نسبت زائر ایرانی و تولید ملی در سرزمین وحی نسبت زائر ایرانی و تولید ملی در سرزمین وحی نسبت زائر ایرانی و تولید ملی در سرزمین وحی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نسبت زائر ایرانی و تولید ملی در سرزمین وحی نسبت زائر ایرانی و تولید ملی در سرزمین وحی نسبت زائر ایرانی و تولید ملی در سرزمین وحی نسبت زائر ایرانی و تولید ملی در سرزمین وحی نسبت زائر ایرانی و تولید ملی در سرزمین وحی

نسبت زائر ایرانی و تولید ملی در سرزمین وحی

یکی از عرصه‌های توجه به تولید ملی مسئله حج و عمره است، ورود سالانه 800 هزار زائر به عربستان و خرید کالاهای خارجی علاوه بر تبعات فرهنگی به روند تولید ملی ضربه خواهد زد.

به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی حج به مدينه منوره، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پيامی به مناسبت حلول سال 91، مجاهدت اقتصادی و حضور جهادگونه ملت ايران در عرصه های اقتصادی را يك ضرورت دانستند و خاطرنشان كردند: بخش مهمی از جهاد اقتصادی مسئله‏ توليد ملی است كه اگر ملت با همت، عزم و آگاهی و با همراهی و برنامه‌ريزی درست مسئولان بتواند مشكل توليد داخلی را حل كند بدون ترديد بر چالش‌هايی كه دشمن ايجاد می‌كند غلبه خواهد كرد.

ايشان با دعوت از همه دست‌اندركاران اقتصادی و آحاد ملت برای حركت به سوی رونق توليد داخلی در سال جديد، توليد ملی، حمايت از كار و سرمايه ايرانی را به عنوان شعار سال ۹۱ معرفی كردند.

در مورد اين شعار تاكنون نظرات و تفسيرهای مختلفی بيان و كتاب‌های مختلفی نگاشته شده و هر ارگان و سازمانی از زاويه ديد خود به موضع نگريسته است، در سخنان مقام معظم رهبری دولت، مجلس و مردم سه ضلعی هستند كه می توانند مسئله توليد ملی را حل كنند.

و اما زائران ايرانی... امروز كه در خيايان‌ها مدينه منوره قدم می‌زدم، فكر كردم بهتر است از يك زاويه خاص نيز به توليد ملی نگاه كنيم، زائران و مسئله توليد ملی.

اين يك واقعيت است كه مردم ما در كنار استفاده معنوی از پيامبر اكرم(ص) و ساير معصومين(ع) در اين سرزمين بنابر عادتی كه از گذشتگان خود به ارث رسيده و يا شايد توقعی كه اقوام و بستگان برای سوغاتی از آنها دارند و يا هر دليل ديگر به بازارها و مغازه‌های مدينه نيز برای خريد سر می‌زنند و گاه برخی از افراد به سمتی می‌روند كه خريد اصل می‌شود و زيارت در حاشيه قرار می‌گيرد.

به بخش ديگری از سخن مقام معظم رهبری توجه كنيم ايشان از ملت نيز برای رونق توليد داخلی دعوت كردند، ممكن است خانم خانه‌داری اين مسئله برايش پيش بيايد كه خريد اندك او اصلاً در حدی نيست كه به توليد ملی ضربه بزند و يا اگر از او بپرسم كه اين خريد شما به توليد ضربه می‌زند، بگويد، توليد كننده و دولت بايد به فكر توليد ملی باشد.

اگر با اين ديد به ماجرا نگاه كنيم، در اين صورت بايد منتظر روزهای بدی برای اقتصاد خود باشيم.

در اين نوشتار هدف اين نيست كه بگويم اگر اين 800 هزار زائر عمره هر كدام چند صد هزار تومان از اين كالاهای يكبار مصرف خريد كنند، چه فاجعه ای برای توليد داخلی اتفاق خواهد افتاد.

