ایجاد ستاد احیاء‌ موقوفات و عمران بقاع متبرکه در استان همدان

ستاد احیا موقوفات و عمران بقاع متبرکه با همکاری نماینده ولی فقیه در استان و استاندار تشکیل شد.

 مديركل اوقاف و امور خيريه استان همدان  گفت : ستاد احيا موقوفات و عمران بقاع متبركه با همكاري نماينده ولي فقيه در استان و استاندار تشكيل شد.

حجت الاسلام محمدعلي عبدالهي نيا افزود : به منظور بهره گيري كافي از ظرفيت هاي موجود فرهنگي اجتماعي و اقتصادي موقوفات و بقاع متبركه استان و لزوم احيا و عمران مطلوب و توسعه آنها و به انگيزه ارتقا سطح دانش و بينش عمومي و اشاعه فرهنگ اسلام ناب محمدي (ص ) اين ستاد تشكيل شده است .

وي اظهار داشت : نماينده ولي فقيه در استان و استاندار به عنوان رئيس مديركل اوقاف دبير و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و مديران كل بيش از 24 دستگاه دولتي بعنوان اعضاي اين ستاد مي باشند .

مديركل اوقاف و امور خيريه استان همدان اضافه كرد : ترويج و معرفي بهتر وقف و شناساندن فرهنگ اين سنت حسنه و نيز آشنا ساختن جامعه خصوصا " نسل جوان با احكام وقف در اسلام از جمله اهداف شكل گيري اين ستاد در استان است .

وي گفت : اهداف كلي ستاد در 12 بند تنظيم شده كه تلاش براي شناساندن وقف معرفي واقفين خيرانديش معرفي و بازشناشي موقوفات تدوين و نشر نظرات دانشمندان علما و مفسران پيرامون وقف ايجاد ارتباط با موسسات تحقيقاتي داخلي و خارجي و مبادله علمي و خدمات مناسب آنها در باب شناخت وقف برگزاري اجلاسهاي پژوهشي و علمي و ادبي پيرامون وقف برقراري ارتباط با حوزه ها و دانشگاهها و مراكز علمي و آموزش و پرورش براي آموزش آموزه هاي وقفي و سوق دادن پايان نامه ها به سوي مقوله وقف از جلمه مهمترين آنها مي باشد.

حجت الاسلام عبدالهي نيا اظهار داشت : وقف مهجور واقع شده و تاكنون هدف اصلي وقف كه همان ترويج دين مبين اسلام و كمك كردن به نيازمندان و فقرا در جامعه مي باشد به خوبي براي مردم مشخص نشده است .

 مديركل اوقاف و امور خيريه استان افزود : با توجه به اينكه استان همدان يكي از استانهاي برتر از نظر اماكن وقفي در كشور مي باشد و داراي ظرفيت هاي بسيار بالايي است مي تواند از نظر ديني مذهبي فرهنگي اجتماعي و سياسي در جامعه تاثيرگذار و رافع بخشي از مشكلات اين بخشها باشد.

وي اظهار داشت : در صورتيكه موقوفات با وجود ثروت فراوان خوب مديريت شود مي تواند در حل خيلي از مشكلات جامعه كارگشا باشد.

حجت الاسلام عبدالهي نيا افزود : جامعه در حال حاضر نياز به فرهنگ سازي جديد در زمينه وقف دارد و اين اداره كل در صدد است افراد مومني كه در نظر دارند اموال خود را وقف كنند بايك رويكرد جديد آنان را در كمك به ترك اعتياد معتادين جامعه سوق دهد.

مديركل اوقاف تصريح كرد : متاسفانه در حال حاضر در جامعه يك تلقي خوبي در زمينه وقف وجود ندارد و براي برطرف كردن موانع و ايجاد بسترهاي مناسب از رسانه ها و اصحاب مطبوعات تقاضا داريم اين اداره كل را ياري كنند.

