جهت گیری فرهنگی و معنوی در برنامه های اجرایی در گفت و گو با ریس سازمان حج و زیارت

خاکسار قهرودی در خصوص تحقق شعار نوآوری و شکوفایی در عملیات حج با تأکید بر اینکه نگاه کارگزاران حج همواره نگاهی اصلاح‌گرا و آرمان‌خواه است، گفت: تأکید مقام معظم رهبری تکلیف ما را سنگین‌تر و مسؤولیت‌مان را بیشتر کرد و برای همین در تمام حوزه‌های کاری تیم‌های ویژه‌ای برای طرح‌های نو، تقویت نقاط قوت و رفع نواقص طراحی شد.

تازه از راه رسيده بود، توي همان اتوبوس که از فرودگاه به بعثه مي‌آمد، درخواست گفتگو را مطرح کرديم که با روي باز پذيرفت. يکي دو ساعت بعد از دفترش تماس گرفتند و گفتند شما تشريف مي‌آوريد يا حاج آقا به اتاق نشريه زائر بيايند که قرار گذاشتيم دفتر ايشان. ساعت هفت که از حرم آمده بود، ما را پذيرفت، با سعه‌صدر و بدون احساس خستگي همه سوال‌ها را شنيد و پاسخ داد، با اينکه بلافاصله پس از مصاحبه جلسه داشت اما حدود 90 دقيقه با زائر گفتگو کرد.
خاکسار قهرودي در خصوص تحقق شعار نوآوري و شکوفايي در عمليات حج با تأکيد بر اينکه نگاه کارگزاران حج همواره نگاهي اصلاح‌گرا و آرمان‌خواه است، گفت: تأکيد مقام معظم رهبري تکليف ما را سنگين‌تر و مسؤوليت‌مان را بيشتر کرد و براي همين در تمام حوزه‌هاي کاري تيم‌هاي ويژه‌اي براي طرح‌هاي نو، تقويت نقاط قوت و رفع نواقص طراحي شد... براي اطلاع از كم و كيف نوآوري‌هاي حج87 گفت وگوي زائر با رييس سازمان حج و زيارت را در ادامه بخوانيد

امسال گويا اقدامات خوبي در بخش مسكن زائران درمكه تدارك ديده شده است...

بله! امسال 20 درصد ظرفيت اسکان هم در محل‌هاي نزديک به حرم و هم در موقعيت‌هاي مناسب‌تري تدارک ديده شده که از جمله خواسته‌هاي زائران نيز بوده است. اين اقدام نه تنها نسبت به سال گذشته بلکه در طول تاريخ برگزاري حج يک فعاليت بي‌سابقه است.

محل‌هاي جديد چه ويژگي‌هايي دارد؟

- موقعيت و خدمات مسکن‌هاي جديد مانند موقعيت و خدمات هتل‌هاست و همچنين از نظر نزديکي به حرم، مشکل رفت و آمد براي زائران ندارد و زائران مي‌توانند به صورت پياده از اين محل‌ها به حرم رفت و آمد کنند.

در حوزه‌هاي ديگر چه نوآوري‌هاي داشته‌ايد؟

- امسال براي نخستين بار تمام مديران کاروان‌ها موظف شدند، از طريق شوراهاي فرهنگي، يک برنامه فرهنگي و اجرايي 30 روزه را طراحي کنند. بر اين اساس مديران و عوامل اجرايي براي تمام روزهاي حضور زائر در عربستان برنامه‌هايي دارند که نتيجه آن نظام‌مند شدن فعاليت‌هاي زائر در اين سفر معنوي و زندگي 30 روزه اوست. البته جهت‌گيري‌ اصلي اين طرح و برنامه‌ها فرهنگي و معنوي است. مديران کاروان‌ها اين برنامه‌ها را قبل از اعزام به صورت مکتوب در اختيار مديران استاني قرار مي‌دهند تا مديران سازمان حج بر مبناي اين طرح و برنامه کاروان‌ها، عملکرد و برنامه‌هايشان را در عربستان ارزيابي کنند. اين نکته را هم بايد بگويم که اين برنامه‌ريزي‌ها، بودجه و امکانات مورد نياز را نيز نظام‌مند مي‌کند. در واقع با اين کار مطلع مي‌شويم که مثلاً چه بودجه‌اي براي چه برنامه‌اي و با چه رويکردي هزينه شده است.

