حقیقت تولی و تبری در سرزمین حج تجلی میکند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی حج را محل تجلی حضور مسلمین ذکر کرد و افزود: در سرزمین حج در حقیقت تولی و تبری تجلی میکند.
حجتالاسلام والمسلمين حسين ابراهيمی عضو كميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی و رئيس مركز رسيدگی به امور مساجد در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) حج را مظهر و محل ظهور و بروز حقيقت اسلام دانست و عنوان كرد: درطول سال، هدف از حضور در مساجد و اقامه نمازهای جماعت، تشكيل هستههای كوچك در سراسر جهان اسلام است.
وی ادامه داد: اين اجتماع به صورت بزرگتر يكبار هم در نماز جمعه برگزار میشود و در نهايت بزرگترين اجتماع مسلمين سالی يكبار در كنگره عظيم سياسی-عبادی حج تبلور میيابد.
عضو كميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی حج را محل تجلی حضور مسلمين ذكر كرد و افزود: در سرزمين حج در حقيقت تولی و تبری تجلی میكند.
وی با مطرح كردن حب و بغضهايی كه ريشه در دوستیها و دشمنیها دارد گفت: اين حب و بغضها توأمان در حج ظهور میكند زيرا از يك طرف مراسم منا را داريم و رمی جمرات و از يك طرف طواف دور كعبه را داريم.
رئيس مركز رسيدگی به امور مساجد در توضيح اين مطلب اضافه كرد: زمانی كه حجاج محرم میشوند غير خدا را فراموش میكنند و همه وجودشان خدا میشود و همه با هم اطراف كعبه میگردند، يك كلام را میگويند، همه باهم حركت میكنند همه يك لباس دارند و در يك جهت هستند اينها همه مظهر و تجلی وحدت است.
وی شرط تحقق وحدت ميان حجاج را در نظر داشتن چند اصل مهم برشمرد و تصريح كرد: اولين اين اهداف، قصد و نيت مشترك در حج است به اين معنا كه همه برای خانه خدا طواف میكنند و درصدد كسب رضايت او هستند.
عضو ارشد جامعه روحانيت مبارز تهران دومين اصل مشترك بين حجاج را خط مشی يگانه آنان عنوان كرد و گفت: در زمان طواف حركت، سخن، كلام و لباس حجاج يكی است و هيچ تفاوتی بين آن ها نيست.
وی سومين اصل در وحدت حاجيان را استفاده از راهنمای مشترك دانست زيرا همه فرمان ذات حضرت ربوبی را میبرند.
ابراهيمی سپس به شرح ادامه مراسم حج پرداخت و اين چنين گفت: همه در يك صف قرار میگيرند و به سمت عرفات میروند و در آنجا شناخت پيدا میشود بعد از كسب معرفت به مشعر رفته و شبی را در آنجا بيتوته میكنند.
وی ادامه داد: در مشعر، حجاج مشاعر شان به كار انداخته و به شناخت میپردازند تا دوست، دشمن و مسير را شناخته واهميت وحدت و اختلاف را درك كنند.
نماينده مردم بيرجند صبح روز بعد از مشعر را لحظه آغاز جنگ دانست و گفت: حجاج در اين مرحله بايد دشمن را بايد سنگ باران كنند لذا به رمی جمرات میپردازند، سپس به شكرانه اين موفقيت قربانی می كنند و به شكرانه قربانی عمل تقصير به جا می آورند .
وی افزود: بعد سه شب در منا و سه شب در مكه میمانند و دوباره وحدت را به نمايش میگذارند و به دور كعبه می گردند لذا يك جنبه حج وحدت و يك جنبه آن برائت از مشركين است.