اخبار اقلیت مسلمان جهان  مسلمانهای اروپا ؛ قشر بانفوذ جامعه اخبار اقلیت مسلمان جهان  مسلمانهای اروپا ؛ قشر بانفوذ جامعه اخبار اقلیت مسلمان جهان  مسلمانهای اروپا ؛ قشر بانفوذ جامعه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اخبار اقلیت مسلمان جهان  مسلمانهای اروپا ؛ قشر بانفوذ جامعه اخبار اقلیت مسلمان جهان  مسلمانهای اروپا ؛ قشر بانفوذ جامعه اخبار اقلیت مسلمان جهان  مسلمانهای اروپا ؛ قشر بانفوذ جامعه اخبار اقلیت مسلمان جهان  مسلمانهای اروپا ؛ قشر بانفوذ جامعه اخبار اقلیت مسلمان جهان  مسلمانهای اروپا ؛ قشر بانفوذ جامعه

اخبار اقلیت مسلمان جهان مسلمانهای اروپا ؛ قشر بانفوذ جامعه

به رغم آنکه مسلمانها از حقوقی چون پخش نوای اذان منع می‌شوند اما جمعیت درحال رشد آنها به زودی به یکی از جمعیتهای با نفوذ سراسر اروپا تبدیل می‌شود به طوری که وزیر کشور بریتانیا در پاکستان نیز افزایش چشمگیر جمعیت مسلمان را مورد تأکید قرار داد.

 

 

 

وزیر کشور بریتانیا رشد جمعیت مسلمانها را تأیید کرد

جکی اسمیت طی یک سفر رسمی به پاکستان اعلام کرد جمیعت مسلمانان پادشاهی متحد بریتانیا 2 میلیون نفر یا بیش از این رقم تخمین زده می‌شود.

آخرین آمار منتشر شده درباره جمعیت مسلمانان بریتانیا در سال 2001 بود که حدود 6/1 میلیون نفر اعلام شد. اما آمار تازه تصدیق می کند که جایگاه اسلام در این کشور به عنوان دومین دین بزرگ پس از مسیحیت است و مسلمانان اکنون 3/3 درصد جمعیت بریتانیا را تشکیل داده اند.

افزایش 400 هزار نفری جمعیت مسلمانان بریتانیا در کمتر از هفت سال نشان دهنده جایگاه این دین به عنوان دینی است که دارای سریع ترین میزان رشد است و همچنین نشان دهنده ساختار سنی جوان جامعه بریتانیا است که در سال 2001 یک سوم آن کمتر از 16 سال داشتند. جدا از لندن 43 درصد از مسلمانان بریتانیا را پاکستانیها، 17 درصد را بنگلادشیها و 9 درصد را هندیها تشکیل داده اند. در لندن نیز جامعه مسلمان میان پاکستانیها و بنگلادشیها تقسیم شده است.

دانشجویان افسری از مسجد نیویورک دیدار کردند

دانشجویان افسری آکادمی نظامی ایالات متحده در وست پوینت به منظور آشنایی با جوامع قومی و دینی و به عنوان بخشی از برنامه "رسیدن به صلح" از مسجد، کنیسه، کلیسا و معبد نیویورک دیدار کردند.

به گزارش اسلام آنلاین، دانشجویان دانشگاه افسری وست پوینت در دیدار سه روزه خود علاوه بر مسجد و مرکز اسلامی نیویوک از دپارتمان پلیس شهر جرسی دیدار کرده، به دیدار یک کلیسای قبطی نیز می روند .

این دانشجویان اکنون در چهارمین سال تحصیل خود به سر می برند، با هدف آشنایی با ابعاد فرهنگی و اجتماعی کشورهایی که ممکن است برای خدمت به آن اعزام شوند، فعالیتهایی را برای آشنایی با اقوام و ادیان برنامه ریزی کرده اند که دیدار از اماکن مذهبی یکی از این فعالیتها است .

احمد شدید رئیس مرکز اسلامی نیویورک اظهار داشت که این واحد درسی از ابعاد بسیاری می تواند برای دانشجویان این دانشکده مؤثر واقع شود.

