استاد قنبری: حضرت زهرا عصاره خلقت است استاد قنبری: حضرت زهرا عصاره خلقت است استاد قنبری: حضرت زهرا عصاره خلقت است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
استاد قنبری: حضرت زهرا عصاره خلقت است استاد قنبری: حضرت زهرا عصاره خلقت است استاد قنبری: حضرت زهرا عصاره خلقت است استاد قنبری: حضرت زهرا عصاره خلقت است استاد قنبری: حضرت زهرا عصاره خلقت است

استاد قنبری: حضرت زهرا عصاره خلقت است

یک استاد تاریخ گفت: بالاترین تعریف و توصیف از زهرای مرضیه (س) در کلام وحی است که او را با واژگان و عبارت‌هایی ستوده که درهیچ جای قرآن و حیات انبیاء و اولیاء دارای پیشینه و سابقه نیست و مغز هدایت قرآنی در مورد بانوی عالمین این است که زهرا(س) عنصر بی‌تکرار و نور قالب بر همه انوار آفرینش است.

يك استاد تاريخ گفت: بالاترين تعريف و توصيف از زهراي مرضيه (س) در كلام وحي است كه او را با واژگان و عبارت‌هايي ستوده كه درهيچ جاي قرآن و حيات انبياء و اولياء داراي پيشينه و سابقه نيست و مغز هدايت قرآني در مورد بانوي عالمين اين است كه زهرا(س) عنصر بي‌تكرار و نور قالب بر همه انوار آفرينش است.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از ایسنا، دكتر حشمت‌الله قنبري ، اظهار كرد: حضرت زهرا(س) در جميع جهات ملكوت و ناسوت و معاد از دايره هستي متمايز است و خلقت و حيات و معاد او در جايگاهي از عظمت تقدير شده است كه همه انبياء و رسولان الهي و امامان از اهل عصمت و طهارت در جست‌وجوي عظمت و كمالات او هستند.
 
وي افزود: در توصيف ايشان عبارت‌هاي فاخر و با عظمتي بر زبان‌ها و قلم‌ها جاري شده و هر كدام به نوبه‌ي خود پر از مفاهيم ارزشمند هستند، اما جامع تعاريف اولاد آدم از زهراي مرضيه فقط در سايه شعبه‌اي از نور بي‌كرانه‌ي حيات و هدايت اوست.
 
اين استاد تاريخ و سيره اهل بيت (ع) با بيان اين‌كه وزن امامت و ركنيت هدايت از فيض وجود ايشان سرچشمه مي‌گيرد، گفت: اميرالمومنين (ع) بعد از حضرت زهرا(س) ازدواج كردند و همسراني بلند‌مرتبه توفيق همراهي با آن حضرت را يافتند مانند ام‌‌البنين و فاطمه كلابيه كه فرزندان او محور و قوه محركه‌ي نهضت جاويدان حضرت اباعبدالله بودند. قمر‌بني هاشم شاهكار خلقت و شيرين‌ترين ثمره اين پيوند مقدس و مبارك بود اما همه اين عظمت و شكوه در سايه زهرا (س) معنا پيدا مي‌كند.
 
قنبري افزود: ماه بني‌هاشم بودن عباس به نور گرفتن و پيروي‌كردن مطلق و بي‌چون و چرا از حسين فاطمه است و شكوه و عظمت حضرت ام‌البنين در سايه زينبي است كه بانوي اول اسلام بعد از حضرت صديقه و در خانه امير‌مومنان است.
 
وي تصريح كرد: حضرت زهرا (س) منشاء بركات و دليل خدا بر حقانيت ائمه حق و واسطه فيض ميان اهل عصمت و طهارت با مبدا و مقصد وحي است.
 
قنبري با اشاره به جايگاه، منزلت و ابعاد شخصيتي حضرت زهرا (س) خاطرنشان كرد: حضرت زهرا (س) در جميع جهات يك عنصر تخصيصي عالم هستند و به لحاظ جلوه ملكوتي و تجلاي ناسوتي و معاد متمايز از همه حتي از سلسله انبياء، اوليا و امامان معصوم (ع) هستند.
 
قنبري تاكيد كرد: مبدأ و منشأ بودن صديقه طاهره مقدم بر همه است. لذا حضرات معصومين (ع) فرمودند: «نحن الائمه حجج الله علي عباده» و «امنا فاطمه اوجدتنا فاطمه حجت الله علينا» يعني همين نقشي كه حضرات معصومين براي مردم دارند اين نقش‌ها را حضرت زهرا (س) براي ائمه معصومين (ع) داشتند.
 
