معاون برنامه ریزی، نظارت و ارزشیابی:حج هر سال چند گام به جلو
حجت الاسلام و المسلیمن عرب:مدیریت دیگر مربوط به بازرسی و رسیدگی به شکایات است که بر کار عوامل مدیریتی و خدماتی کاروا نها نظارت دارد.براساس رهنمودهای نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت، مدیران کاروان ها علاوه بر سرویس دهی امور رفاهی و خدماتی، بستر و لوازم سخت افزاری مسایل و کار فرهنگی را هم فراهم میکنند.
- برای ارزیابی و نظارت بر فعالیتهای فرهنگی و اجرایی کارگزاران حج و مدیران کاروان ها چه تمهیداتی انديشيده ايد؟
حیطه وظایف معاونت برنامه ریزی، نظارت و ارزشیابی به دو قسمت اجرایی و فرهنگی تقسيم مي شود. دو مدیریت در بازرسی و نظارت بر امور رفاهی و اجرایی وجود دارد؛ يکیی مدیریت نظارت و حسابرسی که وظیفه نظارتهای تخصصی بر سازمان حج و زیارت را بر عهده دارد. مانند نظارت بر مسکن، حمل ونقل، تغذیه و تدارکات، بهداشت و درمان، قراردادها و...
مدیریت دیگر مربوط به بازرسی و رسیدگی به شکایات است که بر کار عوامل مدیریتی و خدماتی کاروا نها نظارت دارد.براساس رهنمودهای نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت، مدیران کاروان ها علاوه بر سرویس دهی امور رفاهی و خدماتی، بستر و لوازم سخت افزاری مسایل و کار فرهنگی را هم فراهم ميکنند. در بخش فرهنگی نیز دو مدیریت عهده دار وظایفی هستند؛ يکی مدیریت طرح و برنامه و دیگری مدیریت ارزشیابی. در مدیریت ارزشیابی تقریبا همه معاونتهای بعثه مقام معظم رهبری و مدیریتهای مستقل طبق يک مدل ارزشیابی علمی ارزیابی میشوند و محصول کار هر کی از معاونتها، مورد ارزیابی قرار میگیرد و در مسیر این ارزیابی اگر بهبود لازم باشد، سازوکار آن طراحی شده که انجام شود تا در سال بعد سطح کيفی برنامه ها ارتقا يابد.
در مدیریت طرح و برنامه این بستر، هم در بخش اجرایی و هم فرهنگی از طریق شوراهای تخصصی و کمک از نخبگان کاروا نها فراهم شده تا هر سال چند گام به جلو باشیم.
- با توجه به تمهیدات گسترده ای که در نظر گرفته شده، امسال چه تغییراتی نسبت به سا لهای گذشته داشتید؟
امسال در کل ساختار کاروانها و تشیکلات ما تغییرات اساسی صورت گرفته است. امسال به این جمع بندی رسیدیم که در مناطق ستادی مکه و مدینه افرادی به عنوان نمایندگان بعثه مقام معظم رهبری حضور داشته باشند و کلیه کارهای مربوط را پیگیری کنند. این باعث می شود که تصمیم گیری ها خیلی سریع تر باشد.
- برنامه های معاونت برنامه ریزی سازمان حج و زیارت برای اصلاح الگوی مصرف چیست؟
مقام معظم رهبری در سا لهای قبل هم به بحث صرفه جویی اشاره داشتند و ما از دو سال قبل بنای کارمان را بر این گذاشته بودیم که در هر کجا امکان صرفه جویی و استفاده بهینه بوده آن را انجام دهيم. کل کارهای حوزه نمایندگی ولی فقیه را براساس برنامه محوری و محصول کار پایه گذاری کردیم. با این سیستم نتیجه عملکرد هر بخشی به نسبت هزینه کاملا شفاف میشود.از سویی دیگر هر کاری را که بشود با ابزار نو و رایانه انجام داد، جایگزین نیروی انسانی میکنیم که در بخشهای مختلفی منجر به صرف هجویی شده است.
- يکی دیگر از کارها نیازسنجی کارهاست که به همان مقداری که امکانات و نیرو مورد نیاز است مورد استفاده قرار دهیم.
اگر زائران نظرات و شکایاتی داشته باشند به کجا باید مراجعه کنند یا با چه شمار های تماس بگیرند؟
در پایگاه اطلاع رسانی بعثه مقام معظم رهبری، جایگاه ویژه ای نسبت به رسیدگی به شکایات و بررسی پیشنهادهای زائرین وجود دارد. زائرین محترم میتوانند شکایات خود را همراه با مستندات از طریق سامانه اطلاع رسانی به اطلاع برسانند. در ایام حج نیز علاوه براینکه تلفن گویای 8354312 برای پیشنهادها و انتقادات در نظر گرفته شده، نمایندگان این معاونت به صورت مستمر به کاروانها سرکشی ميكنند.
آیا سیاستهای تشویقی و تنبیهی برای کارگزاران حج دارید؟
يکی از کارهای این معاونت، ارزیابی عملکرد کارگزاران حوزه نمایندگی ولی فقیه است که در بخش های مختلف بنابر اقتضای حیطه فعالیت و شرح وظایفی که هر یک از کارگزاران دارند، آیین نامه های تشویقی برای آنها درنظر گرفته شده است و با توجه به انگیزه های دینی همه کارگزاران، به ندرت احساس نیاز بوده که سیاست های تنبیهی وجود داشته باشد.
البته کارگزارانی که فعالتر و با انگیزه بیشتری در خدمت زائران باشند، زمینه خدمت رسانی بیشتری هم در اعزام آنها فراهم میشود و اگر کسانی نتوانند در بخش اجرایی و فرهنگی وظایف خود را انجام دهند از آنها در اعزام بعدی به حج، سلب توفیق خواهد شد.