کم‌ترین حادثه برای حجاج ایرانی در مشاعر مقدس کم‌ترین حادثه برای حجاج ایرانی در مشاعر مقدس کم‌ترین حادثه برای حجاج ایرانی در مشاعر مقدس بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کم‌ترین حادثه برای حجاج ایرانی در مشاعر مقدس کم‌ترین حادثه برای حجاج ایرانی در مشاعر مقدس کم‌ترین حادثه برای حجاج ایرانی در مشاعر مقدس کم‌ترین حادثه برای حجاج ایرانی در مشاعر مقدس کم‌ترین حادثه برای حجاج ایرانی در مشاعر مقدس

کم‌ترین حادثه برای حجاج ایرانی در مشاعر مقدس

کم‌ترین حادثه برای حجاج ایرانی در مشاعر مقدس

همه حجاج ايراني كه به هر دليل در ايام تشريق به كمك‌هاي درماني و پزشكي نياز داشتند، در اسرع وقت در درمانگاه‌ها و كلينيك‌هاي مجهز ايران تحت معاينه و درمان قرار گرفتند و از اين نظر، خوشبختانه امسال وقوف حجاج ايراني در عرفات، مشعر و منا با كم‌ترين حادثه همراه بود.

دكتر «محمد تقي حلي‌ساز» رييس هيات پزشكي حج جمهوري اسلامي ايران در منا به خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، گفت: تمام تجهيزات درماني، گروه‌هاي امداد و نجات، درمانگاه‌هاي مجهز و بيمارستان‌هاي ايران مستقر در مكه و مشاعر مقدس، به طور تمام وقت، حجاج را تحت پوشش كامل درماني قرار دادند و در اين ميان با وجود آنكه برآوردها حكايت از آن داشت كه با توجه به ميانگين سن بالاي زائران، احتمال تلفات و حوادث منجر به مرگ و مير در ايام تشريق افزايش خواهد يافت، ولي به لطف خداوند امسال كم‌ترين حوادث منجر به فوت را داشتيم كه يك مورد بر اثر تصادف و يك مورد هم ايست قلبي بوده است.

وي با اشاره به اينكه خوشبختانه تمام حجاج ايراني موفق شده‌اند در ايام تشريق، در نهايت سلامت به اعمال خود بپردازند، افزود: تمام كادرهاي درماني و پزشكي ايران براي وقوف اضطراري تعدادي از حجاج ايراني آماده شده بودند و هماهنگي‌هاي لازم در اين خصوص انجام گرفته بود ولي خوشبختانه براي اولين بار وقوف اختياري داشتیم كه اين موضوع در نوع خود بي‌نظير است و نشاندهنده آمادگي كامل پزشكي و ارايه خدمات همه جانبه پزشكان متخصص و گروه‌هاي درماني به زائران است.

وي همچنين به پوشش همه جانبه خدمات تخصصي بيمارستان تخصصي ايرانيان و درمانگاه‌هاي مجهز اشاره كرد و گفت: در روزهاي وقوف در عرفات، مشعر و منا تا اين لحظه (شامگاه چهارشنبه شب)، تنها چهار مورد اعزام بيمار به بيمارستان‌هاي سعودي داشته‌ايم.

دكتر حلي‌ساز همچنين گفت: خدمات و پوشش درماني درمانگاه‌ها و گروه‌هاي امداد پزشكي ايران تا آخرين روز وقوف و حضور حجاج كشورمان در منا همچنان به طور دائم ادامه دارد و پس از بازگشت زائران به مكه، فعالیت بيمارستان ايرانيان در اين شهر مقدس همچون روزهاي قبل تداوم خواهد يافت. كلينيك‌هاي تخصصي نيز با توجه به نياز حجاج با حضور كادر پزشكان متخصص آماده پذيرش بيماران احتمالي خواهند بود.

رييس هيات پزشكي ايران به ادامه فعاليت بيمارستان و درمانگاه‌هاي تخصصي ايران در مدينه منوره اشاره كرد و گفت: اين مراكز درماني و پزشكي براي همه حجاج ايراني مدينه بعد نيز آماده‌اند و براي خدمات‌رساني هيچ‌گونه مشكلي وجود ندارد.

دكتر حلي‌ساز همچنين به اجراي آزمايشي طرح «حلق» (تراشيدن موي سر) در برخي مناطق اسكان حجاج ايراني اشاره كرد و گفت: خوشبختانه امسال اين طرح با استقبال زائران مواجه شد و آنان در رعايت موازين بهداشتي، مناسب عمل كردند و از اين بابت جاي قدرداني دارد. با نتايج مثبت به دست آمده اميدواريم اين طرح از سال آينده سراسري اجرا شود.

وي همچنين به همه حجاج ايراني كه در روزهاي باقيمانده تا پايان اعمال در منا براي رمي جمرات اقدام خواهند كرد، توصيه كرد تا افراد مسن از نايب استفاده كنند و ديگر زائران نيز در طول مسير رفت و آمد، از ماسك دهان استفاده كرده و بیشتر از روزهای قبل، آب بنوشند.


| شناسه مطلب: 32196







نظرات کاربران