اين استاد علوم حديث با اشاره به اين‌كه راه خدا براي ائمه اطهار و اسباب فيض خدا براي آن بزرگواران وجود مبارك صديقه طاهره است، اظهار كرد: پيامبر (ص) اطلاق ام ابيهايي براي ايشان داشتند و خم مي‌شدند تا دستان حضرت فاطمه (س) را ببوسند و مي‌فرمودند «فداها ابوها» اين جمله يك احساس نيست زيرا پيامبر اكرم (ص) حق نداشت احساس خود را بدون اذن توحيد هزينه كند؛ زيرا در قرآن مي‌فرمايد «و ما ينطق عن الهوي من هو الا يوحي».
 
وي خاطرنشان كرد: سخنان پيامبر (ص) وزن توحيدي دارد و عين وحي است و سند قرآني دارد. لذا اين‌كه مي‌فرمايند فاطمه ام ابيها است يعني ريشه و اساس نبوت همه‌ي انبياء در فاطمه (س)است و پيامبر (ص) به ولايت از طرف همه سفراي الهي مي‌فرمايد جانم فداي تو؛ يعني جريان نبوت فداي تو شود و اين مقام و منزلت مخصوص حضرت زهرا (س) است.
 
قنبري با اشاره به اين‌كه فاطمه (س) نوري از انوار الهي است، يادآور شد: در ماجراي معراج پيامبر(ص)، نور زهراي مطهره به صلب پيامبر(ص) منتقل شد و اين در معتبرترين كتاب‌هاي روايي در اختيار ماست. در جنبه‌ي ناسوتي نيز اين‌گونه است؛ يعني براي ورود زهراي مطهره به دنيا مقدماتي فراهم شد كه اين مقدمات و امر و نهي آن به پيامبر (ص)، حضرت خديجه، جبرئيل و ميكائيل صورت گرفت كه در جريان نزول وحي پاياني بر پيامبر وجود نداشت. يعني بايد وجود پيامبر اكرم (ص) به عنوان خاتم‌الانبياء به درجه‌اي برسد كه تحمل حمل فاطمه را برايش شدني كند.
 
اين استاد تاريخ و سيره اهل بيت (ع) تصريح كرد: قرآن، زهراي مرضيه را در سوره مباركه كوثر تعريف مي‌كند. اين سوره انحصاري‌ترين سوره قرآن است كه واژگاني همچون اعطينا، كوثر، فصل، وانحر، شانئك و ابتر دارد كه در هيچ جاي قرآن تكرار نشده و سابقه ندارد؛ يعني هرچه مربوط به زهرا (س) است در قرآن بي‌تكرار آمده است.
 
وي ادامه داد: نقطه‌ي مقابل كوثر، ابتر قرار دارد؛ زيرا به پيامبر ابتر مي‌گفتند كه خدا كوثر را به او عطا كرد و كوثر غير از فاطمه نمي‌تواند باشد. خداوند در دادن قرآن به پيامبر و كتاب و حكمت به انبياء هرگز از واژه‌ي اعطينا استفاده نكرده است و واژه‌ي آتينا را به كار برده است؛ زيرا اعطينا بخشش ملوكانه است؛ يعني پيامبر اسلام كه كوثر به ايشان عطا شد از دره و خزانه مالك الملوكي خدا، زهراي مرضيه سلام الله را آوردند.
 
قنبري با بيان اين‌كه لفظ اعطينا فقط در مورد فاطمه (س) به كار رفته، چون ايشان دره اولياي خداست و از خزانه مالك‌الملوكي خدا بيرون مي‌آيد، گفت: نور فاطمه زهرا (س) با دست قدرت رب الارباب به صلب پيامبر منتقل شد و حتي جبرئيل هم در آن دخل و تصرفي نداشت؛ در حالي كه در وحي، جبرئيل دخل و تصرف دارد و اين يك علت بيشتر ندارد كه موقعيت زهرا (س) در خلقت نبود و بالاترين تعريف درباره‌ي ايشان تعريفي است كه خداوند مي‌فرمايد و همه موجوديت هستي را براي ايشان متواضح مي‌كند و بر اين اساس پيامبر (ص) مي‌فرمايد اولين كسي كه وارد بهشت مي‌شود فاطمه (س) است.
 
اين استاد تاريخ و سيره اهل بيت (ع) خاطرنشان كرد: اگر بخواهيم از بيان پيامبر اكرم (ص) و هدايت رسول خدا دريافت درست داشته باشيم اين است كه بهشت به يمن قدوم فاطمه زهرا (س) تاسيس مي‌شود. يعني هرجا كه زهراست بهشت آن‌جاست و هرجا كه فاطمه و نور او نيست بهشت نيست. حتي اگر زيباترين جاهاي آفرينش باشد.
 
