قرآن تاریخی قرآن تاریخی قرآن تاریخی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
قرآن تاریخی قرآن تاریخی قرآن تاریخی قرآن تاریخی قرآن تاریخی

قرآن تاریخی "وقف تلاوت برای امام زمان" چاپ می‌شود

مسئول موزه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قرآن تاریخی معروف به "وقف تلاوت برای امام زمان (عج)" به چاپ می‌رسد، گفت: این قرآن اینک در دست اصلاحات کامپیوتری است و پیش‌بینی شده اواسط ماه رمضان امسال رونمایی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، داود نظریان مسئول موزه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کتابخانه در نظر دارد یکی از قدیمی ترین نسخه های قرآن را چاپ، به مهمانهایی که به مجلس می آیند اهدا و یا در جریان سفرهای خارجی مسئولان کتابخانه به مسئولان و رؤسای کشورهای دیگر اهدا شود.

وی با بیان اینکه این قرآن معروف به امام زمان (عج) است که وقف تلاوت ایشان شده، آن را متعلق به خوانین یزد خواند که وقف اولاد ذکور کرده بودند که تا زمانیکه زنده هستند آن را به نیت امام زمان تلاوت و آخرین فرزند ذکور که با امام زمان هم عصر شده هنگام ظهور، این قرآن را به امام زمان تقدیم کند.

نظریان افزود: با توجه به قدمت این قرآن، در دوره های اول مجلس نماینده یزد آن را به کتابخانه داد تا مورد مرمت و بازسازی قرار گیرد و در همین کتابخانه استفاده شود.

مسئول موزه مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: این کتابخانه در نظر دارد این قرآن را که قدمت آن به اواخر دوره صفویه برمی گردد، چاپ کند.

وی از ویژگیهای برجسته این قرآن را خط آن خواند که متعلق به میرزا احمد نیریزی - از پیشگامان خوشنویسی اواخر دوره صفویان - است عنوان کرد و افزود: تذهیب سرفصل قرآن که دو صفحه است در سوره فاتحةالکتاب و ابتدای سوره بقره بسیار زیبا است که به دوران صفویه بازمی گردد. این قرآن از نظر جنس کاغذ، کتابت و تذهیب بی نظیر بوده و جلدی عالی دارد.

نظریان ویژگی دیگر این قرآن را کامل بودن آن خواند و تصریح کرد: این قرآن یکی از کاملترین قرآنهای تاریخی به شمار می رود و قویترین خط استاد نیریزی در آن استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه این قرآن از میان 15 جلد قرآن ممتاز تاریخی برای چاپ انتخاب شده، اظهار داشت: قرآنهای فوق از نظر هنرمندان و خوشنویسان مورد بررسی قرار گرفته اند و با توجه به ویژگی خاص این قرآن که "وقف تلاوت امام زمان (عج)" بوده، اینک در دست اصلاحات کامپیوتری است و پیش بینی شده اواسط ماه رمضان امسال رونمایی شود.

مسئول موزه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این قرآن با شمارگان 5 هزار نسخه منتشر می شود و در نظر گرفته ایم اگر با استقبال خوبی رو به شود، با تغییر جلد و کاغذ و با قیمت مناسب و متعادل در اختیار عموم مردم قرار دهیم.


| شناسه مطلب: 24119







نظرات کاربران