باید ها و نبایدهای عمره در نگاه نخبگان ایرانی باید ها و نبایدهای عمره در نگاه نخبگان ایرانی باید ها و نبایدهای عمره در نگاه نخبگان ایرانی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
باید ها و نبایدهای عمره در نگاه نخبگان ایرانی باید ها و نبایدهای عمره در نگاه نخبگان ایرانی باید ها و نبایدهای عمره در نگاه نخبگان ایرانی باید ها و نبایدهای عمره در نگاه نخبگان ایرانی باید ها و نبایدهای عمره در نگاه نخبگان ایرانی

باید ها و نبایدهای عمره در نگاه نخبگان ایرانی

حجت الاسلام نجفی روحانی نماینده بعثه در مدینه منوره ضمن تشکر ازحاضرین وارزشمند بودن آسیب شناسی کارها باتوضیحاتی درمورد برنامه های انجام شده گفت برنامه های آموزش قبل ازسفر وحین سفر امسال بهتر گذشته بوده و توسعه کمی وکیفی داشتته است وهرساله همه پپیشنهادات جمع آوری می شود ودرجلسات کارگروه بعثه بررسی می گردد وپس از تایید نماینده محترم ولی فقیه درحج وزیارت مورد اجرا قرارمی گیرد.

 
 مدینه منوره – پایگاه اطلاع رسانی حج :  بعثه مقام معظم رهبری درمدينه منوره  در دوره عمره رو به پایان ، هر هفته یک جلسه از زائران عمره گزار دارای تحصیلات بالای دانشگاهی و حوزوی تشکیل داد و از آنها درباره راههای استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت بزرگی به نام عمره ، نظر خواهی نمود .
 در جلسات و نشست های برگزار شده ، نخبگان حوزوی و دانشگاهی  ضمن  تشكراز تلاش هاي بعثه مقام معظم رهبري  دیدگاهها و نظرات خود را ابراز داشتند  و شماری نیز نظرات خویش را مرقوم نمودند .

  آنچه درپی می آید ، فرازهای مهمی از گفته ها  و نوشته هاي این عزیزان - بدون دست درازی - در جلسه هم اندیشی اخیر نخبگان عمره گزار در مدینه منوره است :
• حسن رنجبر عسکری – دکتری فیزیک دانشیار دانشگاه حضرت ولی عصر(عج) : در دو روزی که درمدینه هستم احساس می کنم یک خلا ء وجود دارد و آن خلاء ، عدم توانایی و تسلط کامل برخي ازروحانیون کاروانها به زبان عربی و یا زبانهای بین المللی دیگر برای پاسخ گویی به شبهه هایی است که سلفی ها در اذهان می پراکنند.
پیشنهاد می کنم همانطور که یک عضو هیات علمی دانشگاه جهت شرکت در کنفرانس های بین المللی باید به زبان خارجی مسلط باشد ، در بعثه نیز این شرط را برای روحانیونی که به عمره و یا تمتع می روند  قائل شوند.
• حسن سبزیان دکتری شیمی استاد دانشگاه اصفهان : روحانیون مساجد در ایران باید بیشتر از این به مسایل اعتقادی بپردازند . از فرصت های بین دو نماز استفاده کافی كنند.داوطبان سفر حج وعمره  بایستی در یک برنامه طولانی و پر محتوا شرکت کنند تا آنچه لازمه اين  سفر است را به طور موثر و عمیق یادبگیرند .
 پیشنهاد می کنم برای سیطره اطلاع ر سانی ، از طریق پیامک کار شود . اگر شماره تلفن های همراه در کشور عربستان را خود سازمان حج و زیارت خریداری و توزیع کند و در طول سفر درمدینه ومکه در تماس دائم و تحت چتر اطلاع رسانی دائم قرار دهند ، می توان مسایل اعتقادی و شرعی را به طور موثر به آنها (زائران ) منتقل کرد.
 داشتن جزوه ای حاوی پاسخ های علماء به شبهه های وهابی ها برای حجاج ایرانی مفید است و هم اگر به زبانهای عربی و انگلیسی و اردو ترجمه شود ، زائران دیگر کشورها نیز خواهندتوانست از آن بهره مند شوند.
• محمد حسن مولا ازحوزه : زائران کاروانها به دو دسته تقسیم شوند تا فرصت استفاده بیشتر و بهتر از روحانی را در بازدیداز اماکن داشته باشند.

• رویا اسماعیلی دهقانی کارشناس ارشد عرفان اسلامی : مبانی اعتقادی شیعیه به صورت ساده و روان وخلاصه تدوین و در اختیار حجاج و عمره گزاران دیگر کشورها برای افزایش آگاهی قرار گیرد.
• عابدین افشار کارشناس ارشد : درخواست بنده این است که جلسات مدینه شناسی و مکه شناسی مصور درایران وتوسط کاروانها و سازمان حج و زیارت هر استان برگزار شود و زائران محترم با آگاهی بیشتر و خیال آسوده تر در جمع شرکت کنند.
در کنار مناسک حج که معمولا به صورت شبیه سازی در ایران انجام می شود درمورد فلسفه حج و دلایل ساخته شدن خانه کعبه و کمکهایی که  این خانه به اشاعه توحید  ابراهیمی کرده است به صورت عمیق تر و فلسفی تر توضیح داده شود.
• شیرین احمدیان کارشناس ارشد : شایسته است که برنامه فرهنگی وتبلیغی حجاج و زائرین عمره مفرده را زودتر شروع کنند و از اتلاف وقت حجاج جلوکیری شود. جلسات عمره تکرار مکررات نباشد . فلسفه حج را مفصل بیان کنند .
• فاطمه روحانی قوچانی دکتری : برای اعزام کاروانها باید برنامه ای از ابتدا و تاانتهای سفر داشت . این برنامه باید بتواند نیازهای طبقات مختلف زائران را پاسخ دهد . به جز زیبایی حرم و بازدید روز اول ، برنامه های این سفربايد بهتر صورت گيرد.
• مریم السادات سنگی کارشناس ارشد : ضمن تشکر از زحمات بعثه محترم ؛ اگر در حوزه  فعال کردن حس قلبی و برانگیختن معنویت روحانی تلاش بیشتری شود ، قطعا این سفر موفقیت آمیز تر و ماندگار تر خواهد بود.
• محمود رسولی کارشناس ارشد مهندسی مکانیک  : ... احکام با زبانی شیرین و ساده و دور از اضطراب و استرس به زائران گفته شود . زائر این طور طعم شیرین زیارت را بهتر و بیشتر احساس خواهد کرد.

• حسین کریم نژاد کارشناس ارشد : با تشکر از دست اندرکاران حج از جمله بعثه مقام عظمای ولایت حضرت امام خامنه ای لازم است به مسایل فرهنگی کاروانها و زائران عزیز توجه زیاد شود. برای این کار باید برنامه دقیق داشت .

• گفتني است حجت الاسلام نجفي روحاني نماينده بعثه در مدينه منوره ضمن تشكر ازحاضرين وارزشمند بودن آسيب شناسي  كارها باتوضيحاتي درمورد برنامه هاي انجام شده گفت برنامه هاي آموزش قبل ازسفر وحين سفر امسال بهتر گذشته بوده و توسعه كمي وكيفي داشتته است وهرساله همه پپيشنهادات  جمع آوري مي شود ودرجلسات كارگروه  بعثه  بررسي مي گردد  وپس از تاييد  نماينده محترم ولي فقيه درحج وزيارت مورد اجرا  قرارمي گيرد.


| شناسه مطلب: 2074







نظرات کاربران