مشهد مهد معماری اسلامی است مشهد مهد معماری اسلامی است مشهد مهد معماری اسلامی است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مشهد مهد معماری اسلامی است مشهد مهد معماری اسلامی است مشهد مهد معماری اسلامی است مشهد مهد معماری اسلامی است مشهد مهد معماری اسلامی است

مشهد مهد معماری اسلامی است

مسوول فنی ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور عراق در بازدید از رواقهای جدید حرم مطهر امام رضا(ع) گفت: معماران و مهندسان ایرانی می‌توانند حرف اول معماری اسلامی را در دنیا بزنند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از آستان قدس رضوي، مسوول فني ستاد بازسازي عتبات عاليات كشور عراق در بازديد از رواقهاي جديد حرم مطهر امام رضا(ع) گفت: معماران و مهندسان ايراني مي‌توانند حرف اول معماري اسلامي را در دنيا بزنند.

 مهندس قاسمي در جريان ديدار از رواق دارالحجه(عج) و امام‌خميني(ره) حرم حضرت رضا(ع) افزود: آيينه‌كاري، گچبري و طلاكاريهاي حرم مطهر آرامبخش و در دنيا بي‌نظير است لذا مشهد مقدس به عنوان مهد معماري اسلامي مطرح است.

مدير پروژه "سفينه النجاه" حرمين مطهر حضرت اباعبدالله(ع) و حضرت ابالفضل‌العباس(ع) همچنين گفت: ستاد بازسازي، طرح جامع كربلا را طراحي و به توليت حرم مطهر ارايه داده كه در صورت تصويب در يك مقطع ‪ ۱۰‬ساله اجرا شود.

وي افزود: اميدواريم بتوانيم از تجربيات ارزشمند اماكن متبركه رضوي در اجراي اين طرح برخوردار شويم.

عضو ستاد بازسازي عتبات عاليات نيز گفت: توصيف حجم و كيفيت كار معماري حرم مطهر رضوي به خصوص در سالهاي اخير بسيار مشكل است اما در يك ارزيابي مختصر مي‌توان گفت كه اين معماري در سطح جهاني مطرح است.

حميد برومند صالح با بيان اينكه آستان قدس رضوي از بزرگترين مراكز مذهبي و ديني جهان محسوب مي‌شود افزود: كارهاي معماري اين مجموعه مبتني بر سنت و در عين حال برخوردار از تكنولوژي و نورآوريهاي هنري است.

اين كارشناس معماري با بيان اينكه نوآوريها آنچنان ظريف بكار رفته كه ممكن است انسان آن را سنتي بپندارد گفت: كساني كه با سبك‌هاي سنتي آشنا هستند مي‌دانند خيلي از كارهاي اينجا در زمينه سنتي خودش با نوآوري همراه است.

وي تصريح كرد: در يك جمعبندي ديگر اينجا يك مكان عملكردگرا است نه آرمانگرا، عملكردگرايي همان پاسخگويي به نيازهاي زوار به لحاظ فيزيكي يا معنوي است.

او افزود: درك اين موضوع براي افراد آشنا با معماري اسلامي ملموس‌تر است انصافا كار خيلي شريف، عظيم و زيبايي است و يقينا اين سبك معماري كه به تجربه و عينيت رسيده است هم در كليات و هم جزييات مي‌تواند الگوي مناسبي براي ساير اماكن مقدس باشد.

وي گفت: تلاش مي‌كنيم از اين تجربيات در بازسازي عتبات عاليات كشور عراق نهايت استفاده را ببريم.


| شناسه مطلب: 30403







نظرات کاربران