مسلمانان آکسفورد شایر از پخش اذان منع شدند

مسلمانان آکسفوردشایر از حق پخش طنین اذان از مناره‌های مساجد خود به منظور دعوت سایر مسلمانان به نیایش منع شدند. ‌

به دنبال گزارشهایی که ماه ژانویه امسال از درخواست نصب بلندگو در مسجد مرکزی آکسفورد منتشر شد و مخالفت شدید ساکنان منطقه، مسلمانان از پخش نوای اذان در آکسفورد منع شدند. همچنین به دنبال حمایت اسقف جان پریتچارد از پخش نوای اذان در این منطقه وی از سوی افراد متعصب و نژادپرست به مرگ تبدیل شد.

مسعود احمد متصدی این مسجد اظهار داشت که درخواست رسمی برای این موضوع طرح نشده بود. ما رابطه خوبی با همسایگان خود داشته و هرگونه درخواستی در این رابطه صورت گیرد پیش از آن به مشورت با همسایگان خود می‌پردازیم. در حال حاضر مسجد خیابان مانزیل از فرستنده‌های موج کوتاه برای پخش اذان استفاده می کند.

حقیقت امر اینجاست که پس از آنکه مسلمانان منطقه خواستار پخش اذان از مناره‌های مسجد شدند بسیاری از ساکنان محلی به‌قدری به این موضوع معترض بودند که مقامات آنها را از این حق منع کردند و مسئله حتی پیش از مطرح شدن در قالب رسمی منتفی شد.

آموزه‌های اسلام از طریق اینترنت در اندونزی تدریس می‌شوند

هیئت مدارس اسلامی در اندونزی درسهایی را از طریق اینترنت ارائه می کند تا با افراط‌گرایی دینی مبارزه کند.

برنامه آموزشی "اسلام در اینترنت" از سوی مرکز بین‌المللی اسلام و تکثرگرایی و هیئت مدارس اسلامی در اندونزی شکل گرفت. صوفی انور مدیر اجرایی این مرکز بین المللی اسلام و تکثرگرایی اظهار داشت: مسئله اصلی در این نوع تدریس ارتباط دانش‌آموزان و آموزگاران با جهان است. ما می‌خواهیم پلی در جهان ایجاد کرده و به محدود کردن و از بین بردن افراط‌گرایی دینی کمک کنیم.

این طرح به طور رسمی این هفته آغاز شد و هشت مدرسه دینی اندونزیایی در اینترنت ایجاد شدند تا دانش‌آموزان بتوانند مطالب آموزشی و معتدل رهبران دینی را دانلود کرده و در اختیار داشته باشند.

200 میلیون نفر مسلمان در اندونزی زندگی می‌کنند که این تعداد اندونزی را به پرجمعیت ترین کشور اسلامی در جهان تبدیل کرده است.

کلید 800 ساله کعبه در مزایده لندن به فروش رفت

کلید آهنی کعبه با قدمتی هشتصد ساله در مزایده سوتبی لندن در بریتانیا با قمیت 2/9 میلیون پوند به فروش رفت.

پیش از این کمتر کسی از وجود این کلید با خبر بود. از این رو در مزایده‌ای که روز چهارشنبه 21 فروردین ماه برگزار شد قیمت این کلید از400 تا 500 هزار پوند تعیین شده 18 برابر افزایش یافت.

در مزایده سوتبی به عنوان بزرگترین برگزار کننده مزایده در بریتانیا آثار مربوط به هنرهای اسلامی با قیمت 5/21 میلیون پوند فروخته شدند. این کلید 37 سانتی‌متری پیش از این در مجموعه‌ای شخصی در لبنان نگاهداری می‌شده و تاریخ آن به سالهای 1179 تا 1180 باز می‌گردد. این کلید دومین شی‌ء قدیمی از 58 موردی است که اطلاعاتی از آن در دسترس است. سایر اشیاء قدیمی در موزه‌های خاورمیانه و اروپا قرار دارند.

دانشگاه کانزاس میزبان هفته آگاهی درباره اسلام است

دانشگاه کانزاس ایالات متحده از روز پنجشنبه 22 فروردین ماه میزبان هفته آگاهی درباره اسلام بود که ازسوی انجمن دانشجویان مسلمان و مرکز اسلام لارنس برگزار شده است.

