هدف،  توسعه فرهنگی قرآنی است هدف،  توسعه فرهنگی قرآنی است هدف،  توسعه فرهنگی قرآنی است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
هدف،  توسعه فرهنگی قرآنی است هدف،  توسعه فرهنگی قرآنی است هدف،  توسعه فرهنگی قرآنی است هدف،  توسعه فرهنگی قرآنی است هدف،  توسعه فرهنگی قرآنی است

هدف، توسعه فرهنگی قرآنی است

مهدی عزتی مدیر کل امور اداری سازمان اوقاف و امور مسئولیت گروه قرآنی بعثه مقام معظم رهبری را بر عهده دارد وی برای اجرای فعالیت‌های قرآنی و برگزاری جلسات شبی با قرآن با یک گروه سی نفره از قاریان ممتاز کشور به موسم حج آمده است.

شنيدن آيات وحي آنهم در اين سرزمين از بهترين لذت‌هاي معنوي سفر حج است، چه آن كه گويي در محبط وحي،‌ آدمي دريافت ملموس‌تري از آيات پيدا مي‌كند.

مهدي عزتي مدير كل امور اداري سازمان اوقاف و امور مسئوليت گروه قرآني بعثه مقام معظم رهبري را بر عهده دارد وی براي اجراي فعاليت‌هاي قرآني و برگزاري جلسات شبي با قرآن با یک گروه سي نفره  به موسم حج آمده است.

تركيب گروه چگونه است؟

گروه ما متشكل از سي نفر است كه از جمله آنان قراء و حفاظ نمونه كشوري، گروه تواشيح كوثر و تني چند از پيش‌كسوتان قرائت كشور است.

چه شاخص‌هايي براي انتخاب اين افراد بوده است؟

تيمي از داوران نخبه جمع شدند و اين افراد را انتخاب كردند. علاوه بر رتبه و سطح اين افراد به شاخص‌هايي ديگر هم توجه شد از قبيل اينكه افراد از قراء و حفاظ جوان باشند و سفر اول ايشان باشد. تا انگيزه بيشتري در ايشان براي تلاش و پيشرفت به وجود آيد و سبب تقويت روحيه‌شان بشود و ديگران نيز از آنها الگو بگيرند. البته تلاش شد به ديگر استان‌ها توجه بيشتري بشود.

امسال چه برنامه‌هاي متفاوت با سال‌هاي گذشته داشتيد؟

البته روال كلي برنامه‌ها مثل سال‌هاي گذشته است. گروه ما به دو قسمت تبديل شدند، 15 نفر در سفر مدينه قبل اعزام شدند و بقيه در پرواز‌هاي مدينه بعد. كه دسته اول برنامه‌هاي مدينه قبل را پوشش دادند و بقيه برنامه‌هاي مدينه بعد را تأمين مي‌كنند. در مكه هم كه برنامه‌ها مشترك است.

اهم برنامه‌هاي گروه چيست؟

برنامه‌هاي ما در دو بخش كلي اجرا مي‌شود. يكي برنامه‌هاي مخصوص بعثه مقام معظم رهبري و ديگري برنامه‌هايي كه كاروان‌ها دارند و از ما دعوت مي‌شود در آن شركت كنيم. برنامه‌هايي كه از سوي بعثه تنظيم مي‌شود عبارت است از برنامه‌هاي شبي با قرآن كه در آذرماه در ساختمان بعثه برگزار شد و استقبال خوبي هم صورت گرفت. برنامة ديگر هم كه هر شب ساعت 10 تا 11 شب روبروي ناودان طلا در طبقه دوم مسجدالحرام به مدت پنج شب برگزار مي‌شد. برنامه مهم ديگر، قرائت‌ها و اذان‌هاي منا و عرفات است. برنامه‌هاي كاروان‌ها هم عبارت است از قرائت‌هايي كه از سوي معاونت محترم بين‌الملل در كاروان‌هاي كشورها همايش تركيه، پاكستان برگزار شد. همچنين ما به درخواست كاروان‌ها با هماهنگي روابط عمومي و قرائت‌هاي پيش از جلسات ايشان را پوشش مي‌دهيم و برنامه‌هاي ايشان با قرائت يك قاري نمونه آغاز مي‌شود.