در حوزه اجرايي چه تحولاتي صورت گرفته است؟

- يک نمونه از فعاليت‌هاي اجرايي بحث آشپزخانه متمرکز است. از دغدغه‌هاي اصلي ما در سازمان، کاهش عمليات اجرايي بر عهده مديران کاروان‌ها بود، که از سال 80 با توجه به مقررات کشور عربستان در خصوص طبخ متمرکز و خارج از منازل و هتل‌ها، تصميم بر ايجاد آشپزخانه مرکزي بود اما باز هم کاروان‌ها به صورت فردي در آن آشپزخانه فعاليت مي‌کردند، امسال ما تقريباً به يک نظام طبخ صنعتي نزديک شده‌ايم. از پايان موسم حج سال گذشته طراحي‌هايي انجام شد که با همکاري برخي نهادهاي داخلي، برخي سازمان‌هاي کشور عربستان و حتي برخي شرکت‌هاي خصوصي ديگر کشورهاي مورد تأييد به نظام‌مند شدن طبخ مرکزي کمک کرد. برنامه‌ريزي، حمايت، تأمين مالي و تجهيز اقلام مورد نياز اتفاق افتاد به طوري که امسال ضمن صرفه‌جويي در موارد مصرفي و استفاده بهينه از نيروي انساني، کيفيت محصولات نيز بسيار عالي است و طبق نظر کارشناسان به استانداردهاي بهداشتي بسيار نزديک شده‌ايم و طبخ صنعتي در عمليات حج زائران ايراني، در حال تکميل شدن است.

و در ساير بخش‌ها؟

در امر حمل و نقل، بهبود برنامه‌ريزي و اجرا را داشتيم، در امر آموزش و توجيه عناصر خدماتي کارهاي خوبي براي ارائه خدمات بهتر انجام شده است، در بحث اطلاع‌رساني نسبت به سال گذشته تفاوت‌هاي جدي و محسوسي داشته‌ايم؛ هم جزوات منتشر شده در اختيار زائران قرار گرفته و هم مديران کاروان‌ها در اين مورد براي تشريح جزوات، توجيه شده‌اند. همچنين نرم‌افزارهاي خوبي با قابليت‌ نصب بر روي موبايل، طراحي و در اختيار زائران قرار گرفته است تا از سردرگمي حجاج در مدينه و مکه و احتمال گم شدن آنها جلوگيري شود. همچنين براي نخستين بار نقشه جامع و دقيقي در اختيار مديران کاروان‌ها قرار داده‌ايم و... در امر خدمات درماني و پوشش بيمه‌اي نيز با اقدامات جديدي روبه‌رو بوده‌ايم، زائر از 48 ساعت قبل از پرواز تا دو هفته پس از بازگشت به کشورمان، تحت پوشش خدمات بيمه است.

هدف سازمان از اين تحولات چه بوده است ؟

تمام اين تحولات با اين هدف اتفاق افتاده که زندگي زائر در اين ايام ويژه و معنوي، فارغ از دغدغه‌هاي روزمره باشد تا هر چه بيشتر به تحول دروني خود دست يابد و توشه‌اي کامل و غني براي خود دست و پا کند.اين گفتگو ادامه دارد...

 

مطالب مرتبط:

رئیس سازمان حج جزئیات اعزام زائران به حج را تشریح کرد  

توصیه های رييس سازمان حج و زيارت به زائران

دستاورد حج باید وحدت و سربلندی مسلمان باشد


| شناسه مطلب: 26290