وي گفت : اين اداره كل آمادگي دارد جهت فرهنگ سازي و معرفي امكانات وقفي در استان با تمامي مراكز علمي پژوهشي و دانشگاهي كه تحقيقات پژوهش ها و پايان نامه هاي خود را در اين زمينه تهيه كنند همكاري نمايد.

حجت الاسلام عبدالهي نيا افزود : افراد و اداراتي كه با اوقاف و امور خيريه استان سروكار دارند به سه دسته تقسيم مي شوند يك گروه شامل افراد و اداراتي كه خود با توجه به مطلع بودن به مسائل شرعي بدهي هاي خود را سر وقت پرداخت مي كنند.

   دومين گروه مستاجرين كه با توجه به اينكه فرهنگ سازي كمتر صورتي گرفته در پرداخت حق و حقوق موقوفه كوتاهي مي كنند و سومين گروه افرادي هستند كه اموال وقفي را تصرف كرده و از پرداخت حق و حقوق خوداري مي كنند كه بايد از اين افراد بعنوان موقوفه خواران نام برد.

مديركل اوقاف و امورخيريه همدان اظهار داشت : در حال حاضر بيش از 50 پرونده موقوفه خواري در مراجع قضايي با مبلغ بيش از يك ميليارد تومان در حال بررسي مي باشد كه تاكنون در 10 پرونده به نفع اوقاف حكم صادر شده است .

وي افزود : همچنين تعدادي از دستگاههاي دولتي بيش از 13 ميليارد تومان به اوقاف و امور خيريه بدهكارند كه در اين رابطه ادارات آموزش و پرورش بهداشت و درمان نيروهاي مسلح و تربيت بدني بيشترين بدهي را دارند.

حجت الاسلام عبدالهي نيا از استاندار همدان بخاطر دستور و تاكيد پرداخت بدهي ادارات به اوقاف قدرداني كرد..

وي گفت : خيلي از اماكن و زمين ها وقفي هستند كه تاكنون مشخص شده و با پيگيريهاي لازم در حال شناسايي آنها مي باشيم كه آرامگاه باباطاهر نيز يكي از اين اماكن است كه در حال انجام مراحل قانوني آن جهت بازپس گيري آن مي باشيم .

وي به تعداد اماكن موقوفه در استان اشاره كرد و افزود : در استان همدان 650 موقوفه 2 هزار مساجد و 300 بقعه و بقاع متبركه و تكيه وجود دارد كه بيشترين آنها در شهرستان همدان استقرار دارند.

حجت الاسلام عبدالهي نيا به واگذاري واحدهاي مسكوني براي زوج هاي جوان اشاره كرد و گفت : در سفر مقام معظم رهبري به استان مقرر شد بيش از 150 واحد مسكوني ساخته شود كه 30 واحد در ملاير و 120 واحد در همدان است كه تعدادي از اين واحدها ساخته و مابقي آنها در صورت تامين اعتبار است كه تا دهه فجر امسال به اتمام خواهيد رسيد.

مديركل اوقاف و امورخيريه به برگزاري همايش هايي كه در سال جاري با هدف ترويج فرهنگ وقف انجام شده اشاره كرد و گفت : با همكاري دانشگاه آزاد اسلامي واحد همدان همايش بين المللي وقف برگزار مي گردد.

حجت الاسلام عبدالهي نيا اضافه كرد : برگزاري همايش هيات امناي مساجد همايش تجليل از پيرغلامان اهل بيت (ع ) همايش تجليل از امامان جماعت كه نماز صبح را اقامه مي كنند و همچنين تجليل از فعالترين نشريه و خبرنگاري كه در عرصه وقف خبر و گزارش توليد نمايد از برنامه هاي اين اداره كل مي باشد.

حجت الاسلام عبدالهي نيا مديركل اوقاف و امور خيريه استان همدان متاسفانه در حال حاضر در جامعه يك تلقي خوبي در زمينه وقف وجود ندارد و براي برطرف كردن موانع و ايجاد بسترهاي مناسب از رسانه ها و اصحاب مطبوعات تقاضا داريم اين اداره كل را ياري كنند


| شناسه مطلب: 26385







نظرات کاربران