقلاب در شوراي عالي امنيت ملي با ابراز تاسف نسبت به عدم توجه و تمركز كافي دولت عربستان سعودي نسبت به برگزاري امنيت عظيم ترين كنگره جهان اسلام در ايام حج تمتع گفت: "تغيير اولويت امنيتي عربستان سعودي و بكارگيري نيروهاي امنيتي وانتظامي خبره براي تجاوز به كشور يمن و سركوب مردم مسلمان بحرين و همچنين كاهش كمي و كيفي عوامل انتظامي در حج تمتع نقش تعيين كننده اي در بروز اين فاجعه داشته است.

شمخاني همچنين بر حساسيت و پيگيري مجدانه اين موضوع از سوي جمهوري اسلامي ايران تا دستيابي به نتيجه قطعي و همچنين بهره گيري از مجموعه ظرفيت هاي قانوني و حقوقي براي تبيين و تعيين عوامل شكل گيري و مسببان اين فاجعه عظيم تاكيد كرد.

وي افزود: در حال حاضر مجموعه توان دستگاه هاي مسوول براي رسيدگي به وضعيت مجروحان و مشخص كردن وضعيت مفقودان حادثه و همچنين انتقال جانباختگان به كشور بسيج شده و توجيهات لازم در سطح استانداري ها نيز صورت گرفته است.

نماينده رهبر معظم انقلاب در شوراي عالي امنيت ملي ضمن ابراز همدردي با خانواده هاي داغدار ايراني و مسلمانان كشورهايي كه در اين فاجعه، عزيزان خود را از دست داده اند، آمادگي كشورمان را براي مساعدت به حجاج آسيب ديده ساير كشورها اعلام كرد.[2]

 
[1] . خبرگزاري جمهوري اسلامي، http://www.irna.ir/fa/News/81772085/

[2] . خبرگزاري جمهوري اسلامي،  http://www.irna.ir/fa/News/81772499/

 

 


| شناسه مطلب: 14172







نظرات کاربران