آغاز بازگشت حجاج فلسطینی به غزه آغاز بازگشت حجاج فلسطینی به غزه آغاز بازگشت حجاج فلسطینی به غزه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آغاز بازگشت حجاج فلسطینی به غزه آغاز بازگشت حجاج فلسطینی به غزه آغاز بازگشت حجاج فلسطینی به غزه آغاز بازگشت حجاج فلسطینی به غزه آغاز بازگشت حجاج فلسطینی به غزه

آغاز بازگشت حجاج فلسطینی به غزه

آغاز بازگشت حجاج فلسطینی به غزه

حجاج فلسطيني از ساعاتي پيش، بازگشت به خانه و كاشانه‌شان در نوار غزه را از طريق گذرگاه رفح پس از كشمكش‌هاي فراوان به دنبال موافقت رسمي و دستور مستقيم مقامات مصري آغاز كردند.
بيش از 2 هزار نفر از حجاج فلسطيني، هنگام بازگشت از مراسم حج با مخالفت دولت مصر براي عبور از گذرگاه «رفح» و رسيدن به خانه‌هاي خود در نوار غزه روبه‌رو شدند كه در نتيجه براي چند روزي را در بلاتكليفي و سرگرداني به سر بردند.
حجاج فلسطيني كه از ترس بازداشت و آدم‌ربايي توسط نيروهاي رژيم صهيونيستي حاضر نبودند از گذرگاه ديگري كه تحت سلطه اسرائيل است عبور كنند و با توجه به عدم موافقت دولت مصر براي استفاده از راه «رفح»، در آشفتگي و نگراني و فشار شديد روحي قرار گرفتند كه به دنبال آن چند نفر از حاجيان جان خود را از دست دادند.
بحران بازگشت حجاج فلسطيني به موطن‌شان در حالي صورت گرفت كه تنش ميان اسرائيل و مصر به دليل اتهاماتي كه رژيم صهيونيستي به دولتمردان قاهره درباره عدم جلوگيري از ورود اسلحه به غزه نسبت داده بود، افزايش مي‌يافت.
در عين حال، با فشار مجامع بين‌المللي و محافل سياسي و مذهبي، در نهايت دولت مصر ناچار شد، به حجاج فلسطيني براي رسيدن به خانه‌هايشان اجازه عبور از گذرگاه «رفح» را بدهد.
به گزارش بي‌بي‌سي، اين دومين گروهي هستند كه اجازه بازگشت به نوار غزه را دريافت مي‌كنند.
اين در حالي است كه هنوز بيش از هزار فلسطيني در مصر معلق مانده‌اند و منتظر هستند تا آنان نيز اجازه عبور از راه «رفح» بيابند.
«رياض المالكي» وزير امور خارجه فلسطين اظهار داشت: مقامات مصري در زمينه بازگشت حجاج فلسطيني به طرز كامل با اسرائيلي‌ها هماهنگي‌هاي لازم را به عمل آورده‌اند.
از سوي ديگر، يك مسوول مصري روز چهارشنبه گفت: بازگشت حاجيان فلسطيني از راه «رفح» به اسرائيلي‌ها ابلاغ شد.
در همين راستا، يك مسوول وزارت دفاع اسرائيل، موافقت مقامات مصري درباره بازگشت حجاج فلسطيني از راه «رفح» را مغاير با «تفاهم‌نامه في‌مابين مصر و اسرائيل» درخصوص مرز با غزه دانست.
همچنين برخي مقامات در وزارت امور خارجه رژيم صهيونيستي اظهار داشتند، هيچ چيزي درخصوص موافقت مصر با بازگشت حجاج فلسطيني از «رفح» دريافت نكرده‌اند.
پيش از اين ، افزون بر هزار نفر از حجاج فلسطيني در شهر «العريش» عليه مقامات مصري درباره عدم موافقت با عبور آنان از راه «رفح» دست به تظاهرات گسترده زده بودند.
همچنين حاجيان فلسطيني در اردوگاه موقتي كه مقامات مصري براي آنان تدارك ديده بودند، آتش افروختند تا زماني كه اين بحران كه به دنبال اصرار اسرائيل براي عبور حجاج ياد شده از گذرگاه تحت سلطه خود به نام كرم ابوسالم «العوجه» ، حل شود.


| شناسه مطلب: 31946







نظرات کاربران