استاد مرکز پژوهش ادیان:قرآن کرامت انسانی را محور اخلاقی برای بشر قرار داده است
از افتخارات تشیع این است که کتابهای اصول و منابع شیعه از "کتاب العقل" شروع میشود...
يك استاد فلسفه و سياست در مركز پژوهش اديان جهان تاكيد كرد: بايد دو اصل كرامت بشري و عمل متقابل را به عنوان دو ركن مفهوم اسلامي عدالت معرفي كنيم.
به گزارش روز دوشنبه پايگاه اطلاعرساني حج به نقل از ايسنا، سيدمصطفي محقق داماددر سخناني با موضوع "عدالت و كرامت انساني در انديشه اسلامي" در مركز پژوهش اديان جهان با بيان اين مطلب كه تعقل زيربناي انديشه شيعي است، اظهار كرد: از افتخارات تشيع اين است كه كتابهاي اصول و منابع شيعه از "كتاب العقل" شروع ميشود.
وي با اشاره به عقايد عدليه مبني بر درك نيكي و زشتي گفت: با اين مبحث ميتوان حقوق طبيعي را درك كرد. اگر چه اكثر مسلمانان بر اين باورند كه راهي جز قرآن و سنت براي تشخيص حسن و قبح نيست، اما پيروان تشيع، عقل را منبع مستقل احكام اسلامي ميدانند و مجيد خدوري از متفكران معاصر اهل سنت نيز اذعان داشته كه عقل از افتخارات فرقه تشيع است.
اين استاد فلسفه و سياست ادامه داد: ما ميتوانيم از اين نظريه دفاع كنيم كه عدالت مفهوم عقلاني است كه ميتوان آن را با عقل درك كرد. در قرآن هم عقل مخاطب "فهم عدالت است" را دارد و انسان آن را از قرآن برداشت ميكند. اگر قرار بود عدالت شرعاني و دست شريعت باشد، بايد قرآن آن را تعريف كند ولي تنها بشر را مخاطب كرد و از او خواست به عدالت رفتار كند. يعني ما انسانها ميفهيم و به عدالت رفتار ميكنيم.
محقق داماد در ارائه پيشنهادي گفت: پيشنهاد من اين است كه دو اصل بسيار مهم كه يكي قرآني و ديگري ديني است را به عنوان دو ركن مفهوم اسلامي عدالت معرفي كنيم. اصل قرآني اصل كرامت بشري است. كرامت عنصري قرآني است و خداوند ميفرمايد: و لقد كرمنا بنيآدم..." اصل كرامت انساني را ميتوان به عنوان اصلي اساسي مطرح كرد. عنصر دوم هم اگر چه در قرآن نيامده اما در اديان آمده و آن اصل عمل متقابل است. اين اصل در جملات مسيح و در انجيل آمده است مانند جمله: هر آن چه كه براي خود دوست داري براي ديگران دوست بدار. كه جملات مشابه آن را ميتوان در كلام امامان (عليهمالسلام) نيز مشاهده كرد.
وي گفت: معتقدم كه قرآن كرامت انساني را محور اخلاقي براي بشر قرار داده است يعني وقتي انسان متوجه كرامتش باشد كار خلافي از او سر نميزند.