سفرنامه: زیارت دوره مدینه منوره سفرنامه: زیارت دوره مدینه منوره سفرنامه: زیارت دوره مدینه منوره بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سفرنامه: زیارت دوره مدینه منوره سفرنامه: زیارت دوره مدینه منوره سفرنامه: زیارت دوره مدینه منوره سفرنامه: زیارت دوره مدینه منوره سفرنامه: زیارت دوره مدینه منوره

سفرنامه: زیارت دوره مدینه منوره

سفرنامه: زیارت دوره مدینه منوره

امروز پس از نماز صبح بلافاصله صبحانه ميل شد و سوار بر اتوبوس‌ها رهسپار زيارت «دوره» شديم.

در ابتدا به زيارت قبور شهداي احد در منطقه احد رفتيم. در سال سوم هجرت، لشکر اسلام به تعداد هزار نفر با لشکر مشرکان به تعداد سه هزار نفر در دامنه احد رو به رو شدند.

پيامبر(ص)، نيروها را در دامنه کوه احد به گونه‌ای که کوه پشت سر قرار گيرد، آرايش داد و پنجاه تير‌انداز بر تپه «رمات» جهت مواظبت بر تنگه احد مستقر کرد. ابتدا مسلمانان پيروز شدند، ولي اکثر تير‌اندازان با رها کردن سنگر خود فرصتي را در اختيار دشمنان گذاشته تا فرمانده و چند نفر نيروهاي باقيمانده بر تپه را به شهادت رسانده و از پشت به سپاه مسلمين يورش برند.

شايعه کشته شدن پيامبر(ص) بر فرار مسلمانان بيشتر دامن زد و موجب تقويت روحيه دشمن شد. اندکي از ياران پيامبر(ص) مانند امير مومنان(ع)، حمزه عموي پيامبر، ابودجاجه و بانويي به نام نسيبه باقي مانده و از پيامبر دفاع مي کردند. علي(ع) در دفاع از پيامبر بيش از هفتاد زخم بر پيکرش نشست و شمشيرش شکست، در اين هنگام نداي غيبي شنيده شد که مي گفت : لا سيف الا ذوالفقار لا فتي الا علي(ع)؛ شمشيري جز ذوالفقار و جوانمردي چون علي نيست. در اين نبرد، حضرت حمزه(ع)، حنظله، مصعب بن عمير و تعدادي ديگر از بزرگان به شهادت رسيدند.

ايستادن روي کوه رمات و نگريستن به دامنه احد، هر فردي را متأسف و ناراحت مي کند و به ياد خاطره‌ای تلخ و عبرت آموز مي‌اندازد ؛ اينجا کلاس درسي براي امروز و آينده مسلمين است.

اينجا، جايي است که پيامبر(ص) فرموده‌اند : «اُحد کوهي است که ما را دوست دارد و ما هم او را دوست داريم».

پس از آن، به مسجد قبلتين رفتيم؛ در سال دوم هجري، هنگامي که پيامبر(ص) در نماز ظهر به رکعت دوم رسيده بود، آيات 142 تا 150 سوره بقره مبني بر تغيير قبله نازل گشت. آن حضرت دو رکعت نماز باقي مانده از ظهر را به سوي مسجد الحرام اقامه فرمودند. در اين مسجد، به ياد بود اين تغيير، دو محراب به سوي قبله نخستين «بيت المقدس» و قبله دوم ساخته بودند، ليکن در نوسازي اخير آنها را برداشته‌اند.

 سپس به زيارت مسجد‌هاي فتح، حضرت علي (ع)، حضرت زهراء (س) و سلمان فارسي در منطقه جنگ خندق رفتيم.

در پايان با خستگي مفرط بر اثر گرماي شديد به مسجد «قبا» رفتيم. قبا دهکده‌اي در جنوب مدينه و نزديک به اين شهر است. پيامبر (ص) پس از ورود به مدينه با کمک اصحاب و يارانش اولين مسجد را که به «قبا» نامگذاري شد در همين مکان بنا نهادند. رسول خدا(ص) و ائمه(ع)، نماز در اين مسجد را توصيه کرده‌اند.

پيامبر(ص) فرموده‌اند: «نماز در مسجد قبا مانند يک عمره است».

برکت رضائی


| شناسه مطلب: 31943







نظرات کاربران