وي در ادامه در پاسخ به اين سوال كه ابعاد علمي شخصيت حضرت زهرا (س) تا چه حد مورد توجه قرار گرفته است، تاكيد كرد: در اين مورد اكثرا به مصحف حضرت زهرا (س) اشاره مي‌كنند. مصحف حضرت زهرا (س) جزو رموز خلقت و علم آن در اختيار غيرمعصوم است. لذا ابعاد آن نيز در اختيار ديگران نيست ولي بايد توجه كرد كه از ايشان خطبه‌اي به نام خطبه فدكيه در اختيار ماست كه وقتي محضر آن شرفياب مي‌شويم تمام معارف و معادن ديني در آن است. يعني ممكن نيست در كتاب وحي در بيان هدايت پيامبر اكرم (ص)، امير مومنان و ائمه معصومين چيزي عنوان شده باشد كه خارج از اين خطبه باشد.
 
قنبري افزود: تمام كلام علي (ع) كه خداي كلام است و كلام او بعد از قرآن نظير ندارد، در اين خطبه بيان شده و گويي تمام دوران حيات امير مومنان شرح خطبه فدكيه است كه كاملا جنس معجزه دارد. اما متاسفانه همانند خطبه غدير در بين امت اسلامي غريب مانده است.
 
اين استاد تاريخ و سيره اهل بيت (ع) با بيان اين‌كه خطبه فدكيه حضرت زهرا (س) سند توحيد، نبوت، امامت و معاد است، گفت: اگر قرار باشد يك سند چشم‌انداز براي بشريت و ابديت انسان در دايره هدايت الهي تعريف كنند، همين خطبه فدكيه است كه متاسفانه هيچ اهتمامي نسبت به آن نمي‌شود. بنابراين اگر قرار باشد وزن علمي براي حضرت زهرا (س) در نظر بگيرند با استناد به همين خطبه، ايشان در جامعيت همه‌ي انبيا هستند.
 
وي با اشاره به اين‌كه ما از اولياي خدا براي خودمان تعريف درست مي‌كنيم كه اثر وضعي آن به همان كه هستيم منجر مي‌شود، نه آن كه بايد باشيم، خاطرنشان كرد: تعريفي كه ما از اولياي خدا براي خودمان ارايه مي‌دهيم براي كاربرد پيدا كردن در زندگي ماست اما اين پايين‌ترين بعد از ابعاد وجودي آن بزرگواران است. آنها سندي براي خدايي شدن ما هستند. وقتي برداشتمان اين مي‌شود كه استفاده كنيم، در همين تعريف كاسبكارانه، تمام آن حقيقت بزرگ از بين مي‌رود. در حالي كه آنها موجوديت‌هاي بي‌تكرار خلقت هستند.
 
اين استاد تاريخ و سيره اهل بيت (ع) گفت: اين‌كه پيامبر (ص) حج به ما دهد يا امامي ما را صاحب خانه كند و مرض ما را شفا دهد يا امير مومنان ماشين ما را از گل دربياورد هرچند براي ما افاضه مي‌كند اما اثر وضعي اين رويكرد همين كه هستيم را منجر مي‌شود، نه آن‌كه بايد باشيم.
 
اين استاد معارف اسلامي دانشگاه با توصيه به اصحاب رسانه مبني بر اين‌كه بايد از كتب اهل بيت، جنس اخلاق براي افراد حكومت استخراج كنيم، گفت: تربيت‌پذيري مردم از اولياي دين بيشتر از مسوولان ماست. تربيت ديني و تصميم‌گيري‌هاي مسوولان منطبق با خواسته‌هاي اهل بيت (ع) نيست و اين باعث بي‌دين شدن مردم مي‌شود و در مبادي ديني مردم تاثير مي‌گذارد.
 
قنبري يادآور شد: تعلقات صنفي، سياسي، حزبي و گروهي كه در كشور وجود دارد در ولايت‌گريزي، ولايت‌ناپذيري، خودخواهي، توجه به اراذل، بي‌اعتنايي به افاضل، جابه جا كردن فروع و اصول را بايد از زندگي اهل بيت (ع) استخراج كرد و توجه داشت كه چهار روز زندگي در اين دنيا به درد عذاب الهي نمي‌خورد.
 


| شناسه مطلب: 3229







نظرات کاربران