فلسفه بعثت در «انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» خلاصه میشود

امام جمعه پیرانشهر با تأکید بر روایت «انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق»، مهمترین فلسفه بعثت پیامبر گرامی اسلام (ص) را دستیابی به کمال اخلاق و انسانیت دانست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، ملا «مصطفی محمودی»، امام جمعه پيرانشهر در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران اخلاق را زيربنای تمامی خصوصيات انسانی دانست و گفت: بدون اخلاق نه دين برای مردم مفهومی دارد و نه دنيای آنها سامان میيابد.
وی با اشاره به انحطاط فكری مردم قبل از اسلام افزود: قبل از آغاز بعثت پيامبر (ص) مردم در جاهليتی عميق به سر میبردند تا جايی كه اخلاق حسنه در نزد آنان جايگاه و منزلتی نداشت.
اين مسئول با اشاره به آيهای از قرآن كريم تصريح كرد: خداوند در قرآن، عبادت و بندگی و اجتناب از طاغوت را اصلیترين علت ارسال رسل و برانگيخته شدن پيامبران معرفی میفرمايد.
محمودی در ادامه افزود: خداوند برای هدايت نوع بشر و رساندن انسانها به كمال مطلوب و سعادت جاويدان، پيامبران و رسولانی فرستاده است، چرا كه اگر نمیفرستاد هدف آفرينش بشر حاصل نمیشد و انسانها در گرداب گمراهی غوطهور میشدند.
وی گفت: رسالت پيامبر (ص) اگر چه هدف واحد متعالی دارد، ولی در زمينههای متنوع گستردهای جريان میيابد كه راهنمايی و هدايت اذهان به سمت يگانگی خداوند از مؤلفههای اصلی آن است.
خطيب جمعه پيرانشهر افزود: مهمترين فلسفه بعثت پيامبراكرم (ص) بسترسازی برای بيداری انسانها و توسعه فعاليتهای سالم بشری و شكوفايی توانمندیها و خلاقيتها در همه زمينههای تكاملی است.
وی با اشاره به نقش مؤثر بزرگداشت اين سند تاريخ اسلام، تصريح كرد: بعثت واقعه عظيم جهان اسلام است كه بايد حقايق آن برای همگان و خصوصاً جوانان و نوحوانان بيان شود تا تهديدات نرم دشمن را برای كمرنگ جلوه دادن معارف دينی خنثی كند.
محمودی با اشاره به رابطه عميق فلسفه بعثت و انقلاب اسلامی گفت: هر دو حركت بعثت و رويداد انقلاب اسلامی ايران، در عصر غلبه جاهليت و انحطاط اخلاقی بشر اتفاق افتاد، جاهليت دوران بعث در ميان عرب به اوج خود رسيده بود و قوم عرب در آن هنگام هم گرفتار جهل علمی و فرهنگی و هم غوطهور در فساد اخلاقی بود كه در زمان رژيم ستمشاهی نيز وضع جامعه بر همين منوال بود.