حاجی شدن چه آسان، حاجی ماندن چه مشکل! حاجی شدن چه آسان، حاجی ماندن چه مشکل! حاجی شدن چه آسان، حاجی ماندن چه مشکل! بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حاجی شدن چه آسان، حاجی ماندن چه مشکل! حاجی شدن چه آسان، حاجی ماندن چه مشکل! حاجی شدن چه آسان، حاجی ماندن چه مشکل! حاجی شدن چه آسان، حاجی ماندن چه مشکل! حاجی شدن چه آسان، حاجی ماندن چه مشکل!

حاجی شدن چه آسان، حاجی ماندن چه مشکل!

لبیک اللهم‌ لبیک... لبیک‌ لا شریک لک لبیک... ان الحمد والنعمة لک و الملک... لا شریک لک لبیک....ندایی آسمانی بر لبان مردمان یکتاپرست جاری می‌شود. ستون‌های سنگی مسجدالحرام پی در پی شعار توحید را از زبان دل صدها هزار عاشق حق‌پرست می‌شنوند. اللهم لبیک ... لبیک لا شریک لک لبیک ...

حج، اهميتی عظيم دارد و مهم بودن عاملی شده‌است تا بزرگان دين از هر فرصتی برای نشان‌دادن اين عظمت، استفاده كنند.

آيت الله مكارم شيرازی از مراجع عظام شيعه در خصوص حج، می‌گويد: «از شگفتی‌های مراسم زيارت خانه خدا، جمع ميان بعد معنوی و عرفانی و ابعاد اجتماعی و سياسی و فرهنگی است كه آن را در ميان عبادات، بی‌مانند ساخته‌است.

می‌دانيم عبادت، رابطه نيرومند ميان خلق و خالق است و هنگامی به اوج خود می‌رسد كه عبادت كننده ،غرق صفات جمال و جلال حق شود و در اين معراج معنوی به مصداق «لنريه من آياتنا الكبری» آيات عظمت حق را با چشم دل ببيند و در عالم ماورای ماده غوطه‌ور گردد و نغمه «لما ابعد رباً لم اره» را سر دهد!

و راستی زيارت خانه خدا برای آگاهان بيداردل چنين است، از همان لحظه كه زائر قدم در ميقات می‌نهد، همه چيز او عوض می‌شود، لباس، غذا، مركب و گفتار و رفتار او تغيير می‌يابد، گويی به سوی عالم بالا پرواز می‌كند و خود را در صفوف فرشتگان می‌بيند!

طواف و سعی و وقوف و رمی‌جمرات و قربانی با اسرار و رموز و اشارتی كه در هركدام نهفته است، هر لحظه بر بعد معنوی و عرفانی و روحانی آن می‌افزايد و در اين «سير الی‌ الله» او را در قالب عاشقی پاكباخته به‌سوی ديار محبوب می‌برد و در حرم امن او، وارد می‌كند، اينها از يك سو و از سوی ديگر، زائران خانه خدا خود را در ميان دريايی از جمعيت كه نمايندگان واقعی نژادها و مليت‌ها و قشرهای كشورهای اسلامی جهان هستند، می‌بينند كه همه در يك صف و در يك برنامه الهی به حركت درآمده‌اند. اين اجتماع بی‌نظير و آميخته با روح اتحاد و صميميت و اخلاص، بهترين فرصت را برای حل مشكلات جهان اسلام در كنار مناسك حج می‌دهد كه اگر مسلمانان اين فرصت را مغتنم بشمرند و از آن بهره كافی گيرند، می‌توانند بسياری از مشكلات سياسی و اجتماعی و اقتصادی خود را حل كنند و پشت دشمنان اسلام را بلرزانند.

 

اينهاست كه حج را به صورت عبادتی بی‌مانند درآورده است. ولی بديهی است تنها باتوجه به فلسفه‌ها و رموز ويژه حج می‌توان به اين امور دست يافت.»

بنابراين حج حركتی برای رسيدن به خويشتن خويش و نزديكی با معبود است و برای رسيدن به اين منظور، بايد از فلسفه حج شناخت پيدا كرد. اما متأسفانه تمام افرادی كه حج را درك می‌كنند، حاجی به معنای واقعی كلمه نيستند.



| شناسه مطلب: 31878







نظرات کاربران