حج احمدی‌نژاد فراتر از مناسک مذهبی حج احمدی‌نژاد فراتر از مناسک مذهبی حج احمدی‌نژاد فراتر از مناسک مذهبی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حج احمدی‌نژاد فراتر از مناسک مذهبی حج احمدی‌نژاد فراتر از مناسک مذهبی حج احمدی‌نژاد فراتر از مناسک مذهبی حج احمدی‌نژاد فراتر از مناسک مذهبی حج احمدی‌نژاد فراتر از مناسک مذهبی

حج احمدی‌نژاد فراتر از مناسک مذهبی

یک روزنامه مصری سفر رئیس جمهور ایران به عربستان برای شرکت در مراسم حج را دارای هدفی فراتر از مسائل مذهبی دانست که بیانگر گسترش روابط میان ایران و اعراب است.


روزنامه ميدل ايست تايمز در مقاله اي با عنوان "حج احمدي نژاد فراتر از مناسك مذهبي" نوشت: محمود احمدي نژاد اولين رئيس جمهور ايران خواهد بود كه در زمان رياست خود براي مراسم حج به مكه سفر مي كند و اين نشانه ديگري است مبني بر اينكه روابط ميان تهران و همسايگان عرب آن گرمتر مي شود.

ثنا عبدالله نويسنده اردني اين يادداشت با اشاره به تأييد پذيرش دعوت پادشاه عربستان توسط احمدي نژاد براي سفر به مكه تصريح كرد: اگرچه اين سومين سفر احمدي نژاد به عربستان خواهد بود اما دعوت پادشاه سعودي از يك رئيس جمهور وقت جمهوري اسلامي ايران براي به جا آوردن مناسك حج به عنوان يك تحول مهم تلقي شده است.


اين روزنامه چاپ قاهره با بررسي تاريخ روابط ايران و عربستان نوشت: تنش ميان عربستان سعودي سني به عنوان متحد نزديك آمريكا و ايران شيعي، به دنبال انقلاب اسلامي ايران در سال 1979 (1357 شمسي) كه اعراب نگران سرريز شدن آن به منطقه بودند، شروع شد. عربستان يكي از بزرگترين حاميان عراق در جنگ 8 ساله صدام با ايران بود. اين رابطه در سال 1987 (1366 شمسي) با كشته شدن بيش از 400 نفر عمدتاً ايراني در درگيري ميان حجاج و نيروهاي امنيتي سعودي تيره تر شد؛ اما روابط دو كشور در زمان رياست جمهوري محمد خاتمي رو به بهبودي نهاد. البته نفوذ ايران ميان جوامع شيعه منطقه مانند عراق و لبنان هر از گاهي تنش هاي دوجانبه را افزايش مي دهد.


اين روزنامه در ادامه مي افزايد: تحليلگران عرب مي گويند با رشد اهرم هاي سياسي ايران در دنياي عرب و احتمال هسته اي شدن اين كشور، امير عبدالله پادشاه عربستان كه نفوذ زيادي در كشورهاي عرب طرفدار غرب دارد، در صدد برآمده است به جاي رويارويي به ايران نزديك شود.

در ادامه اين مقاله آمده است: رياض و تهران، مهره هاي اصلي تلاش براي حل بحران لبنان بوده اند كه در آن دولت فواد سنيوره تحت حمايت سعودي ها در برابر احزاب مخالف از جمله حزب الله تحت حمايت ايران قرار گرفته است. تحليلگران لبناني پيش بيني مي كنند سفر حج احمدي نژاد كمك خواهد كرد تا احزاب ضد غرب و طرفدار غرب در اين كشور به يكديگر نزديك تر شوند و رئيس جمهور خود را انتخاب كنند.

ميدل ايست تايمز در ادامه به نقل از ديپلمات هاي عرب نوشت: گزارش اخير سازمان هاي اطلاعاتي آمريكا مبني بر غيرنظامي بودن برنامه هسته ايران بخشي از ترس و نگراني هاي اعراب را برطرف كرده است. ديپلمات ها همچنين متفق القولند كه اين گزارش هراس فزاينده اعراب را از مقوله هسته اي در منطقه كاهش داده است.


در پايان اين مقاله ادعا شده است: دعوت پادشاه عربستان از احمدي نژاد براي مناسك حج يك نشانه سياسي ديگراز سوي رياض براي نزديك كردن ايران به اعراب است به اين اميد كه ايران به كاهش تنش ها در منطقه تشويق شود.

مالكيت ميدل ايست تايمز در اختيار شركت ارتباطات جهاني اخبار است كه توس كليساي متحده اداره مي شود و روزنامه هاي ديگري نيز در سراسر جهان همچون واشنگتن تايمز در تملك دارد.


| شناسه مطلب: 32283







نظرات کاربران