حرکت حجاج به سمت مشعر آغاز شد حرکت حجاج به سمت مشعر آغاز شد حرکت حجاج به سمت مشعر آغاز شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حرکت حجاج به سمت مشعر آغاز شد حرکت حجاج به سمت مشعر آغاز شد حرکت حجاج به سمت مشعر آغاز شد حرکت حجاج به سمت مشعر آغاز شد حرکت حجاج به سمت مشعر آغاز شد

حرکت حجاج به سمت مشعر آغاز شد

ساعت به غروب، مردم به آرامی آماده می شوند تا پس از صرف شام و خواندن نماز مغرب و عشا، عرفات را به قصد مشعر ترک کنند.

یه گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج از سرزمین عرفات ، انتقال حجاج به ماشين ها، يكي از دشوارترين تصميماتي است كه در اين لحظه گرفته مي شود; زيرا به قدري ازدحام جمعیت بالا است كه جز با شناخت درست راه و همراهي زائران با كاروان خودشان و چسبيدن به تابلوهاي نشان، امكان نجات از اين وضعيت آسان نيست.تقريباً مي توان گفت كه بيشتر بلكه همه ايراني ها مسير 7 كيلومتري از عرفات تا مزدلفه يا به عبارت ديگر، مشعر را با ماشين طي مي كنند، اما به دليل اينكه بسياري از زائران دير حركت داده مي شوند، اين ماشين ها در ترافيك مي ماند و برخي از سه تا شش ساعت در ترافيك گير مي كنند.

اين در حالي است كه نيمي از حجاج ساير كشورها، بر اساس يك سنت ديرين، از طريق المشاة يا پياده روها حركت مي كنند.

اين روشي است كه ميان ايرانيان كمتر معمول است و هر چند امسال افرادي چند كه عموما جوانان كاروان ها بودند اين مسير را پياده طي كردند. حركت از پياده روها، همراه موج جمعيت سفيدپوش، آنهم در تاريكي شب و در ميان نورافكن هايي كه در اطراف روشن است، محيط بسيار زيبا و با معنويتي را پديد مي آورد.

 تكاپو و تلاش براي رسيدن به مشعر، همراه هزاران هزار نفر كه در مسيري مشخص حركت مي كنند، انسان را چون قطره اي ميان دريا تصوير مي كند. اين يكي از زيباترين لحظاتي است كه بسياري از زائران ماشين سوار از آن محروم هستند. روشن است كه بسياري از حجاج توان پياده رفتن اين راه طولاني را ندارند.

جمعيت به تدريج وارد مزدلفه مي شود و مع الأسف به دليل آنكه بسياري از حجاج در مسير پياده روها مي نشينند، مسير تنگ مي شود و حركت كند مي گردد. اين سالها، مشعر نيز امكانات نسبتاً خوبي دارد ودستشويي هاي فراوان آن، سبب شده است تا محيط از آلودگي هايي كه در سالهاي قبل وجود داشت، پاك بماند.

حجاج در وقوف اختياري، ميان اذان صبح تا طلوع آفتاب را در مشعر مي مانند و اندكي پيش از طلوع آفتاب، با گذر از مسير 5/2 كيلومتري مشعر، به وادي (كم عرض) محسِّر رسيده از آن به منا وارد مي شوند. ابتداي عرفات، انتهاي عرفات، ابتداي مزدلفه، انتهاي مزدلفه و ابتداي منا با تابلوهاي بزرگي مشخص شده است.

چند سال است كه پيش از ورود در منا، چادرهايي براي اقامت زائران برپا شده كه خارج از منا است، اما به دليل عدم وجود فضاي لازم در منا، چاره اي جز نصب و استفاده از آنها نبوده است.

ايراني ها طبعاً از اين چادرها استفاده نمي كنند.به كاروانهاي ايراني توصيه شده است تا زنان و افراد ضعيف را شب هنگام از عرفات به طور مستقيم به سمت جمرات ببرند تا آنها جمره عقبه را رمي كرده و زودتر و پيش از شلوغي منا در كاروانها مستقر شوند. به طور معمول، اين كار منظم صورت مي گيرد اما گاه تأخيرهايي هم در آن پي مي آيد و بعضي از زنان در اوج شلوغي اطراف جمرات; يعني ساعت هشت، در آنجا ديده مي شوند.كاروانهاي ديگر نيز پس از رسيدن به منا به چادرها برده شده و پس از پذيرايي مختصر به آرامي آماده حركت به سمت جمرات مي شوند.

چادرهاي ايراني كه بيش از 5/1 كيلومتر تا جمرات فاصله دارد، زماني حدود يك ساعت را براي رسيدن حجاج به محدوده جمرات مي طلبد.تعداد اندكي از زائراني كه با روال كار آشنا هستند، به طور مستقيم از مشعر به سمت جمرات حركت مي كنند.

اين حركت در مسير همان طريق المشاة است كه به جمرات ختم مي شود.گفتني است، در بسياري از نقاط مزدلفه، دست فروش ها بساط كرده اند و كثرت آنها، مزاحمت جدّي براي زائران فراهم كرده است.

اين امر به قدري دشواري پديد آورده كه امسال مؤسسات مطوّفي به طور جدّي از دولت سعودي خواسته اند كه بساط اين افراد را ضبط كند تا از دشواري هاي رفت و آمد كاسته شود. اين وضعيت در منا نيز وجود دارد، بلكه به مراتب سخت تر و مشكل زاتر است.

فیلم حرکت زائران به مشعر الحرام

فیلمی از مشعر الحرام

 


| شناسه مطلب: 32298







نظرات کاربران