حرف اين است كه مقام معظم رهبری از تك تك مردم می‌خواهند كه نسبت به شعار سال يك دغدغه داشته باشند و نقش مردم را در اين زمينه بسيار حائز اهميت می دانند.

حضور سالانه 800 هزار زائر در عربستان مسئولان را بايد بيشتر از هميشه نسبت به مسئله توليد ملی حساس كند و برنامه ريزی برای اين موضوع صورت بگيرد.

مسئله آموزش يكی از راه‌های كمك به توليد ملی است، زائران را به اين مسئله توجه دهيم اگر خريد شما موجب شود، اين چرخه معيوب ادامه پيدا كند و پس از شما نيز صدها هزار زائر ديگر هر سال چنين كالاهايی را وارد كنند و اين مسئله به يك معضل فرهنگی تبديل شود و ارزش پول ملی هر سال كاهش يابد، در آن صورت چه اتفاقی خواهد افتاد؟

زائران مدينه منوره اينجا آمده‌اند تا با همنشينی چند روزه در جوار معصومين به زندگی خود بركت دهند و مسيری تازه در زندگی انتخاب كنند، اما متاسفانه حضوردر اين بازارها و مغازه‌ها و خريد كالاهايی كه بنابر اعتراف بسياری از زائرين پشيمانی به همراه دارد، با چنين بركتی در تضاد است.

اينجا آمده‌ايم تا ولايت پذيری خود را به معصومين نشان دهيم، در عصر كنونی مقام معظم رهبری به عنوان نايب امام زمان(عج) حكم ولايت بر ما دارد، اثبات ولايت پذيری ما در گرو عمل به خواسته های مقام معظم رهبری است خواسته‌هايی كه جايگاه دينی دارد و منشور حركت ملت به سمت پيشرفت و سعادت است.

حتی اگر اين اجناسی كه مردم می‌خرند، كيفيت بالايی نيز داشته باشد، ارزانتر از آن در ايران توليد می‌شود و ديگر چه توجيه و اصراری برای خريد آن بايد داشته باشيم.

ممكن است عده‌ای بگويند كه چرا دولت به هر زائر 400 دلار می‌دهد تا اين مشكلات پيش بيايد؟ اينكه اين 400 دلار را از مردم دريغ كنيم، حتی نمی‌تواند مرهمی بر زخم نيز باشد، هدف بايد اين باشد كه مردم به آن بلوغ و درك در زمينه منافع ملی برسند كه خود همانطور كه برای زندگيشان هزينه - فايده می‌كنند، چنين نگاهی نيز به منافع ملی داشته باشند، اگر اين نگاه درست شود حتی اگر دولت 2 هزار دلار نيز برای هر سفر به مردم ارز بدهد، فكر می كنيد چند دلار آن صرف چنين كالاهای بی‌كيفيتی خواهد شد؟

البته برخی سياست‌های دولت نيز بايد اصلاح شود، اما از زائران خانه خدا انتظار می رود همانطور كه برای سعادت فردی خود تلاش می‌كنند برای سعادت و پيشرفت كشور نيز تلاش داشته باشند و چه فرصتی بهتر از اين سرزمين كه انسان بر روی اميال خود پا بگذارد و در جهت منافع مردم و كشورش گام بردارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری، نكته ديگر آن است كه در حج و عمره مسلمان زيادی از كشورهای مختلف وارد اين سرزمين می‌شوند و يكی از مهمترين ويژگی‌های ملت ايران در ذهن آنها استقلال اين ملت است، 800 هزار زائر ايرانی می‌توانند به اين ذهنيت كمك كنند و آنها را بيشتر با انقلاب اسلامی آشنا كنند، يكی از راهها رفتار و كردار زائران ايرانی است، حضور فراوان و انبوه در مغازه‌ها و خريد اجناس نازل نه تنها اين ذهنيت را تقويت نخواهد كرد، بلكه تاثير منفی نيز در قضاوت ساير مسلمانان در مورد جمهوری اسلامی خواهد داشت.


| شناسه مطلب: 2816







نظرات کاربران