دانشجویان، اساتید دانشگاه و ساکنان شهر لارنس در ایالت کانزاس در مراسم افتتاحیه هفته آگاهی درباره اسلام شرکت کرده تا حقانیت اسلام را کشف کنند. ایمان شایوانی از فعالان مسلمان این منطقه یک گروه از بازدید کنندگان را به دیدار از مرکز اسلام لارنس برد و نمازخانه و اطراف آن را به آنها نشان داد. هدف مسلمانان از بازگشایی درهای مسجد و نمازخانه خود و همچنین برگزاری هفته آگاهی درباره اسلام اطلاع‌رسانی درباره اسلام و جدا کردن این دین آسمانی از شایعات و باورهای نادرستی است که توسط رسانه‌ها تبلیغ می‌شوند.

شایوانی گفت: دیدارکنندگان نسبت به میزان کم اطلاعات خود درباره دین اسلام ابراز شگفتی کردند و اعضای انجمن دانشجویان امریکا و همچنین اعضای این مرکز اسلامی تلاش کردند فضای آرامی را برای آنها فراهم کنند. فرصت نزدیکی، گفتگو و تعامل و فرصت یادگرفتن درباره اسلام از طریق مسلمانان و نه از طریق رسانه‌ها مورد استقبال غیرمسلمانان قرار گرفت چرا که اطلاعاتی که به دست آوردند با اطلاعاتی که همیشه درباره اسلام داشتند بسیار متفاوت بود.

رویدادهای هفته آگاهی درباره اسلام پس از تعطیلات آخر هفته از روی دوشنبه پی‌گیری خواهد شد و سخنرانهای مسلمان از سراسر امریکا به دانشگاه کانزاس آمده تا درباره موضوعاتی چون: نقش زنان در اسلام، سهم اسلام در هنر و سایر موضوعات حائز اهمیت سخنرانی کنند.

همایش "اقلیت مسلمان در جنوب و شرق آسیا" در سئول برگزار می‌شود

سازمان کنفرانس اسلامی طی روزهای 4 تا 6 ژوئیه (14 تا 16 تیرماه) همایشی را با محوریت اقلیت مسلمان در جنوب و شرق آسیا در سئول، پایتخت کره جنوبی برگزار می‌کند.

همایش سه روز اقلیت مسلمان با حمایت دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی برگزار می‌شود.

این نخستین همایش از نوع خود است که در آسیا برگزار می شود و مورد حمایت دولت کره و همچنین برخی از سازمانهای اسلامی قرار گرفته است.

همایش " اقلیت مسلمان در جنوب و شرق آسیا: چالشها و چشم‌اندازهای جامعه‌ای چندفرهنگی" تلاش می‌کند به بحث و بررسی درباره شرایط جوامع مسلمان و اقلیت مسلمان در جنوب و شرق آسیا بپردازد. این همایش همچنین راهها و ابزارهای حمایت از جوامع اسلامی و اقلیتهای مسلمان را برای غلبه بر چالشهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیست‌محیطی مدنظر قرار خواهد داد.

این همایش به 5 جلسه تقسیم می‌شود تا به موضوعات ویژه‌ای چو:ن فقر، تبعیض، تنش سیاسی، گفتگوی بین ادیان، روابط اقلیت و اکثریت در آسیا، تساهل و تنوع فرهنگی در اسلام و همچنین روش‌شناختی دعوی در قرن بیست و یکم در آسیا بپردازد.

نشستهای اسلامشناسی در آریزونا برگزار می‎شوند

کالج کوچیز در ایالت آریزونا طی روزهای 22 و 23 آوریل( 3 و 4 اردیبهشت) نشستهایی را درباره اعتقادات و آموزه‌های اسلامی برگزار می‌کند.

عزرا حسین از دفتر سخنگویان اسلامی آریزونا به عنوان سازمان غیر انتفاعی، سیاسی و آموزشی که در سال 1999 تأسیس شد قرار است طی دو روز در این کالج سخنرانی کند تا مخاطبان را که بیشتر غیرمسلمانان تشکیل خواهند داد با اسلام آشنا کند.

دفتر سخنرانهای اسلامی آریزونا به عنوان یک نهاد آموزشی درباره اسلام ترویج کننده گفتگوی بین ادیان است. این سازمان شعبه‌ای از گروه شبکه‌های اسلامی در سن حوزه کالیفرنیا تلقی می‌شود.

این دو سخنرانی با موضوعاتی درباره اعتقادات اسلامی، تاریخ، واژه شناسی، جهاد، مناسبتهای دینی و جمعیت شناسی مسلمانان ارائه خواهند شد.


| شناسه مطلب: 30752







نظرات کاربران