انتخاب آيات چگونه است؟

ما اين كاررا به دو صورت انجام مي‌دهيم يا از طريق روابط عمومي به ما ابلاغ مي‌شود و يا به صورت مشورتي انجام مي‌شود. اگر اهل سنت در مجلس حضور داشته باشند سعي مي‌كنيم آياتي را كه اشاره به اتحاد بين مسلمانان داشته باشد بخوانيم اگر مجلس مردمي باشد از آياتي كه بيشتر جنبه دعا دارد و كلمه ربّنا در آن است استفاده مي‌كنيم. در هر حال سعي مي‌كنيم تناسب آيات را با مجلس مدنظر داشته باشيم. چون در محضر اساتيدي چون آقايان سبزعلي، طوسي، دغاغله، شاه‌ميوه، قصري زاده و گرجي هستيم حتماً در مورد مسائل فني از قبيل لحن را هم پيش از جلسات مشورت مي‌كنيم.

تناسب آيات چقدر به معنويت جلسه كمك مي‌كند؟

قطعاً‌ كمك مي‌كند چون به هر حال از آياتي كه خوانده مي‌شود برداشت‌هايي مي‌شود. بالتبع به همان اندازه كه تناسب آيات به معنويت جلسه كمك مي‌كند اگر متناسب نباشد برداشت‌هاي سويي مي‌شود و اهدافي كه از جلسه دنبال مي‌شود محقق نخواهد شد. و يا گاه ديده‌ام كه وقتي آيات متناسب با حال وهواي جلسه باشد اشك حاضرين سرازير مي‌شود.

قرائت در حضور قراء ديگر كشورها چگونه است؟

در گروه ما قرائي هستند كه در مالزي و كشورهاي عربي قرائت‌هاي خوبي انجام داده‌اند. رهبر عزيزمان بسيار سفارش كرده‌اند كه در راستاي توسعه فرهنگ قرآني تلاش كنيد و به روح قرآن و معاني آن توجه داشته باشيد. اين موضوع در برنامه‌هايي كه در حضور ديگر كشورهاي اسلامي برگزار مي‌شود نمود بيشتري دارد. البته رهبر عزيزمان در همايشي كه قبل از موسم با قاريان و حافظان داشتن خيلي خرسند و راضي بودند كه اين هدف تا حد زيادي تأمين شده است. با توجه به عظمتي كه كشور ما در بين كشورهاي اسلامي دارد ما هم سعي مي‌كنيم به اين نكته توجه كافي داشته باشيم.

ارزيابي شما از برنامه‌اي كه در مسجدالحرام داريد چيست؟

اين برنامه واقعاً براي اعضاي گروه ما يك افتخار و براي مردمي كه در اين مراسم از هر مليتي كه شركت مي‌كنند تأثير گذار و جذاب است. مي‌دانيد كه آنجا هيچ امكانات صوتي در اختيار ما نيست و به قاري فشار زيادي مي‌آيد با توجه به همهمة زياد و قرائت در فضاي باز كه آنجا هست اما واقعاً دوستان افتخار مي‌كنند كه اين توفيق نصيب آنها شده كه در كنار خانه خدا قرآن قرائت كنند. براي مردم خيلي جالب است. يك‌شب من فردي پاكستاني را ديدم كه وقتي قاري ما آيات را مي‌خواند او به شدت اشك مي‌ريخت و حتي دهانش را متناسب با كلمات باز و بسته مي‌كرد گويي خودش است كه قرآن را تلاوت مي‌كند. بعد از برنامه هم آمد و قاري را بوسيد و بسيار ابراز احساسات كرد. خيلي‌ها هستند كه از سال‌هاي قبل مي‌آيند و در اين برنامه شركت مي‌كنند حتماً قاري‌هاي ما را به اسم مي‌شناسند و مي‌پرسند چرا امسال فلاني نيامده است. پيداست كه اين برنامه برايشان جذاب است. بعد گروه تواشيح كوثر مي‌خواند و در پايان برنامه هم همگي اسماء الحسني را به صورت جمع‌خواني اجرا مي‌كنند كه تأثير شگرفي در مسلمانان ساير كشورها دارد.


| شناسه مطلب: 32140







نظرات کاربران