پژوهشگر نواهای آیینی:‌مؤلفه‌ ایجاد‌ ذکر نغمه‌های نقاره‌خانه حرم امام رضا(ع) ‌خداست‌

یک پژوهشگر نغمه‌های آیینی و مذهبی اعلام کرد: تنها نغمه جهانی که تمام مؤلفه‌ها و شاخص‌های شکل‌گیری‌اش از ذکر و نیایش خداوند گرفته شده، نوای نقاره‌خانه حرم مطهر امام رضا(ع) است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از آستان قدس رضوي، هوشنگ جاويد در مراسم اختتاميه همايش ملكوت هشتم افزود: نقاره‌خانه حرم مطهر رضوي، شاخص‌هاي فراواني براي گسترش در سطح جهان دارد كه يكي از مهم‌ترين اين شاخص‌ها عرفاني و ملكوتي بودن آن است.
وي با اشاره به صبغه تاريخي نقاره‌زني و كرنانوازي در تاريخ ايران و اسلام‌ گفت: نقاره‌زني هنري است كه از ديرباز در تاريخ ايران قبل و بعد از اسلام جايگاه ويژه داشته و در مراسم مختلف انجام مي‌شده، اما در ايران پس از اسلام نخستين جايي كه اين هنر با محتواي ذكر و نيايش خداوند به اجرا در آمد، حرم مطهر امام رضا(ع) بود.
وي با تقسيم نغمه‌هاي ديني و مذهبي ايران به دو دسته باكلام و بي‌كلام‌ اظهار داشت: در هر دو اين انشعابات بيشترين سهم پيدايش آواها و ملودي‌ها متعلق به شيعيان است و البته به دليل گستردگي‌ و سرمايه‌گذاري‌هاي مسئولان فرهنگي‌ به راحتي مي‌تواند مروج فرهنگ ناب شيعي و اسلامي در سراسر جهان باشد.
جاويد اضافه كرد: نيايش‌هايي چون ذكرخواني، مناجات‌خواني، توسل‌خواني و معراج‌نامه‌خواني از ذكرها و مديحه‌سرايي‌هايي است كه بايد نسل جوان و به ويژه نسل هنرمند ما بيشتر با آنها آشنا شوند و از اين طريق عموم جامعه با ورود ضدفرهنگ‌هاي غربي كه اكثراً در لواي هنرهاي سمعي و بصري ارائه مي‌شود، مقابله كنند.
وي با اشاره به نقش پررنگ فرهنگ تشيع در شكل‌گيري مداحي‌ها و مولودي‌خواني‌هاي اسلامي، بيان داشت: با توجه به اين كه شيعيان به جز اعياد عمومي مسلمانان براي چهارده معصوم(ع) هم مولوديه و مرثيه دارند، از اين حيث بخش اعظمي از آوازها و نيايش‌هاي ملوديك اسلامي ـ ايراني را با تأثيرپذيري از ملودي‌ها و آوازهاي تمدن‌هاي بزرگ جهان و البته تأثيردهي به آن سنت‌ها، شيعيان شكل داده‌اند.
اين پژوهشگر تئاتر با بيان اينكه اكثر آواها و نواهاي آييني كه از غرب به نام‌هاي مختلف وارد جامعه اسلامي شده، بخشي از نيايش‌هاي مذهبي خود ايرانيان و مسلمانان است، گفت: مواردي كه امروز غرب وارد كشورهاي ديگر مي‌كند و بر اساس آن دم از تمدن و پيشرفت مي‌زند، همه عناوين و هنرهايي است كه در جاي جاي سرزمين كهن ايران در قالب آواها و نواهاي ايراني اسلامي يافت مي‌شود.

 


| شناسه مطلب: 26382







نظرات کاربران