استاد مرکز پژوهش ادیان:قرآن کرامت انسانی را محور اخلاقی برای بشر قرار داده است استاد مرکز پژوهش ادیان:قرآن کرامت انسانی را محور اخلاقی برای بشر قرار داده است استاد مرکز پژوهش ادیان:قرآن کرامت انسانی را محور اخلاقی برای بشر قرار داده است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
استاد مرکز پژوهش ادیان:قرآن کرامت انسانی را محور اخلاقی برای بشر قرار داده است استاد مرکز پژوهش ادیان:قرآن کرامت انسانی را محور اخلاقی برای بشر قرار داده است استاد مرکز پژوهش ادیان:قرآن کرامت انسانی را محور اخلاقی برای بشر قرار داده است استاد مرکز پژوهش ادیان:قرآن کرامت انسانی را محور اخلاقی برای بشر قرار داده است استاد مرکز پژوهش ادیان:قرآن کرامت انسانی را محور اخلاقی برای بشر قرار داده است

استاد مرکز پژوهش ادیان:قرآن کرامت انسانی را محور اخلاقی برای بشر قرار داده است

از افتخارات تشیع این است که کتاب‌های اصول و منابع شیعه از "کتاب العقل" شروع می‌شود...

يك استاد فلسفه و سياست در مركز پژوهش اديان جهان تاكيد كرد: بايد دو اصل كرامت بشري و عمل متقابل را به عنوان دو ركن مفهوم اسلامي عدالت معرفي كنيم.

به گزارش روز دوشنبه پايگاه اطلاع‌رساني حج به نقل از ايسنا، سيدمصطفي محقق داماددر سخناني با موضوع "عدالت و كرامت انساني در انديشه اسلامي" در مركز پژوهش اديان جهان با بيان اين مطلب كه تعقل زيربناي انديشه شيعي است، اظهار كرد: از افتخارات تشيع اين است كه كتاب‌هاي اصول و منابع شيعه از "كتاب العقل" شروع مي‌شود.

وي با اشاره به عقايد عدليه مبني بر درك نيكي و زشتي گفت: با اين مبحث مي‌توان حقوق طبيعي را درك كرد. اگر چه اكثر مسلمانان بر اين باورند كه راهي جز قرآن و سنت براي تشخيص حسن و قبح نيست، اما پيروان تشيع، عقل را منبع مستقل احكام اسلامي مي‌دانند و مجيد خدوري از متفكران معاصر اهل سنت نيز اذعان داشته كه عقل از افتخارات فرقه تشيع است.

اين استاد فلسفه و سياست ادامه داد: ‌ما مي‌توانيم از اين نظريه دفاع كنيم كه عدالت مفهوم عقلاني است كه مي‌توان آن را با عقل درك كرد. در قرآن هم عقل مخاطب "فهم عدالت است" را دارد و انسان آن را از قرآن برداشت مي‌كند. اگر قرار بود عدالت شرعاني و دست شريعت باشد، بايد قرآن آن را تعريف كند ولي تنها بشر را مخاطب كرد و از او خواست به عدالت رفتار كند. يعني ما انسان‌ها مي‌فهيم و به عدالت رفتار مي‌كنيم.

محقق داماد در ارائه پيشنهادي گفت: پيشنهاد من اين است كه دو اصل بسيار مهم كه يكي قرآني و ديگري ديني است را به عنوان دو ركن مفهوم اسلامي عدالت معرفي كنيم. اصل قرآني اصل كرامت بشري است. كرامت عنصري قرآني است و خداوند مي‌فرمايد: و لقد كرمنا بني‌آدم..." اصل كرامت انساني را مي‌توان به عنوان اصلي اساسي مطرح كرد. عنصر دوم هم اگر چه در قرآن نيامده اما در اديان آمده و آن اصل عمل متقابل است. اين اصل در جملات مسيح و در انجيل آمده است مانند جمله: هر آن چه كه براي خود دوست داري براي ديگران دوست بدار. كه جملات مشابه آن را مي‌توان در كلام امامان (عليهم‌السلام) نيز مشاهده كرد.

وي گفت: معتقدم كه قرآن كرامت انساني را محور اخلاقي براي بشر قرار داده است يعني وقتي انسان متوجه كرامتش باشد كار خلافي از او سر نمي‌زند.


| شناسه مطلب: 30410







نظرات کاربران